Rijksoverheid heeft sinds maart van dit jaar een TikTok-verbod. Ambtenaren mogen de app niet meer op hun werktelefoon installeren of gebruiken. Veel bedrijven en organisaties die beschikken over gevoelige informatie waar veiligheid voorop staat, voeren dit verbod ook door. Denk hierbij aan onderzoeksbureaus of advocatenkantoren
Verantwoordingsplicht
Het gaat hier om grote bedrijven, maar ook veel OnderNamen-leden maken gebruik van de app. Zo maken de werknemers van Jumbo Langerak in Woerden leuke, grappige filmpjes over hun werk en gebruikt AB Midden Nederland de app om filmpjes te plaatsen over openstaande vacatures in de agrarische sector. TikTok is dan ook een krachtig communicatiemiddel dat kansen biedt om jezelf als bedrijf te profileren en snel in contact te komen met klanten en potentiële werknemers.
Volgens Lokke Moerel, hoogleraar technologie & recht aan Tilburg University, kunnen bedrijven echter geen gebruik maken van kanalen waarbij duidelijk is dat zij niet aan de privacyregels voldoen. Dit valt onder de algemene ‘verantwoordingsplicht’, zo vertelt ze aan het Financieel Dagblad.
Door de populariteit van de app wordt er steeds meer duidelijk rondom de privacy schendingen van het sociale medium. Belangrijk om te weten is dat op het moment een bedrijf ‘tegen willens en wetens in een platform gebruikt dat de wet schendt en daarvan profiteert is er een kans bestaat dat zij ooit juridische verantwoording moeten afleggen. Boven op de reputatieschade die het bedrijf ervaart.’
Advies
Het is op dit moment niet precies duidelijk hoe bedrijven zich kunnen weren tegen deze risico’s. Arjan van HOB ICT Security uit Lopik geeft aan dat men er verstandig aan doet om de content vóór publicatie te controleren, geen namen of andere persoonlijke gegevens te delen en het personeel een briefing te geven over het gebruik en de risico’s van de app. AB Midden Nederland Detachering is daar bijvoorbeeld sinds de start van hun zakelijke account in januari al mee begonnen, laten zij weten.
‘De keuze om TikTok te verlaten is dan ook een kwestie van een belangenoverweging die ieder voor zichzelf moet maken. Voor veel ondernemers is het risico niet zo hoog. Als je bedrijf werkt met gevoelige informatie dan raden we aan om geen enkel social medium te gebruiken.’, vertelt Arjan. De OnderNamen-leden die wij hebben gesproken, geven aan nog wel gebruik te maken van de app en denken er nog niet aan deze te verwijderen.