fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

VAN BROEKIE NAAR MARKTLEIDER

In de groene omgeving van Lexmond liggen CE-ESTER Keuringsbedrijf en CE-ESTER Machine Safety. Wie er voorbijrijdt, kan haast niet vermoeden dat het bedrijf marktleider is op het gebied van machinekeuringen en machinebeveiligingen. Eigenaar Efraïm Ester (roepnaam “Eef”) overwon de nodige obstakels en bouwde het bedrijf uit tot wat het nu is: een uitzonderlijk veelzijdige dienstverlener in deze tak van sport, die klanten een stapje hoger brengt op de veiligheidsladder.

CE-ESTER bestaat uit twee bedrijven, het Keuringsbedrijf en Machine Safety. Voor beide diensten registreerde Eef een slimme domeinnaam: machineskeuren.com en machinesbeveiligen.com. Zijn broer Johannes, inmiddels compagnon, runt de machinebeveiligingstak, Eef is meer het algemene uithangbord. ‘Onze kracht is dat we onze klanten een heel compleet pakket kunnen bieden’, vertelt Eef. ‘Als het gaat om keuren doen we niet alleen machines, maar ook gereedschap, klimmateriaal, hef- en hijsmiddelen, bouwliften, heftrucks en nog veel meer. Alle arbeidsmiddelen die een industrieel gerelateerd bedrijf nodig heeft om zijn werkzaamheden uit te voeren. Met Machine Safety erbij staan we niet alleen bij het keuren van machines aan de kant van de ondernemer, maar ook als het gaat om aanpassingen aan bestaande machines en productielijnen, zodat ze weer veilig te gebruiken zijn. De twee bedrijven hebben een heel goede kruisbestuiving.’

Een aantal mooie bedrijven hoort inmiddels tot de vaste klantenkring van CE-ESTER: regionale bekenden zoals Blonkstaal uit Schoonhoven, Kiremko uit Montfoort en Terberg uit IJsselstein, maar ook landelijke spelers als Engie, Soda Stream en Strukton. Dr. Oetker is vorig jaar als nieuwe klant aan boord gekomen. Juist voor de meest technisch inhoudelijke vragen komen ze bij CE-STER uit. ‘Voor klanten zijn wij echt van toegevoegde waarde als het gaat om veiligheid. Natuurlijk, de keuringen zijn noodzakelijk volgens de wet, maar klanten waarderen ook onze brede inzetbaarheid. Wij zorgen dat alle gereedschappen die een bedrijf nodig heeft om het werk uit te kunnen voeren, gekeurd en veilig zijn. Ze hebben één aanspreekpunt, in plaats van voor elk type arbeidsmiddel een andere partij.’

Het totaalaanbod van CE-ESTER Keuringsbedrijf en CE-ESTER Machine Safety

Zwaar ongeluk
Eef is pas negentien jaar oud als hij in 2005 begint als zelfstandig keurmeester. ‘Ik had het machines keuren gezien bij een bedrijf waar ik werkte. Het leek me wel wat, dus ik ben gewoon begonnen. Op dat moment was ik nog totaal niet bezig met het opbouwen van een bedrijf; ik wilde gewoon vooral heel veel werk in zo kort mogelijke tijd doen. Van lieverlee heb ik wel personeel aangenomen voor reparatiewerk, maar een ondernemer kon ik mezelf nog niet noemen.’ Een zwaar bedrijfsongeval in 2010 veranderde alles. ‘Ik kwam in een steekvlam te staan en liep ernstige brandwonden op. Ik had bijna een jaar nodig om te revalideren en in die periode heb ik veel nagedacht over de toekomst van mijn bedrijf. Het idee dat de hele onderneming van mij afhankelijk was vond ik niet prettig, ik had een ander doel nodig. In 2012 heb ik dit bedrijfspand in Lexmond laten bouwen. Ik nam keurmeesters aan en ging vol gas de weg op. Elk jaar kwamen er ongeveer twee nieuwe keurmeesters bij. Inmiddels zijn we met vijftien man: elf in de keuring en vier in de machineveiligheid.’

Ontwikkelen en doorgaan
In heel veel opzichten is Eef de afgelopen jaren gegroeid, als ondernemer en als mens. ‘Ik ben in aanraking gekomen met The Power Community, waar ik aan de slag ging met mijn fysiek en een opleiding volgde tot leidinggeven. Vandaag de dag heb ik meer de rol van coach. Ik heb geleerd dat doelen stellen en beslissingen nemen je verder brengt. Je kunt altijd terug, maar stilstaan of krimpen is voor niemand goed. Doordat ik een ander voorkomen heb, kan ik ook op een bepaalde manier presteren. Dat is ook waardoor we opdrachten krijgen; dat is vaak gebaseerd op gunning en betrouwbaarheid. Ik denk altijd na: hoe kunnen we het morgen beter of anders doen? Welke nieuwe wegen kunnen we inslaan? Zo gaan we ook met klanten in gesprek. Zij hebben een issue en wij helpen, op een manier die het beste bij hen past. Onze kernwaarden zijn heel belangrijk: afspraak is afspraak, orde en netheid, tijd wordt gerespecteerd, we leveren kwaliteit en spreken een duidelijke en verklarende taal. Dat is waar we onze meerwaarde in creëren en waar ik met CE-ESTER bekend om wil staan.’

Hoewel Eef liever vooruitkijkt dan terugblikt, vragen we hem toch waar hij het meest trots op is. ‘Dat is toch wel de ontwikkeling van de mensen die hier werken en die van onze klanten. De eerste monteur die ik hier aannam, werkt hier nog steeds. Bovendien ving hij de boel op toen ik aan het revalideren was. Ik zie die ontwikkeling bijvoorbeeld ook bij mijn broer. In het begin hield hij niet zo van klantgesprekken en offertes maken en nu zit hij zelfverzekerd bij leidinggevenden van de grootste bedrijven aan tafel. De kern is dat iedereen in het groeiproces van het bedrijf meegaat en zich daardoor ontwikkelt. Ik geloof erin dat hoe je zelf overkomt, als bedrijf en persoon, de doorslag geeft waarom klanten zaken met je doen. Het gevoel moet goed zijn, je moet van waarde zijn en het makkelijker maken voor je klanten. Vanuit daar is alles mogelijk.’

OntwikkelingenDienstverleningMachines en apparatenLopikerwaard