fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

VAN VLIET AUTOGROEP NU OOK DEALER VAN PEUGEOT EN CITROEN

Met de gedeeltelijke overname van Visscher PGH Autogroep, de Peugeot- en Citroëndealer met vestigingen in Woerden, Gouda en Alphen aan den Rijn, zet Van Vliet Autogroep zijn opmars in het Groene Hart voort. ‘We beginnen hele stevige poten te krijgen’, zegt Mark, directeur van Van Vliet PSA Groene Hart. ‘Maar dat is ook nodig in deze tijden.

In gesprek met Van Vliet PSA Groene Hart-directeur Mark Bouter

PSA, de importeur van Peugeot, Citroën, Opel en DS Automobiles, is vanuit zijn nieuwe marketingstrategie over de hele wereld op zoek naar zogenoemde “Champions”. ‘Dat betekent dat ze per marktgebied één aanspreekpunt voor zoveel mogelijk merken willen’, legt Mark uit. ‘In het Groene Hart is dat Arjan van Vliet geworden.’ Vorig jaar zomer ontstonden er gesprekken tussen Visscher PHG en Van Vliet Autogroep, waarna ze in september overeenstemming bereikten over de overname.  ‘Daarmee zijn we een nog sterkere Champion geworden in het Groene Hart. We zijn nu dealer van Opel, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Abarth, Kia, Peugeot en Citroën.’

Schaalvergroting
Mark werd door Arjan gevraagd om bij de drie nieuwe vestigingen de kar te gaan trekken. Volgens hem is de schaalvergroting niet alleen een mooie stap, maar ook nodig. ‘In deze branche is het toch een beetje eten of gegeten worden. Door middel van schaalvergroting kun je je marges halen. De veranderende mobiliteitsmarkt – denk aan de komst van software en computers, andere modificaties van modellen en ander gereedschap – vraagt om grotere investeringen. Bovendien gaan fabrikanten ook veel meer samenwerken. Importeurs willen niet meer honderd winkelbezoekjes moeten doen om te zorgen dat deze partijen allemaal exact hetzelfde uitdragen. Door middel van een aantal grote dealers kun je dat veel gerichter doen.’

‘Klanten ervaren ons niet als groot bedrijf’

Van geitenwollensokken naar jonge ouders
Zonnepanelen zijn de afgelopen tien jaar steeds meer mainstream geworden en Ignace ziet dan ook een verschuiving in zijn doelgroepen. ‘Onze consumentendoelgroep wordt steeds jonger. Eerst waren het vooral de geitenwollensokkentypes die met hun zonnepanelen de wereld wilden redden. Daarna oudere stellen vanaf zestig jaar. Nu ligt de algehele focus in de samenleving veel meer op duurzaamheid én wordt het rendement van zonnepanelen steeds zichtbaarder. Daarom zie je nu veel vaker dat bijvoorbeeld starters op de woningmarkt ook panelen op hun dak laten leggen. Ook als ze kinderen krijgen denken ze steeds meer na over het milieu en de toekomst van hun kroost.’ Daarnaast ligt er in het bedrijfsleven alsmaar meer focus op duurzaamheid. ‘Het is tegenwoordig wettelijk vastgelegd dat bedrijven die meer dan vijftigduizend kWh per jaar verbruiken, met een plan moeten komen hoe ze hun energieverbruik willen verminderen of compenseren. Eén van de opties is dan zelf stroom opwekken met zonnepanelen.’

Kwaliteit en certificering
De zonnepanelenmarkt is nog steeds een relatief nieuwe markt die zich nu langzaam aan het uitkristalliseren is. Er komen steeds meer inspecties en keurmerken op de markt. Een goede ontwikkeling, volgens Ignace. ‘Bij SolarProf staat de bedrijfsvoering daarom momenteel vooral in het teken van kwaliteitsverbetering en certificering. We zijn nu bijvoorbeeld erkend installateur voor InstallQ, een certificeringsinstituut. Dit betekent dat we via een bepaald proces werken en de registratie en administratie op orde hebben. Daarnaast hebben we het company certificaat VCA** verkregen. Dat is een veiligheids- en procescertificaat. Zo hebben we brandblussers hangen en volgen we een vastomlijnd proces in het geval van een calamiteit. Ook hebben alle medewerkers een BHV-cursus gevolgd en is het materiaal dat we gebruiken officieel goedgekeurd. Dit is voornamelijk belangrijk voor bedrijven: als er een ongeluk gebeurt kunnen zij aantonen dat ze zaken hebben gedaan met een erkend bedrijf en dus niet aansprakelijk zijn.’

Van zonnepanelen naar energieconcept
Omdat de energiemarkt volop in beweging is, is het des te belangrijker om vooruit te kijken en in te spelen op veranderingen. Hoe denkt Ignace dat de toekomst van zijn bedrijf eruitziet? ‘Ik verwacht dat je uiteindelijk naar een totaal energieconcept per gebouw gaat. Een architect ontwerpt bijvoorbeeld een gebouw en schakelt een energiemanager in. Die laatste gaat dan bekijken wat er allemaal nodig is om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. De energiemanager biedt vervolgens een totaalconcept aan van isoleren, zonnepanelen, warmtepompen en infraroodkachels.’ Daarnaast is de zonnepanelen-ondernemer ook aan het kijken naar de mogelijkheden van windmolens. ‘Steeds meer gemeenten staan windmolens tot twintig meter hoogte toe op industrieterreinen en op bouwkavels bij boeren. Het mooie is dat windmolens juist veel stroom opwekken op momenten dat zonnepanelen dat niet doen: namelijk in de winter en ’s nachts. Op dit moment is windenergie opwekken nog steeds vier tot vijf keer zo duur als zonne-energie opwekken, maar wellicht gaat die prijs naar beneden in de toekomst – net zoals bij zonnepanelen is gebeurd. Kortom: ik denk dat wij over vijf of tien jaar geen zonnepanelenbedrijf meer zijn, maar een totale, duurzame energieproducent.’

OntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerWoerden