Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Vakmanschap sinds 1968

Met het intreden van een nieuwe generatie en het optuigen van een webshop voor wandbekleding is interieur- en meubelstofferingsbedrijf OOSTENDORP helemaal klaar voor de toekomst. Onveranderd is de uitmuntende kwaliteit en het vakmanschap die OOSTENDORP beroemd maakten.

Antoon Oostendorp startte in 1968 een bedrijf in woninginrichting en autobekleding. Zoon Dick nam in de jaren zeventig de meubelstoffeerderij over. Zijn broer Pieter specialiseerde zich in interieurstoffering. Sinds zeven jaar versterkt ook interieurontwerper Dirk van Beek de directie van OOSTENDORP. Begin 2021 is Pieter uitgetreden en hebben Kevin Oostendorp en Jorian van Beek, als nieuwe generatie hun intrede gedaan. ‘We zitten midden in een transitiefase’, vertelt Dirk. ‘We werkten voorheen veel voor derden, zoals architecten. Maar nu adviseren we ook meer rechtstreeks aan particulieren. Als interieurontwerper bracht ik mijn eigen klanten mee. Ik maak ontwerpen en we voeren hier alles in huis uit. Boven onze showroom hebben we een eigen meubelstoffeerderij en gordijnenatelier.’

Het team van OOSTENDORP bijt zich vast in unieke historische projecten als Paleis het Loo, het Rijksmuseum en Kasteel de Haar. ‘Maar we doen ook modern werk en familiehuizen’, benadrukt Dirk. ‘Voorwaarde is altijd dat het van hoge kwaliteit is. We werken met materialen van een bepaalde kwaliteit, souplesse en comfort. Dat geldt voor behang, meubelstoffen en gordijnen. Als we iets maken, maken we iets moois. Dan willen we daar de tijd aan besteden die nodig is. Als iemand vraagt om een gordijn in een halfuurtje te maken, dan kan dat niet. Wij doen niet aan simpel, het is gewoon altijd goed.’

‘De klant moet een grote glimlach hebben als we weer weggaan’

Glimlach
Jorian, de zoon van Dirk, is de allround interieurstoffeerder bij OOSTENDORP. Hij heeft de leukste baan van de wereld, beweert hij. ‘Ik kom altijd op unieke plekken, waar niemand anders zomaar komt. Zo heb ik maanden in Paleis het Loo mogen werken. Samen met de conservator bedenk ik hoe we dingen maken zoals ze er vroeger uitzagen en dat blijft bijzonder. Ook in woningen van particulieren werk ik altijd met unieke materialen en draait het niet om de tijd die ik eraan besteed, maar om de kwaliteit.  Er is maar één boodschap: de klant moet een grote glimlach hebben als we weer weggaan.’

Bij OOSTENDORP kunnen ze nog wel meer handige en slimme jongens of meiden als Jorian gebruiken. Helaas liggen de kundige vaklui niet voor het oprapen. Dirk: ‘Het vak is niet heel erg bekend en er zijn weinig opleidingen voor. Je ziet dat de meeste studies ophouden waar het bij ons begint. Bij ons komen alle elementen samen, dat maakt het ook zo mooi. We moeten iemand binnentrekken op een bepaald onderdeel, zodat hij of zij kan ervaren hoe gaaf het is om meerdere disciplines te
beheersen. Als iemand het lekker vindt om met de handen te werken en graag wil leren, kom dan eens praten bij ons.’

Webshop
Kevin werkte jaren in de festival- en horecawereld, maar ontdekte dat het bedrijf van vader Dick ook voor hem interessant is. Hij kan er zijn ambitie om online te ondernemen, verwezenlijken. Hij ontwikkelde de webshop selectedwallpapers.com, volledig gevuld met wandbekleding. Bezoekers kunnen het behang per rol bestellen of per specifieke afmeting. Indien gewenst kunnen ze het behang ook laten aanbrengen door de mannen van OOSTENDORP. Kevin: ‘Behang is ondertussen echt onderdeel van het interieurplan. Waar het vroeger aan het eind kwam, vormt het nu de basis.’ Kevin ziet de webshop als een logisch onderdeel van hun bedrijfsvoering. ‘We zijn een heel ambachtelijk bedrijf dat zijn geld met handen verdient. We hebben daar nu een tak aan toegevoegd die het product en de handen combineert.’

Kevin voorziet dat de webshop heel groot gaat worden. Eerst de grootste in Nederland worden en vervolgens Europa veroveren, stelt hij ambitieus als doel. De eerste bestellingen uit Noorwegen, Amerika en zelfs Hong Kong zijn al binnen. ‘Waarom zij bestellen bij een winkel in Montfoort? Allereerst vanwege de kwaliteit, daar zijn we toch uniek in. Bovendien staat onze webshop als een huis. Het is heel overzichtelijk en persoonlijk. Klanten zien bij wie ze het bestellen. Als ze iemand bellen, krijgen ze ook echt iemand van ons aan de lijn. Dat wekt vertrouwen.’

Afgestoft
Ook Dick Oostendorp schuift nog even aan. Hij was twintig toen hij het bedrijf van zijn vader overnam. ‘In die tijd had ik een andere visie dan mijn vader, voor die tijd was dat nieuw. Daarna hebben we onszelf nog wel een paar keer opnieuw uitgevonden, maar nu was het bedrijf echt wel toe aan een opfrisbeurt.’ Dick is hartstikke tevreden over de manier waarop OOSTENDORP is afgestoft. ‘Ik had me geen betere opvolgers kunnen bedenken. Ik vind het hartstikke leuk om die groei te zien, de verbreding. Ik mag wel zeggen: het is weer een bedrijf van deze tijd.’

InterviewOntwikkelingenBouw & VastgoedInstallatietechniekLopikerwaard