Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Van tankstation naar volwaardige horecagelegenheid

Robbert de Vogel, franchisenemer van een aantal van de grootste  Shell-vestigingen van Nederland, is de laatste tijd druk met alle ontwikkelingen op zijn locaties rondom de stad Utrecht. Nieuwe en snellere laadpalen, een nieuwe kijk op personeelswerving én veelbelovende vooruitzichten op een nieuw format voor zijn shops. Stilzitten is er niet bij. Maar dat vindt de actieve ondernemer alles behalve erg: ‘Als er iets nieuws is binnen Shell, sta ik altijd vooraan om het uit te proberen.’ 

‘De energietransitie is momenteel het grootste thema binnen Shell’, vertelt Robbert. ‘Het is het gesprek van de dag. Je merkt dat Shell kantelt en zoekt naar een nieuwe positionering, nu elektrificatie steeds verder groeit. Momenteel krijgt dat veel aandacht bij de investeringen op de stations. Als franchisenemer liggen deze besluiten deels buiten mijn bereik, maar ik vind de ontwikkelingen zeer positief. Enerzijds persoonlijk, omdat ik het belangrijk vind dat we groener worden. Anderzijds zie ik ook een behoefte bij onze gasten. De bezettingsgraad van onze laadpalen wordt steeds hoger en af en toe zag je al rijen ontstaan voor de laadpaal. Daarom is het dubbel zo fijn dat de laadcapaciteit momenteel enorm verhoogd wordt.’

Meer laadpalen 
‘Onlangs hadden we een feestje, omdat op Shell station Hellevliet de tweehonderdste laadpaal van Shell werd geplaatst. We gingen van twee naar acht laadpalen. Die schaalvergroting gebeurt nu op al onze stations, zodat onze gasten niet meer hoeven te wachten op een plekje om te laden. Daarnaast zijn de oude laders vervangen door nieuwe, krachtigere exemplaren, waardoor je met een kwartiertje weer ‘vol’ door kan rijden. De volgende stap is nu om het comfort van onze gasten te verhogen. Denk aan het plaatsen van een luifel over de laadfaciliteiten, waardoor je net als bij de brandstofpompen droog staat. Omdat de laadtijd van een elektrisch voertuig langer is dan het tanken van fossiele brandstof, zie je vaak dat gasten in hun auto wachten, of onze shop bezoeken. Toch willen we ook dit deel comfortabeler maken.’

Ook even opladen
‘De groei van het aantal elektrische rijders biedt voor ons ook mooie kansen’, vertelt Robbert. ‘Zij blijven tijdens laadsessies langer op onze locatie en onze faciliteiten geven de gelegenheid om zelf ook even op te laden. Bijvoorbeeld voor een Starbucks-koffie, of een broodje van de bakkerij. In een eerdere OnderNamen-editie vertelde ik al dat we eigenlijk meer een horecagelegenheid zijn, dan een tankstation. Mensen komen om te tanken, maar tegelijk zijn we een rustpunt. Dat wordt alleen maar meer. Shell rolt momenteel Shell Café uit, een nieuw concept waarbij het shopconcept nóg meer richting horeca beweegt. We krijgen bijvoorbeeld zitplaatsen, waardoor je rustig van je verse broodje of koffie kunt genieten. Dit jaar worden de eerste vijftien Shell-locaties omgebouwd. Wij zijn zelf helaas pas volgend jaar aan de beurt, maar ik kan me er nu al op verheugen. Het wordt een totaal andere beleving, die goed aansluit bij de wens van onze gasten.’

‘De uitdaging is dat we onze tankstationmedewerkers omvormen tot echte horecatijgers’

Horecatijgers
Voor de personele bezetting heeft de toekomstige verandering naar Shell Café ook gevolgen. Robbert: ‘De uitdaging is dat we onze tankstationmedewerkers omvormen tot echte horecatijgers. We zijn daarom nu al gestart met hospitalitytrainingen. Dat is vroeg, aangezien we pas over een jaar gaan ombouwen, maar gastvrijheid merkbaar maken voor de gasten was altijd al het doel. Daarnaast wil ik de collega’s langzaam meenemen in de veranderingen. Medewerkers vinden is momenteel bijzonder lastig, dus het is belangrijk om te behouden wie je al hebt. Horeca vraagt om andere competenties dan achter de kassa staan. Je merkt verschil tussen de Starbucks-collega’s en de kassamedewerkers. De bakkerij hangt daar wat tussenin. Sinds kort draait iedereen af en toe op een andere afdeling mee. Zo krijgt de integratie van alle afdelingen steeds meer vorm.’

Een goede massage
‘Ook voor de korte termijn doen we er alles aan om medewerkers te behouden’, vertelt Robbert. ‘De afgelopen tijd hebben we écht krap gezeten, waardoor we soms meer moesten vragen van medewerkers dan eigenlijk gezond is. Dat zat me dwars. Ik wilde laten weten hoezeer ik hun inzet waardeer. Daarom kreeg iedereen een bos bloemen van me, met een persoonlijke dankvideo. Dat werd enorm gewaardeerd. Maar daarnaast huurden we ook een stoelmasseur in om de stress bij medewerkers te verlichten. Die kwam op gezette tijden langs en dan mochten de collega’s één voor één twintig minuten van de vloer om even goed te ontspannen. Dat deed veel met de motivatie. De werkdruk werd niet direct anders, maar het feit dat we lieten merken dat we doorhadden dat die druk zo hoog lag, maakte het voor iedereen draaglijker. Daarnaast ben ik anders gaan kijken naar onze werving, door een website op te zetten voor onze stations en door actiever te worden op social media. Dat klinkt voor veel ondernemers misschien als gesneden koek, maar voor een tankstation is een website niet vanzelfsprekend. Persoonlijk was dat weer een totaal andere tak van sport om te ontdekken, maar ik vond dat eigenlijk heel interessant. Vooral als je ziet wat het oplevert. Inmiddels zet het zoden aan de dijk en komen mensen actief langs om te solliciteren.’

InterviewOntwikkelingenGroothandelRetail (groothandel)Utrecht