fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘UBN is een authentiek uitzendbureau met de modernste technieken’

Vorig jaar besloot UBN Uitzendbureau dat het tijd was voor verandering. Op basis van input vanuit hun eigen organisatie stelden zij diverse doelen op om het bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Gevolg: een nieuwe organisatiestructuur, nieuw IT-systeem, de lancering van dochteronderneming UBN Professionals én de introductie van het online leerplatform Studytube. Daarmee staat UBN in de startblokken voor een fantastisch 2021, aldus commercieel directeur Harry Noorlander.

Interne vernieuwing en introductie Studytube maken UBN klaar voor 202

‘We zijn nog een authentieke uitzendorganisatie’ begint Harry. ‘En dat bedoel ik in de positieve zin van het woord. We hechten namelijk nog veel waarde aan persoonlijke aandacht. Zowel naar onze uitzendkrachten als naar onze opdrachtgevers. Maar dat betekent niet dat we stilzitten waar het gaat om ontwikkelingen op gebied van online dienstverlening en automatisering. We gaan wel gewoon met onze tijd mee. Zeker in de afgelopen jaren hebben we daar flinke stappen in gemaakt. We zullen echter nooit een online uitzendbureau worden, want daarvoor vinden wij het “ouderwetse” persoonlijke contact veel te belangrijk.’

De wijze uilen

‘In 2019 besloten we een groep ervaren collega’s bij elkaar te zetten die de toekomst van UBN gingen bepalen. We noemden dat het uil-project (UBN Innovation Lab). Onze vraag aan hen was heel open: onderzoek wat we de komende vijf jaar als organisatie moeten doen om succesvol te blijven in de markt. Ze mochten alles meenemen. Onderwerpen als IT, online middelen, een nieuwe markt aanboren; wij wilden een open visie op de toekomst. Samen met een externe adviseur die het hele project begeleidde, zijn daar veel nuttige ideeën uitgekomen, die we op 1 april zouden implementeren. Dat was midden in de lockdown wel even een ding: moeten we dat wel doen? Het ging om een compleet nieuwe interne IT-infrastructuur en een compleet nieuwe organisatiestructuur, dus het waren veranderingen met een grote impact. Ondanks de onzekere tijd zijn we er toch voor gegaan. Wij hebben als directie daardoor nu meer afstand van de dagelijkse praktijk, waardoor we meer kunnen werken áán ons bedrijf, dan ín het bedrijf.’

Opleiden
Als lid van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU), reserveert UBN jaarlijks veel geld voor opleiding van de uitzendkrachten. Harry: ‘Om de opleidingsbudgetten goed te benutten, zijn we onlangs een samenwerking aangegaan met online leerplatform Studytube. Wij willen meer aandacht voor de opleidingsmogelijkheden die uitzendkrachten via ons hebben. Dit is niet alleen voor de uitzendkrachten die zich op die manier kunnen ontwikkelen fijn, maar ook voor onze opdrachtgevers. Uitzendkrachten die de kans krijgen om zich te ontwikkelen, zijn namelijk loyaler en blijven daarmee langer trouw aan de opdrachtgever. Maar dan moet je het leren wel faciliteren. Dat doen we nu met Studytube. Het is een bestaand platform vol met bestaande e-learnings, microleanings en artikelen. Maar ook met de mogelijkheid om zelf e-learnings en microleanings te ontwikkelen in samenspraak met de verschillende opdrachtgevers. Vanuit hier kunnen we klantspecifieke of functiespecifieke leerlijnen opzetten en krijg je echt maatwerk. Deze leerlijn kan al worden ingezet bij het tekenen van het contract van de flexkracht waardoor we ook een stuk onboarding digitaal kwijt kunnen. Zij kunnen via het platform dan bijvoorbeeld hun veiligheidscertificaat halen, door die module te volgen. Onze opdrachtgevers krijgen zelf de gelegenheid om bepaalde modules en video’s actief te promoten. We zijn hier inmiddels zelf mee gestart voor nieuwe collega’s die bij UBN komen werken en dat bevalt heel goed.’
‘Zij houden zich dagelijks bezig met talent, dus opleiden van talent past helemaal in hun straatje’
UBN Professionals
De coördinatie van Studytube valt onder de verantwoordelijkheid van dochteronderneming UBN Professionals. ‘Daar past het perfect’, vertelt Harry. ‘UBN Professionals richt zich op de werving en detachering van professionals binnen de industrie en logistiek. Zij houden zich dagelijks bezig met talent, dus opleiden van talent past helemaal in hun straatje. Zij plaatsen meestal ook de uitzendkrachten die voor een langere tijd bij een opdrachtgever werken. Dit is wat anders dan het traditionele uitzendwerk, waarbij we platgezegd vooral de gaten in de planning vullen. Onze ambitie is dat we op zo’n manier samenwerken met onze opdrachtgevers, dat die gaten er niet komen. Opleiden is daar een oplossing voor. We benutten de potentie die in de uitzendkrachten zit, door ze op te leiden in functies die voor de klant relevant zijn. Het mooie is dat het de opdrachtgever zelf niets kost, omdat de opleidingen vanuit de gereserveerde budgetten worden betaald.’

Een trage start
‘De omstandigheden van dit jaar zorgen voor een trage start van alle vernieuwingen die we hebben doorgevoerd. Als corona er niet was geweest, weet ik zeker dat we door de verbeterde structuur en de IT flink waren gegroeid. Nu groeien we niet, al moet ik ook zeggen dat we weinig te klagen hebben, hoor. We hebben geen noodsteun hoeven te gebruiken en draaien nog dezelfde omzet als vorig jaar. Weliswaar is dat minder dan we vorig jaar hebben begroot, maar we beseffen dat we het goed hebben, vergeleken met sommige collega-ondernemers. Dat hebben we voornamelijk te danken aan de sectoren waarin we werken. De logistiek en productie hebben het juist in dit jaar enorm druk gehad. Dat maakt dat we voor sommige klanten veel konden betekenen. En ook al groeien we dit jaar misschien zelf niet, we zijn met alle ontwikkelingen des te meer klaar voor het komende jaar. Dan hebben we alle vernieuwingen al klaar en kunnen we vol gas verder groeien.’

OntwikkelingenDienstverleningUitzendbureauUtrecht