fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

TSN GROEP WORDT…
…TSN GROEN

TSN Groep veranderde op 1 januari de naam naar TSN Groen. Al is het maar één letter verschil, voor algemeen directeur Andries Vlot zit er een wereld van betekenis achter deze naamswijziging. Sinds de bouw van zijn nieuwe transporthub in Houten ligt de focus van de ondernemer sterker dan ooit op het verduurzamen van zijn onderneming én de wereld daarbuiten. We spraken hem in zijn groene hub, waar hij vol passie zijn vele duurzame initiatieven met ons deelde.

Een wereld van verschil in slechts één letter

Bijenvolken, een eendenkooi en meerdere roofvogelpalen. Wat dit met logistiek te maken heeft? Helemaal niets. Toch vinden we deze én nog veel meer oplossingen voor een betere biodiversiteit rondom het gloednieuwe pand van TSN Groen in Houten. ‘Ik wil met mijn aanpak ondernemers inspireren’, vertelt Andries. ‘Ik kijk met een duurzame blik naar alles om ons heen. Dat gaat verder dan onze kernactiviteit logistiek. Logistiek moet sowieso duurzaam zijn. Daar leent onze sector zich uitermate goed voor. Daarnaast kun je als ondernemer echter nog veel meer bijdragen aan een betere wereld. Dat is wat ik met mijn initiatieven probeer te bewijzen.’

Groene hub
Andries’ groene initiatieven namen een vlucht toen in 2019 werd gestart met de bouw van zijn nieuwe logistieke hub in Houten. Andries: ‘We gingen nieuw bouwen, dus ik wilde gelijk rekening houden met alle duurzame elementen die we konden toepassen. Dit betekent onder andere zonnepanelen, laadfaciliteiten voor zowel vrachtwagens, auto’s als fietsen, maar ook de aanleg van groen rondom het pand. Het zonnepark op ons dak van achtduizend vierkante meter is onlangs officieel geopend door Europarlementariër Peter van Dalen, een voorvechter van vergroening. Er ligt in totaal voor een miljoen kWh op het dak, dus dat zijn enorme hoeveelheden. De helft daarvan gebruiken we zelf voor onze hub en het opladen van onze voertuigen. De andere helft verkopen we. De opbrengst van duizend vierkante meter heb ik daarbij gereserveerd voor mensen met een kleine beurs in Houten. Ik vind het belangrijk om als Houtense onderneming ook bij te dragen aan het welzijn van de lokale bevolking. De opbrengst van de panelen zet ik om in tegoedbonnen voor lokale ondernemingen. Op die manier bied ik direct boodschappen aan mensen die dat nodig hebben. Dat is ook echt mijn visie. Ik wil voorkomen dat er allerlei ingewikkelde constructies ontstaan, maar juist met korte lijnen grote impact maken.’

Last mile concept
‘Een andere manier waarmee we snel impact kunnen maken, is het aanpassen van onze logistieke diensten’, vertelt Andries verder. ‘De manier waarop we nu met z’n allen klakkeloos producten bestellen en gaan rijden kan niet standhouden. Je hoeft maar naar buiten te kijken of er staat een ronkend busje in de straat. We moeten ons aanpassen om dat houdbaar te maken. Enerzijds zouden consumenten hun bestellingen kunnen opsparen. Dan hoef je bijvoorbeeld nog maar eens per week te rijden. Anderzijds moet de transportsector vergroenen. Wij starten daarom met de uitrol van het last mile concept. We hebben Nederland opgedeeld in 23 regio’s, met elk een eigen hub. Vanuit een centraal magazijn verdelen wij alle goederen naar deze hubs en van daaruit wordt alles emissieloos naar de eindbestemming gebracht. Emissieloos is dan met een elektrisch voertuig, maar kan ook te voet of met de fiets zijn. Omdat wij zelf al een grote hoeveelheid aan goederen vervoeren, kunnen wij deze basisstructuur vanuit onze eigen business goed opzetten. Gemeentes kunnen dan aansluiten wanneer ze er klaar voor zijn. Kantoorartikelen voor gemeentelijke diensten worden in dat geval via de groene hubs naar het gemeentehuis gebracht. Wanneer gemeentes dat goede voorbeeld geven, zullen de bedrijven snel volgen en gaan we zo naar minder vervuilende kilometers’

‘Ik vind het belangrijk om als Houtense onderneming ook bij te dragen aan het welzijn van de lokale bevolking’

