fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Vijftig jaar met een gouden randje

Het is vijftig jaar geleden dat André Groen begon met de verkoop van cv-ketelpakketten vanuit de kippenschuur in Snelrewaard. Inmiddels staan Frank Luijcx en Jan van Zijverden alweer tien jaar aan het roer. Ze stelden 2022 volledig in het teken van de vijftigste verjaardag van Bogro.

Even terug in de tijd, naar de jaren ’80. Duizenden huizen door heel het land worden door Bogro van centrale verwarming voorzien.  Bogro groeit uit tot een onderneming met 220 medewerkers. Eind jaren negentig verkoopt André het succesvolle bedrijf aan landelijke verwarmingsexpert Feenstra, dat een paar maanden daarna wordt overgenomen door Nuon, dat acht jaar later weer wordt overgenomen door Vattenfall. 

Einde Bogro? Juist niet! Omdat Vattenfall zich nadrukkelijk wil richten op onderhoud, vragen ze André of hij interesse heeft om zijn kindje – want dat is het nog altijd – terug te kopen, inclusief de nieuwbouwvestiging van Feenstra in Venray. Hij sluit de deal en vraagt zijn oud-collega’s Frank Luijcx en Jan van Zijverden om de scepter te zwaaien over het nieuwe Bogro. Feenstra in Venray wordt omgedoopt tot ISZUID en ook ABM in Bergschenhoek wordt door Bogro overgenomen.

Allebei werkten ze aan het begin van hun carrière bij Bogro. Jan als hulpmonteur en Frank als tekenaar. Jan werkte vervolgens een aantal jaar voor zichzelf. Frank bleef bij Bogro en leidde zeer succesvol een aantal vestigingen van Feenstra. Toen André de heren vroeg om samen Bogro te gaan leiden waren ze er beiden van overtuigd dat ze Bogro weer op konden bouwen tot het roemrijke bedrijf dat het was voor de overname door Feenstra en Nuon. ‘Bogro had altijd een supergoede naam’, legt Frank uit. ‘Daar wilden wij graag op doorbouwen. En dat is prima gelukt.’

‘Als je ziet wat we elke keer weer voor elkaar krijgen met z’n allen, dat is zo gaaf’

Mooie opdrachten 

En inderdaad, door hard te werken, rotsvast vertrouwen te hebben en door simpelweg te ondernemen – met een gezonde portie nuchterheid –, groeide Bogro onder leiding van de twee heren uit tot een florerend bedrijf dat samenwerkt met bijna alle grote aannemers uit Nederland. Een greep uit de opdrachten van Bogro: woontorens Blok C en Don Bosco in Amsterdam, 120 woningen op Park Overteylingen in Sassenheim, of de transformatie van het voormalig mannenpaviljoen in het Noord-Hollands Duingebied in Castricum. 

Jan: ‘We hebben zo ontzettend veel mooie projecten gedaan. De Pontsteiger in Amsterdam springt er voor mij uit. Er was maar één project zoals deze in Nederland en iedereen wilde het maken. Dat wij het mochten doen op basis van een mondelinge afspraak, vind ik mooi.’ Frank vult aan: ‘Ik vind projecten indrukwekkend als je het ziet ontstaan, vooral omdat je je dan weer realiseert waar onze mensen toe in staat zijn. Als je ziet wat we elke keer weer voor elkaar krijgen met z’n allen, dat is zo gaaf.’                                                                                                                           

Feest 

Met plezier kijken de ondernemers terug op het jubileumfeestjaar. Ze maakten een 130-pagina’s dik jubileumboek en ontvingen in juni alle relaties en vervolgens de medewerkers voor een gelikt feest. In september namen ze team Bogro, samen met partners, een weekend mee naar Zeeland. Frank: ‘We hebben daar een hotel en strandtent afgehuurd en op de Brouwersdam hebben we sportieve activiteiten gedaan. ’s Avonds was het feest. Het was geweldig leuk!’ In december gaan ze nog een keer uit, en dan op chique: ze nemen hun medewerkers mee naar de musical Tina Turner in het Beatrix Theater in Utrecht. 

Al ze terugdenken aan het weekend Zeeland, dan maakt hen dat trots. Jan: ‘We beleefden daar een heel groot wij-gevoel. Of het nu om de medewerker uit het magazijn, de projectleider of de directeur gaat: we zijn allemaal gelijk en hebben samen plezier. Om die laagdrempeligheid staan we ook bekend. Bij ons zijn de lijnen kort en is er geen hiërarchie. Dat hoort bij onze identiteit. Als nieuwe mensen bij ons beginnen, dan moeten ze vaak wennen aan deze openheid. Maar als ze eenmaal gewend zijn, dan willen ze vaak niet anders meer. We werken daardoor met een vaste kern van medewerkers die hier al heel lang werken.’

Frisse wind

Een sterke en solide basis om vol vertrouwen de toekomst tegemoet te gaan. Dat hen in de nabije toekomst veel uitdagingen staan te wachten, erkennen de heren. Scherpheid is geboden. Hoe gaan ze om met vraagstukken rondom stikstof, de woningbouw, personeelstekort en het dalend consumentenvertrouwen? Jan: ‘We moeten absoluut nadenken over hoe we dat de komende jaren vorm gaan geven.’ ‘Maar’, vult Frank aan: ‘Er zijn wel meer pieken en dalen geweest in het verleden, we maken er ons niet snel zorgen om. Als de markt zakt moet je anticiperen, en als ‘ie groeit ook.’

Met het oog op de toekomst hebben Jan en Frank het operationele gedeelte van Bogro Snelrewaard overgedragen aan Richard de Jong en Kevin Duits. Deze ervaren techniekman en jonge enthousiasteling hebben de opdracht gekregen om een frisse wind te laten waaien door Bogro. ‘Zij moeten hun rol gaan pakken en de continuïteit van het bedrijf waarborgen’, legt Frank uit. ‘Dat betekent dat ze vast moeten houden aan wat we hebben opgebouwd en constant moeten nadenken over hoe we ons kunnen blijven onderscheiden. Dat zit hem bij Bogro soms in kleine dingen.’ Jan: ‘Zo zorgen we samen voor een bedrijf dat klaar is voor de toekomst!’

http://www.bogrobv.nl

InterviewOntwikkelingenBouw & VastgoedInstallatietechniekLopikerwaard