TWINTIG JAAR STONECOLD: ALTIJD KLAAR VOOR WAT DE MARKT VRAAGT

Waar Stonecold begon met de focus op service en onderhoud, groeide het bedrijf in de jaren erna uit tot projectmatige specialist op het gebied van warmtepompen en volledige klimaatinstallaties. Dit jaar viert het Woerdense bedrijf zijn twintigjarig jubileum!

Het bedrijfsplan dat eigenaar Wim Stouthart 22 jaar geleden schreef, was gericht op service in de koeltechniek. ‘Twee jaar later deed ik mee aan een pitch van de Kamer van Koophandel waar ik de tweede prijs binnensleepte met dat ondernemersplan. Ik kreeg 10.000 gulden en heb dat geld gebruikt om Stonecold te beginnen. Een goede maat van me werd compagnon zodat ik niet alles zelf hoefde te doen. We haalden vooral koeltechnische ondersteunende opdrachten binnen en hadden snel een paar leuke klanten. Kort daarna waagden we ook de stap naar de warmtepomptechniek. Veel mensen vergeten dat de techniek er twintig jaar geleden al was. Het was niet de in steek van mijn bedrijf, maar we rolden erin. We hebben toen met name veel bijzondere hotels gedaan, waarvan het Kurhaus in Scheveningen nog steeds de mooiste is. Daar verzorgen we al die jaren later nog steeds de service en het onderhoud.’

Warmtepompen
Hoewel Wim het bedrijf 4,5 jaar lang alleen met zijn compagnon runde, was er al op een bepaald moment behoefte aan meer mankracht, zeker omdat de vraag naar het maken van complete klimaatinstallaties groeide. Met name de komst van zoon Arjan in het bedrijf, in 2012, bracht Wim rust. ‘Mijn compagnon was ermee gestopt en Arjan kon zodoende veel managementtaken waar ik niet aan toekwam van mij overnemen. Terwijl hij onder andere het maken van de offertes voor zijn rekening nam, kon ik me richten op het ontwerpen en adviseren op technisch vlak.’

Samen met zijn vader zette Arjan nog grotere stappen in de warmtepompwereld. ‘We liepen voorop met de door Wim zelf ontworpen oplossingen van warmtepompinstallaties voor de seriematige woningbouw. In het begin kwam het echter moeilijk van de grond. We stonden zelf heel erg achter ons concept, maar in de maatschappij werd alleen maar in rondjes gepraat. Eén van de grootste overwinningen is toch wel dat dit uiteindelijk, na bemoeienis van de overheid, begon te lopen en aannemers in de woningbouw ons meteen wisten te vinden.’ Toch kan er in Nederland nog flink worden doorgepakt, vinden ze bij Stonecold. ‘Er wordt vooral veel gepraat maar weinig gedaan. Dat terwijl alles al kan. Wij hebben zoveel ervaring met de warmtepompen dat we het gewoon kunnen doen. We zijn ook heel actief bezig met het enthousiasmeren van studenten voor deze “nieuwe” technieken en bieden hen graag een opleiding in combinatie met een baan aan. Het is wachten op het moment dat de energietransitie echt zijn doorgang vindt, want wij staan allang in de startblokken!’