Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Verfrissig bedrijf met vooruitstrevige ideeën

Ze doen het graag net een beetje anders. Vendrig uit IJsselstein noemt het zelf graag verfrissig. ‘Een beetje rariteiten, maar niet té raar’, aldus algemeen directeur Rudolf Vendrig. Samen met financieel directeur Patrick Vlooswijk vertelt hij over de ontwikkelingen binnen het jubilerende bedrijf. Of nou ja. Ongeveer jubilerend dan. Want zelfs jubilea pakken ze nét even anders aan bij Vendrig.

Verfrissig
Het eerste wat we natuurlijk willen weten is wat die enorme spelfout in de slogan nou eigenlijk te betekenen heeft. Rudolf: ‘Vanuit onze strategische visie hebben we onlangs ons bedrijf onder de loep genomen en een nieuwe richting bepaald voor de toekomst. Daar hoorde een nieuwe huisstijl bij, inclusief nieuw logo en nieuwe slogan. We zochten iets wat niet teveel voor de hand lag, maar ons bedrijf wel goed weergaf. Er kwamen verschillende voorstellen voorbij. De meeste waren het nét niet, of ze waren gewoon te simpel. Tot verfrissig voorbijkwam. Die bleef een beetje aan ons kleven, al vonden we het best spannend, want we zijn geen Coca-Cola die zo’n slogan direct volledig kan laden. Toch besloten we het te doen. Toen het eerste telefoontje kwam van onze drukker, dat er nog een spelfout in ons drukwerk stond, wisten we dat we het juiste effect te pakken hadden!’

Jarig
Dit jaar bestaat Vendrig precies 61 jaar en dat moet gevierd worden! Patrick: ‘Eind dit jaar gaan we de kerstborrel combineren met een groots personeelsfeest. Grote kans dat dan alles weer mag, dus we kunnen dan helemaal uitpakken. Ook klanten verrassen we in de tweede helft van dit jaar met een leuke attentie en we geven een glossy uit waarin we de verhalen van 1960 tot nu vertellen.’ Rudolf: ‘Onze opa is het bedrijf begonnen omdat hij zijn poetsdoeken niet schoon terugkreeg. Hij werkte destijds bij Terberg in Benschop als magazijnmeester. Hij had altijd al de wens om voor zichzelf te starten en zijn ergernis over de poetsdoeken was de aanleiding om een wasserij te starten. Terberg was gelijk zijn eerste klant. Na de poetsdoeken werd ook werkkleding toegevoegd aan de dienstverlening en al snel groeide het bedrijf. Die groei is ieder jaar verdergegaan, tot waar we nu – 61 jaar later – staan. Terberg is overigens tot op de dag van vandaag nog steeds onze klant.’

‘Onze opa is het bedrijf begonnen omdat hij zijn poetsdoeken niet schoon terugkreeg’

Zuinig
‘De basis van een wasserij is zorgen dat kleding langer meegaat, door het op de juiste manier te wassen en terug te leveren aan de drager. Duurzaamheid is dus iets wat bij ons altijd wel ingebakken zit. Het levensduurverlengende karakter voeren wij nog iets verder op, door kleding ook te repareren en uiteindelijk te recyclen. Klanten huren bij ons werkkleding. Bijvoorbeeld speciale kleding die voldoet aan veiligheids- of hygiënenormen. Het is een soort kledingabonnement, waarbij de drager altijd de juiste kleding voorhanden heeft. Wanneer wij de kleding wassen, kijken wij eerst of er beschadigingen zijn en of de kleding nog voldoet aan de veiligheidsnormen. Zeker voor veiligheidskleding is de juiste wasmethode heel belangrijk. Waar nodig repareren we de kleding en krijgt de drager het gerepareerd terug. Als het echt kapot is, recyclen we het tot iets nieuws. Bijvoorbeeld een vilten map.’ Rudolf laat de map zien waarin zijn aantekeningen staan. ‘We zoeken steeds naar meer mogelijkheden om oude kleding hoogwaardig te recyclen. Daarnaast kijken we naar manieren om zuinig om te gaan met water en warmte in ons wasproces. Vorig jaar investeerden we hiervoor in een moderne wasbuis, die onze industriële wasmachines vervangt. De wasbuis verwerkt 55 kilo wasgoed per drie minuten. Aan de ene kant gaat het erin en drie kwartier later komt het er aan de andere kant weer schoon uit. Dat zorgt voor een verdubbeling van onze capaciteit en een betere flow, maar is bovenal een enorme besparing op ons gas- en waterverbruik.’

Oneindig
‘De kledingindustrie is één van de meest vervuilende sectoren in de wereld’, vertelt Patrick. ‘Voor de productie is bijzonder veel water nodig en mensen kopen vaak meer dan ze dragen. Daarom zijn we sinds kort aandeelhouder geworden van WAUWcloset, een verhuurconcept voor dameskleding. Dames kunnen via een abonnement een aantal kledingstukken per maand uitkiezen; items die schoon worden thuisgeleverd. Deze leveren ze aan het einde van de maand weer gedragen in. Wij reinigen de kleding en deze gaat vervolgens terug de verhuur in. Zo heeft iedere abonnee van WAUW-closet een oneindige online kledingkast. Het vraagt om een andere manier van denken, maar in de VS en China is het al een zeer succesvol concept.’

Hygiënig
Vendrig oriënteert zich ook op nieuwe markten. Voor bedrijven zonder wasbehoefte, verkopen zij sinds kort bijvoorbeeld werkkleding via werkkleding.nl. Maar ook trekt het bedrijf het concept van verhuur en abonnement door naar de markt van toilethygiëne. Rudolf: ‘Op dit vakgebied zijn we een verfrissig alternatief voor de grote multinationals in deze tak van sport. Wij kennen als familiebedrijf namelijk nog korte lijntjes en een hoge servicegraad. Hygiëne moet je overigens breder zien dan de handdoek bij de wastafel. Het gaat ook over de mop om de vloer mee te dweilen en de schoonloopmatten bij de entree. Die laatste zijn op maat gemaakt, inclusief logo of welkomstboodschap en worden vervolgens regelmatig door ons gereinigd. Het zijn producten waar niet altijd de aandacht naar uitgaat bij ondernemers, maar wanneer we het bij onze klanten aankaarten, merken we wel dat er belangstelling voor is. We doen dit nu vooral voor klanten waar we ook de bedrijfskleding voor verzorgen, maar komen ook steeds vaker bij kantoorpanden om de hygiëneartikelen te verzorgen. We hebben een specialist in huis gehaald die dit bedrijfsonderdeel verder zal uitrollen. Zo maken we Nederland steeds verfrissiger.’

OntwikkelingenGroothandelRetail (groothandel)InnovatieLopikerwaard