Hoewel het soms lijkt alsof er geen nieuwe podcasts meer bedacht kunnen worden, is de markt nog lang niet verzadigd. Rob van Beek, Jelle Drijver en Jos Hummelen sprongen hierop in en begonnen eerder dit jaar de podcast Pepper, een podcast om regionale ondernemers een stevige oppepper te geven en met elkaar te verbinden.
Podcaster Jos van ROM Utrecht Region en Economic Board Utrecht is overtuigd van het succesvolle concept: ‘Podcast is in Nederland nog een vrij jong begrip. Als mensen eenmaal het medium ontdekken, zien zij het gemak van het on demand luisteren naar gesprekken.’ De mannen zijn vlak voor de zomer begonnen en hebben nu al ruim vijfhonderd luisteraars.
‘We werken samen met verschillende organisaties uit de regio Utrecht. Meerdere bedrijven zorgen voor toegang op meerdere kanalen.’ Zo zijn UtrechtInc, Dotslash, Startup Utrecht Region en Economic Board Utrecht aangesloten bij de podcast. Wie denkt dat je veertig minuten naar promotiemateriaal luistert, heeft het mis. ‘Pepper heeft een eigen identiteit. Een opzichzelfstaand concept.’
Inhoud
De heren halen in elke aflevering meerdere onderwerpen aan, zoals een gezonde leefomgeving of samenleving, en positieve en inspirerende verhalen. ‘Het is niet dat je twee microfoons neerzet en gaat kletsen. Die tijd is geweest. We proberen echt iets neer te zetten en waarde te bieden voor de luisteraar.’
Niet alleen de rubrieken zorgen voor een inhoudelijk sterke podcast, ook de verschillende “oppeppers” waarbij startups hun bedrijf kunnen pitchen en het gesprek kunnen sturen met stellingen of vraagstukken zorgt voor een waardevolle toevoeging. ‘Wij vinden het extra gaaf als er een maatschappelijk probleem of vraagstuk wordt aangedragen. Ondernemers zijn tenslotte oplossingsgericht. Door het gesprek door hen te laten beïnvloeden kunnen we samen groeien, leren en ontwikkelen.’
Verhalen
De bedrijven die aan het woord komen zijn veelzijdig. Denk aan bedrijven in de techniek of bouw. Maar ook (game)developers, ontwikkelingsmaatschappijen en zelfs ondernemers die samenwerken met ministeries vertellen hun verhaal.
Het verhaal van Adriaan Jansen, werkend bij Abbey Games, gaat bijvoorbeeld in op de vele ontwikkelingen binnen de gaming-industrie die van economische en sociaal-culturele waarde zijn voor Nederland. ‘De gaming-industrie is enorm belangrijk voor de Nederlandse economie. Door de sociaal-culturele impact die de gaming-industrie maakt kan het enorme groei bevorderen. Het creëert daarbij ook meer werkgelegenheid.’
Of het verhaal van Gert van Vught, CEO van Sustainer, dat diepte geeft in de technologie die de traditionele bouw en kunstmatige intelligentie moet verbinden. ‘Na een aantal jaren ondernemerschap ben ik een zonnepaneelinstallatiebedrijf begonnen met mijn beste vriend. Toen stonden we ooit op een dak en zagen we dat de installatie van de duurzame zonnepanelen en warmtepompen, een soort nageboorte was in de traditionele bouw. Vanuit dat probleem zijn we gaan denken; hoe gaan we dit oplossen?’
Verbinding
De podcast is (voor nu) ‘Utrecht-based’, maar iedereen is welkom. ‘We willen dat het interessant is voor iedereen, in de eerste plaats voor ondernemers. We willen mensen iets bieden over het veld waarin ze werken, de uitdagingen waar ze voor staan en de vragen die ze hebben. Door Pepper te luisteren komen ondernemers steeds een stapje verder door elkaar te inspireren.’, vertelt Jos.
Pepper heeft tot nu toe veel potentie en groeit hard. Zo stonden de heren met de podcast al live op Indigo, Earth Valley en de Dutch Health Week en binnenkort kom Crossroads daar nog bij. Voor wie enthousiast is geworden: je kunt de ruim 16 afleveringen ‘bingen’ via de link onderaan dit artikel.
Beluister hier de podcast Pepper