fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Van der Grift renoveert monumentaal grachtenpand in Amsterdam

Menig aannemer rent gillend weg voor zo’n grote verbouwing van een monumentaal pand langs de krappe Amsterdamse grachten. De medewerkers van Van der Grift gaan juist ‘aan’ bij een dergelijk project. Hoe complexer, hoe beter. In de afgelopen jaren specialiseerde het familiebedrijf uit Harmelen zich in uitdagende, binnenstedelijke verbouwingen. Eigenaren Peet-Jan en Willy-Janne Verlaan vertellen ons over een recent project, dat dit specialisme perfect laat zien.

‘ZO’N COMPLEX BINNENSTEDELIJK PROJECT PAST PERFECT BIJ ONS’

Langs een van de Amsterdamse grachten staat het rijksmonumentale pand dat het team van Van der Grift het afgelopen jaar volledig heeft opgeknapt. ‘Op de authentieke elementen na, hebben we het pand helemaal gestript en opnieuw opgebouwd’, vertelt Peet-Jan. ‘Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het in onze handen gehad. Wanden, vloeren en kozijnen zijn vernieuwd, in de tuin realiseerden we een gastenverblijf inclusief funderingsherstel en ook de afbouw hebben we volledig verzorgd. Dus maatwerk meubilair, gordijnen en verlichting. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het was een enorme verbouwing. En alles naar hoge standaarden. Dat is ook precies waarom de opdracht ons op het lijf geschreven is. Wij houden nu eenmaal van complexe projecten.’

Keuzes in de crisis
‘Het begon allemaal in de kredietcrisis’, vertelt Peet-Jan verder. ‘We hadden het bedrijf nét van mijn vader overgenomen, toen de crisis uitbrak. Dat was best even pittig, maar je leert wel goed op je winkel te passen. Je moet op zo’n moment ondernemen, anders red je het niet. In ons geval betekende het dat we kozen om ons te focussen op complexe, binnenstedelijke verbouwingen. Het zijn projecten waar wij goed in zijn, en waar maar weinig andere bedrijven hun vingers aan durven branden. Die keuze gaf ons focus en gaf ons de kans om echt te profileren. Dat heeft zich de afgelopen jaren direct uitbetaald, want sinds de keuze om ons te specialiseren, zijn we in omzet verviervoudigd.’

Passend bij het DNA
Er is natuurlijk een reden dat anderen zich niet aan verbouwingen zoals het project in Amsterdam wagen. Bij monumentale panden zijn er veel regels om rekening mee te houden en de bereikbaarheid van de grachtengordel is niet direct ideaal voor bouwverkeer. Toch zijn dergelijke opdrachten op het lijf van Van der Grift geschreven. Willy Janne: ‘We hebben de kennis in huis om dit type projecten aan te kunnen. Het vraagt een hoop vakmanschap om de uitdagingen die je tegenkomt op te lossen. De woning in Amsterdam heeft bijvoorbeeld een prachtige plafondschildering in de woonkamer. De opdrachtgever wenste hier speciale verlichting. Maar hoe doe je dat op een monumentaal plafond, waar je eigenlijk niet aan mag komen? Een ander voorbeeld is het glazen trapportaal dat in zijn geheel op zijn plaats gehesen moest worden. Dat vraagt niet alleen een hoop vaardigheden van de kraanmachinist, het vraagt ook goede voorbereiding. Onze mensen hebben vaker met dit bijltje gehakt en draaien hier hun hand niet voor om. Het feit dat we een familiebedrijf zijn draagt hier wel aan bij. We hebben lange dienstverbanden, waardoor het kennisniveau in de jaren flink is opgebouwd.’

‘Wanneer zo’n klus hier binnenkomt, is het bij de calculatie al stoeien wie de opdracht krijgt.’

Langetermijnrelaties
Niet alleen personeel blijft lang trouw aan het 118 jaar oude aannemingsbedrijf. Ook de relaties met klanten en onderaannemers zijn langdurig. Peet-Jan: ‘Betrouwbaarheid is daarin het kernwoord. Waarmaken wat je belooft en vertrouwen in elkaar hebben. In principe zou je niets hoeven vastleggen. Natuurlijk zetten we dingen op papier, maar je moet daar niet te moeilijk over doen. Het gaat erom dat je elkaar helpt wanneer het nodig is. Als dat wederzijds is, heb je de basis voor een lange succesvolle relatie. Als een onderaannemer mij bijvoorbeeld belt dat hij financieel even krap zit, terwijl hij veel aan moet schaffen voor een klus, dan help ik hem door alvast vooruit te betalen. Andersom verwacht ik dat hij ook met ons meedenkt, bijvoorbeeld als wij een strakke planning hebben en er snel geschakeld moet worden. En dat werkt precies hetzelfde met klanten en medewerkers. Als je flexibel bent zullen mensen dat waarderen en jou ook weer wat gunnen.’

Vechten om een opdracht
Het project in Amsterdam werd onlangs opgeleverd, na ruim een jaar lang renoveren. Peet-Jan: ‘De projectleider is echt trots op zijn werk. En terecht, want alles wat je in zo’n huis aanraakt is bijzonder. Halverwege het project zijn we met het kantoorpersoneel en alle andere betrokkenen op locatiebezoek geweest om de vorderingen te bekijken. Dat doen we eens in de twee maanden. Zeker voor de mensen op kantoor is dat heel leuk. Dan zie je waar je het voor doet. Iedereen wíl het ook zien. Sterker nog: wanneer zo’n klus hier binnenkomt is het bij de calculatie al stoeien wie de opdracht krijgt. En als we de klus vervolgens binnenhalen zie je de projectleiders één voor één langskomen om te zeggen dat ze nog wel tijd hebben. Dat is denk ik het ultieme bewijs dat dit soort projecten écht bij ons passen.’

InterviewBouw & VastgoedAannemersbedrijfWoerden