fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Van zinken emmers naar luxe woningen

In 1945, direct na de Tweede Wereldoorlog, begon grootvader Jansen voor zichzelf als loodgieter. In 2020, 75 jaar later en drie generaties verder, gaat het Jansen Installatiebedrijf nog steeds voor de wind met kleinzoon Jeroen Jansen aan het roer. ‘Ik had één doel: het familiebedrijf groot maken.’

75 jaar Jansen Installatiebedrijf

Grootvader Jansen hield zich in het begin voornamelijk bezig met het aanleggen van water- en afvoerleidingen, het uitvoeren van dakwerkzaamheden en zelfs het repareren van zinken emmers. Hij werkte mee aan de nieuwbouwwoningen in Tuindorp Oost en verrichtte herstelwerkzaamheden aan de vele verwoeste huizen na de watersnoodramp in 1953. Eind jaren ’60 kwamen zijn drie zonen het bedrijf versterken. Wat ooit klein begon, groeide uit tot een begrip in Utrecht.

‘Wij leggen de installaties onzichtbaar aan en respecteren daarbij het ontwerp van de architect’
Van straatschoffie naar ambitieuze ondernemer
Kleinzoon Jeroen had een sterke band met zijn opa. Al als kleine jongen ging hij met hem mee naar klussen en elke zaterdag was hij in de werkplaats te vinden. Tijdens zijn tienerjaren was Jeroen druk met andere dingen. ‘Ik had een hekel aan leren en hing liever met mijn vrienden op straat. Door mijn opa ben ik het bedrijf ingerold. Hij gaf mij het vertrouwen en de vrijheid om me te ontwikkelen. Ik haalde mijn lts-diploma en veranderde van straatschoffie in een ambitieuze jongeman. Ik wilde de beste worden; de beste installatiemonteur én de beste ondernemer.’ Toen opa Jansen op 75-jarige leeftijd plotseling overleed, gaven zijn zonen te kennen geen interesse te hebben om het bedrijf te laten groeien. Jeroen wel. Als 21-jarige stond hij aan het hoofd van het familiebedrijf, dat onder andere ook een winkel op de Amsterdamsestraatweg had.

Ontwikkelingen door de jaren heen
Jaren van groei en tachtigurige werkweken volgden. ‘We verhuisden naar de Vlampijpstraat en kregen steeds meer medewerkers. Mijn droom was werkelijkheid geworden: ik had een redelijk groot en goedlopend bedrijf opgebouwd. Maar dat betekende wel dat ik dag en nacht met het werk bezig was.’ Toen zijn vrouw ziek werd, werd Jeroen gedwongen pas op de plaats te maken. ‘Ik wilde er zijn voor mijn vrouw, maar dat is onmogelijk als je alleen maar werkt. Ik stelde mezelf de vraag wat voor mij eigenlijk echt belangrijk was. Wat wil ik nu echt?’ Mede door de crisis die volgde, waardoor Jansen Installatiebedrijf niet meer kon opboksen tegen zowel de kleine installateurs als de grote bedrijven, besloot Jeroen zich te richten op de nichemarkt van de luxe woningen. ‘We zijn nu iets kleiner en gespecialiseerder. We hebben alle knowhow in huis om klimaat-, koeltechnische en sanitaire installaties aan te leggen in exclusieve villa’s. De verhuizing van twee jaar geleden, naar het nieuwe bedrijfspand aan De Heldinnenlaan, sluit perfect aan bij deze beslissing.’

Nichemarkt van luxe woningen
In het luxe woningsegment krijgt Jeroen van zijn opdrachtgevers uiteenlopende vragen: van thuisbioscopen tot indoor zwembaden en wellnesscentra. ‘Een bioscoopzaal moet goed geventileerd en geconditioneerd worden, maar je wilt natuurlijk geen lelijke ventielen, grote roosters of airconditioning aan de muur of in het zicht. Wij leggen de installaties onzichtbaar aan en respecteren daarbij het ontwerp van de architect. Ook stellen wij duurzame techniek centraal. We zoeken binnen de esthetica en de wensen van onze klant naar de meest duurzame oplossing.’

Waardering
Om succesvol te zijn in de nichemarkt van luxe woningen moet je volgens Jeroen niet alleen kennis van complexe installaties hebben; je moet de opdrachtgever ook begrijpen. ‘Soms veranderen de plannen van onze opdrachtgevers terwijl je al ergens mee bezig bent. Als een ruimte opeens omgegooid wordt, heeft dat een grote impact op al het leidingwerk. Wij moeten dan meteen kunnen schakelen.’ Daarnaast kan Jeroen met iedereen communiceren. ‘Of je nu arm of rijk en een onbekende of bekende Nederlander bent, uiteindelijk zijn we allemaal mensen. Ik heb evenveel respect voor iedereen.’ Opdrachtgevers waarderen de manier van werken van Jeroen en zijn medewerkers dan ook enorm. ‘Er zijn projecten waarbij er elke dag een cateraar langskomt voor een lekkere lunch. Ook zijn er klanten die hun Porsche of Ferrari uitlenen aan onze medewerkers, zodat zij er in het weekend mee kunnen toeren. En regelmatig ontvangen wij een uitnodiging voor de opening van een nieuw gebouw waar we aan meegewerkt hebben.’

‘Mijn opa gaf me het vertrouwen en de vrijheid om me te ontwikkelen’

De toekomst
Jeroen is trots op wat de familie Jansen in de afgelopen 75 jaar heeft opgebouwd. ‘Het plan was om het jubileum groots te vieren met een trip naar fabrieken in het buitenland. Helaas gooide het coronavirus roet in het eten.’ Jeroen zou het fantastisch vinden als het bedrijf ook na hem wordt voortgezet. Maar wie dat gaat doen, dat weet hij nog niet. ‘Mijn dochter heeft heel andere plannen en uiteraard steun ik haar daarin. Tot nu toe ben ik nog niemand tegengekomen met dezelfde ambitie en passie die ik zo’n dertig jaar geleden had – en nog steeds heb. Gelukkig houd ik het nog wel even vol en heb ik er alle vertrouwen in dat er een goede opvolger komt. Kortom: op naar de volgende 75 jaar!’

OntwikkelingenBouw & VastgoedInstallatietechniekFamiliebedrijfUtrecht