Wisselbare accu
Om emissieloos te bezorgen, zijn op grote schaal elektrische voertuigen nodig en juist dat is momenteel nog een uitdaging in de markt. ‘Ik heb besloten niet op de markt te wachten’, vertelt Andries. ‘Fabrieken kunnen mij nog niet leveren wat ik zoek, dus ik heb het heft in eigen hand genomen en start nu met het zelf ombouwen van mijn brandstofvoertuigen. Deze worden stuk voor stuk voorzien van een elektromotor met wisselbatterij. Dat is niet op de markt, maar maken we zelf. Je moet het vergelijken met een accuboormachine. Het voertuig kan op één accu 180 kilometer rijden. Precies genoeg voor een rondje vanuit de hub. De chauffeur maakt z’n rondje, komt terug bij de hub, door wordt het voertuig opnieuw met goederen ingeladen en hier wordt ook de accu verwisseld. Zo kan de chauffeur direct door terwijl de lege accu op de hub wordt opgeladen met zonnestroom. Voor het ombouwen zijn we momenteel een fabriek aan het opzetten waar we honderd wagens per jaar kunnen klaarstomen. Eerst zijn ons eigen voertuigen aan de beurt en daarna verwacht ik dat we ook vanuit de markt vraag gaan krijgen.’

Verder dan vervoeren
De maatschappelijke kijk op ondernemen gaat verder dan enkel groen transport. Zo zijn de werkschoenen gemaakt van gerecyclede PET-flessen en wordt ook de kleding gerecycled. ‘Het hele concept moet groen zijn, niet alleen het voertuig’, stelt Andries. ‘Duurzaamheid gaat over meer dan groene stroom. Energie is maar één deel van het vraagstuk. Hergebruik van grondstoffen is een andere, maar ook de biodiversiteit ligt onder druk. Als je daarmee bezig bent, zie je pas hoeveel er binnen je bereik ligt. Wij hebben rondom onze hub in Houten bijvoorbeeld bloemenmengels gezaaid en beplanting aangebracht die de biodiversiteit vergroot. Om dit goed te doen, heb ik zelfs een ecoloog in dienst genomen. Ook hebben we een vijver met een eendenkooi, roofvogelpalen op onze straatverlichting en een bijenstal. Daarin staan drie bijenvolken die worden beheerd door de lokale bijenvereniging. De drie volken doen het hier zó goed, dat we komend jaar nog drie volken erbij krijgen, waaronder de zwarte bij, een soort die in Nederland met uitsterven bedreigd wordt. Je ziet het: het gaat bij mij al lang niet meer over logistiek.’

Vrij voor nieuwe initiatieven
De motivatie van Andries voor alle groene initiatieven komt vanuit meerdere hoeken. ‘Ik ben onlangs vijftig geworden. Voor mij was het de tijd om eens terug te kijken op wat ik opgebouwd heb, wat ik nog wil doen en hoe ik mijn bedrijf wil voortzetten. Ik heb daarbij de visie dat we goed moeten zijn voor deze aarde, die we in bruikleen hebben. Om die reden heb ik de directie van het transportbedrijf volledig overgedragen en mezelf helemaal vrijgemaakt voor initiatieven voor een betere wereld. Mijn insteek is daarbij anders dan stichtingen en overheidsinstanties. Ik benader alles als ondernemer. Niet vanuit de gedachte om eraan te verdienen, want dat doe ik wel met de logistiek. Het gaat erom dat ik bij alles kijk of er een businessmodel in zit, zodat ik de kosten rond kan krijgen. Een voorbeeld daarvan is de sociale werkplaats, die we nu opzetten binnen onze hub in Houten. We begeleiden hier mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bieden hen zinvol werk. Ze verwerken retouren die wij afhandelen voor een veertigtal webshops, door ze bijvoorbeeld te repareren. Daarnaast verwerken ze in de werkplaats ons restmateriaal. Van resthout, karton en plastic worden insectenhotels, vleermuizenkasten of bedrijfslogo’s gemaakt. Die verkopen we, waarmee we de kosten van de werkplaats weer terugverdienen.’

Vlotter naar een betere wereld
De lijst met initiatieven van Andries is te lang om samen te vatten in dit artikel. Zo plantte hij ook al drie bossen met in totaal 25.000 bomen, wordt binnenkort een verticale tuin in het warehouse aangelegd en richtte Andries zijn stichting “Vlotter naar een betere wereld” op. Voor de liefhebbers organiseert hij dit jaar voor de tweede keer een Green Day. ‘Afgelopen juli hadden we onze eerste editie hier in Houten’, vertelt Andries. ‘We presenteerden toen in totaal 38 van onze duurzame initiatieven. Een tweede Green Day volgt dit jaar op 10 juli, waar ook de gemeente Houten en Transport en Logistiek Nederland aansluiten. We willen hier de blauwdruk neerleggen voor de logistiek van de toekomst. Met oog voor mensen, natuur en biodiversiteit.’

RestylingDienstverleningFacilitaire dienstverleningLekstroom