Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Toen ik gunfactor hoorde, moest ik meteen aan onze klant denken’

Mkb-accountmanager José Dörr van Rabobank is meteen duidelijk: ‘Toen ik hoorde dat deze OnderNamen-editie over de gunfactor gaat, moest ik meteen aan onze klant denken. Groene Bouwhekken gunt mensen met een afstand tot een arbeidsmarkt een kans. Dus gunnen wij hen ons artikel. Hopelijk dragen we daarin bij aan de groei van hun sociale onderneming in de verhuur van bouwhekken met een maatschappelijke impact!’

Hugo Ward, projectmanager en medeoprichter van Groene Bouwhekken, is blij met de ruimte die Rabobank hem geeft om zijn verhaal te doen: ‘Het is fijn dat ze ons dit podium gunnen, zeker omdat ze dat doen vanuit het thema gunfactor. Ons bedrijf is een sociale onderneming. In de basis verhuren we houten bouwhekken met plantenbakken als duurzamer alternatief voor standaard bouwhekken. Los van het -duurzame materiaal, dragen we met onze producten en diensten bij aan de maatschappij, omdat we samenwerken met sociale partners. Van de productie tot aan het onderhoud richten we ons proces op het reïntegreren van mensen in de arbeidsmarkt.’

De oorsprong
‘Eigenlijk hebben we helemaal niet per se iets met bouwhekken’, vertelt Hugo. ‘Mijn compagnons en ik hebben alledrie een technische achtergrond en vijf jaar geleden vormden we samen nog een ontwerpbureau. We ontwierpen in opdracht heel diverse concepten en zo kwam ook eens de vraag naar voren of we konden helpen bij het vergroenen van een bouwplaats in de buurt van het Centraal Station van Utrecht. Er stonden enorm veel bouwhekken en zo ontstond ons idee om hier een mooi alternatief voor te ontwerpen. We kochten materialen, gingen zelf de werkplaats in en voelden al snel dat hier meer in zat. Toen de houten hekken met plantenbakken eenmaal op de bouwplaats stonden, hebben we vanuit ons voorgevoel een banner opgehangen met de domeinnaam groenebouwhekken.nl en al snel kwamen de eerste aanvragen binnen. Er was duidelijk behoefte aan een alternatief in de markt.’

Het vervolg
‘De behoefte van aannemers komt vanuit verschillende hoeken’, vertelt Hugo verder. ‘Allereerst de eigen motivatie van de aannemer. De bouwplaats is zijn visitekaartje. Het is dé plek waar je met een aannemer in aanraking komt. Als die plek er verzorgd uitziet, is dat een pluspunt. Daarnaast merk je dat gemeentes, corporaties en andere opdrachtgevers om duurzame oplossingen vragen. Ons concept is daar een perfecte invulling voor, zeker omdat we ook een sociale return on investment bieden. Bij de eerste aanvragen deden we alles nog zelf. We kochten de materialen, maakten de hekken en plaatsten alles zelf. We beseften echter dat dit niet houdbaar zou zijn als we wilden groeien. Verder zochten we naar een manier om ondernemerschap en sociale betrokkenheid te combineren. Dat vinden we namelijk alledrie enorm belangrijk. Een van de ideeën was om mensen die nu niet in de arbeidsmarkt participeren een opleiding te geven in houtbewerking. We kwamen hierdoor in contact met de de houtwerkplaats Stichting Bouwloods Utrecht. Dat is een stichting die mensen helpt met reïntegreren. Samen hebben we toen de productie van de bouwhekken verder opgezet. Wij doen de verhuur en voorzien hen van een continue stroom aan werk, waardoor zij hun maatschappelijke functie nog beter kunnen invullen. We hebben ook nog even gedacht om zelf een dergelijke werkplaats op te zetten, maar vonden het uiteindelijk veel beter om bestaande maatschappelijke organisaties te versterken als vaste partner en opdrachtgever. Inmiddels besteden we niet alleen de productie, maar ook het plaatsen en het onderhoud van de bouwhekken uit aan maatschappelijke organisaties. Hierdoor is ons complete proces sociaal ingericht.’

De toekomst
‘Inmiddels zijn we alweer vijf jaar verder sinds de plaatsing van ons eerste groene bouwhek’, vertelt Hugo. ‘Die eerste hekken gebruiken we trouwens nog steeds, want het douglashout gaat wel vijftien jaar mee. Omdat het hout is, kunnen we het bovendien makkelijk repareren. Als vaste dienst bij de verhuur van de bouwhekken rijdt een onderhoudsteam eens in de twee weken langs de bouwplaats. Ze geven dan de plantenbakken water, maar hebben tegelijk een signaleringsfunctie. Als er iets kapot is, of niet meer netjes, lossen wij het op. Omdat we onze hekken in een steeds groter gebied verhuren, zoeken we momenteel naar uitbreiding door in andere plaatsen nieuwe, lokale maatschappelijke partners te vinden. Op die manier willen we verschillende hubs creëren waar productie, opkweek van de planten en de logistiek geregeld zijn. Nu doen we dat nog allemaal vanuit één centrale hub in Utrecht. Door echter te werken met lokale partners kunnen we ook plaatselijk onze betrokkenheid tonen en in meerdere regio’s impact maken.’

InterviewOntwikkelingenSamenwerkingDienstverleningFinanciële dienstverleningUtrecht