fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

VAAK GOEDKOPER DAN EEN
ONLINE DRUKKER

Drukwerkadviseur Matthieu Elbertse barst van de energie. Met Druk Druk Drukst als bedrijfsnaam kan het ook niet anders. ‘Zelf ben ik altijd het drukst’, grapt de ondernemer uit Houten. ‘Maar dat kan ook door mijn ADHD komen, haha!’ Met ruim veertig jaar ervaring in het grafische vak weet Matthieu als geen ander waar hij moet zijn voor de beste deal. We vroegen hem naar zijn geheim.

Het geheim van drukwerkadviseur Matthieu Elbertse

 

Meer dan veertig jaar ervaring… Jij moet wel van je vak houden?  
‘Zeker weten! Die liefde ontwikkelde zich al op jonge leeftijd. Mijn achterbuurman had een drukkerij in Woerden. Mijn moeder werkte daar regelmatig en op zaterdagmorgen ging ik wel eens met haar mee. Terwijl zij dan drukwerk zat te vergaren, banjerde ik als klein jochie een beetje door de drukkerij. Ik kon natuurlijk zelf niets doen, daar was ik veel te jong voor, maar ik zag wel hoe de machines werkten en hoe het hele proces in elkaar stak. Daar is mijn liefde voor drukwerk echt ontstaan. Het mooiste vond ik om naast de machine te staan en mee te kijken. Uiteindelijk ben ik zelf de grafische school gaan doen en heb ik 25 jaar bij de huisdrukkerij van de NS gewerkt. Eerst als leerling drukker, later onder andere als drukker, inkoper en dtp’er/vormgever. Toen de NS besloot het drukwerk uit te besteden heb ik nog bij verschillende andere drukkerijen gewerkt, tot ik zes jaar geleden besloot om voor mezelf te starten als drukwerkadviseur.’

Wat doe je eigenlijk als drukwerkadviseur?
’Mijn kracht zit in de persoonlijke hulp die ik bied. Vaak weten klanten wel wat ze willen hebben wanneer ze bij mij aankloppen. In ieder geval op productniveau. Ze willen bijvoorbeeld een flyer, een vlag of een mooie brochure. Vaak hebben ze alleen nog niet nagedacht over het papiersoort, de drukwijze of de afwerking. Daar zitten wel veel verschillen in en dat is waar mijn advies goed van pas komt. Aan mij is het de taak om goed door te vragen wat precies de wensen en eisen zijn. Want de omstandigheden waarin het drukwerk gebruikt wordt kunnen van invloed zijn op bijvoorbeeld de keuze voor het soort papier.’

Kun je daar een voorbeeld van geven?
‘Onlangs kwam een restaurant bij me voor nieuwe menukaarten. De eigenaar wilde ze laten drukken en vervolgens plastificeren. Dat is echter helemaal niet nodig. Er zijn namelijk papiersoorten die je bij wijze van spreken zo in de vaatwasser kunt stoppen. Dat heeft een betere uitstraling, is net zo hygiënisch en scheelt bovendien een hoop werk aan plastificeren. Met zo’n advies help ik een ondernemer echt verder. Er is zoveel mogelijk. Alleen al qua papier. Je hebt bijvoorbeeld ook bierpapier, papier van steen of groeipapier. In die laatste zitten zaadjes verwerkt die kunnen uitgroeien tot bloemen wanneer je het na gebruik in de grond poot. Superleuk om naar een relatie te sturen. Van dat soort mogelijkheden word ik echt blij.’

Is dat ook wat jou elke dag de energie geeft om je werk te doen?
‘Ik haal de meeste energie uit het eindproduct. Dat laat ik ook regelmatig naar mijn eigen adres sturen, zodat ik het persoonlijk bij de klant kan afleveren. Als ik het dan vastheb en weet dat ik het voor een nette prijs geregeld heb, dan word ik daar echt blij van. En als de klant het dan ook nog positief ontvangt, weet ik helemaal dat ik het goed gedaan heb. Soms delen ze hun vreugde op social media. “Goed geregeld, Druk Druk Drukst”, staat er dan bij. Daar krijg je toch energie van?’

Je noemt een nette prijs. Kun je daar nog veel in betekenen?
‘Naast het advies is een groot onderdeel van mijn werk het vinden van de beste prijs. Met de opkomst van online partijen als Drukwerkdeal.nl is het een stuk makkelijker geworden om goedkoop aan drukwerk te komen. Toch lukt het mij bijna altijd om met betere prijzen te komen dan de online spelers. En dan verdien ik er zelf ook nog aan. Het is een kwestie van goede samenwerkingen zoeken met vaste drukkers. Door reseller te worden van lokale, landelijke, of online drukkers, kan ik bij hen drukwerk voor aangepaste tarieven inkopen. Door bovendien van elke drukker hun specialisme te kennen weet ik bij wie ik moet zijn voor de beste kwaliteit en prijs, waardoor ik het verschil kan maken. Bijkomend voordeel voor de klant is dat ik altijd nog een kwaliteitscontrole van het aangeleverde bestand doe, voor ik het naar de drukker stuur. Online gebeurt dat vaak niet, of alleen tegen extra betaling.’

Je doet dit werk nu ruim veertig jaar. Ga je je vijftigjarig jubileum halen?
‘Ik denk het wel. Ik ben nu 59 en doe dit wat mij betreft nog steeds op mijn zeventigste. Ik hoef als zelfstandig ondernemer niet per se met pensioen. Ik hoef er dan misschien niet meer van te leven, maar het blijft een leuk beroep, waarmee je ook in de maatschappij blijft meedraaien. En ik vind mijn vak gewoon veel te leuk om vroeg te stoppen. Laat mij maar lekker druk met drukwerk zijn.’

InterviewCommunicatie & MediaDrukkerijLekstroom