fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

VINCENT GAAT MET FYGI ALLEEN VOOR DE WINST

Vincent van der Vaart weet wat winnen is. Als sportman – op zijn 43ste speelt hij nog steeds in het eerste van waterpoloclub De Duinkikkers – én als Recruitment Business Partner. In die rol gaat hij samen met “teamgenoot” FYGI elke keer met veel energie voor een win-win-winsituatie, door de beste bedrijven met de beste professionals te verbinden. ‘De opdrachtgever tevreden, de aangenomen mensen tevreden en ik tevreden. Mooier kan niet!’

Het DNA van Vincent als ondernemer is onlosmakelijk verbonden met zijn DNA als sportman. Kijk maar eens op zijn pagina op de website van FYGI, waar hij de link zelf legt. ‘Om te winnen moet je verrassend en creatief zijn’, schrijft hij. ‘Je moet opvallen en jezelf onderscheiden van de rest. Allemaal overeenkomsten die mijn leven zakelijk en privé verrijken.

Om met zijn sportieve loopbaan te beginnen: Vincent loopt hard, skiet, doet aan fitness en speelt al 25 jaar in het eerste van waterpoloclub De Duinkikkers in Soest. Een veteraan is hij, maar still going strong. ‘Die jonge gasten om me heen kunnen heel hard zwemmen, dus ik moet het vooral van mijn inzicht en ervaring hebben. Waterpolo-gogme’, zegt hij. ‘Ik denk dat ik nog wel twee jaar doorga. In 2022 willen we een toernooi op Curaçao organiseren; dat zou ik graag nog willen meemaken als speler.’ Zijn werkzame carrière leek aanvankelijk ook in de sport te liggen, maar Vincent belandde na wat omzwervingen in de arbeidsmarktbemiddeling. Lachend: ‘Als je mijn cv ziet, dan zul je denken: wat een puinhoop. Maar de laatste vijftien jaar ben ik helemaal op mijn plek als recruiter. Ik ben begonnen bij een groot uitzendbureau en ontwikkelde mezelf door bij een technische matchmaker. Vijf jaar geleden, aan het einde van de crisistijd, dacht ik: volgens mij kan ik het gewoon zelf.’

‘Als je mijn cv ziet, dan zul je denken: wat een puinhoop. Maar de laatste vijftien jaar ben ik helemaal op mijn plek als recruiter’

Recruitment as a service

En inderdaad: op eigen benen maakt Vincent een mooie ontwikkeling door. Die kwam in een stroomversnelling doordat hij zich als Recruitment Business Partner aansloot bij het in Nijkerk gevestigde FYGI. ‘Ik kwam in contact met Erik van de Water, een van de initiatiefnemers. Hij deelde zijn ideeën, vertelde dat het zo jammer is dat talentvolle intercedenten het vak verlaten omdat ze dingen moeten doen waar ze eigenlijk niet mee bezig zouden moeten zijn. Ik vond het meteen een mooi initiatief en ben betrokken geweest bij de geboorte. ‘ FYGI maakt het werk van zelfstandige Recruitment Consultants leuker. Makkelijker ook. Vincent: ‘Ik zie FYGI als mijn teamgenoot. FYGI is een platform dat een netwerk van zelfstandige Recruitment Business Partners faciliteert op het gebied van online marketing, digital tooling en vakinhoudelijke trainingen. Wij doen meer dan alleen vacatures ophalen en vullen. We kijken naar wat een opdrachtgever écht nodig heeft. Vervolgens gaan we op zoek naar een passende en eerlijke oplossing.’ Het begrip recruitment as a service valt. ‘Dat is kenmerkend voor onze dienstverlening. Geen lastige contracten of hoge, vage kosten, maar op- en afschalen wanneer de klant dat wil. Inhoudelijk komen we met een oplossing op maat. Een onderdeel kan bijvoorbeeld employer branding zijn. Hoe kijken buitenstaanders naar jouw werkgeversmerk? Hoe kunnen we dat verbeteren?’

JOB MARKETING

Vincent denkt mee over een doelgerichte strategie om talent te vinden en te verleiden. ‘Talent Targeting noemen we dat. Dan gaan we de vacature actief op social media bij de doelgroep onderbrengen. Daaraan voorafgaand maken we een arbeidsmarktanalyse: waar zit de doelgroep? Wat vinden ze belangrijk? We maken een mooie vacature, doen A/B-testen en kijken waar het meest op wordt gereageerd, om daarop actie te ondernemen. Zo bereik je ook de latent werkzoekenden. Dat is veel doelgerichter dan een advertentie in de krant.’

Een ander belangrijk onderdeel binnen de arbeidsmarktbemiddeling die Vincent verzorgt, is on- of offboarding. ‘Als iemand bij je in dienst komt, moet diegene een goed inwerktraject krijgen. Hoe beter je dat doet, hoe kleiner de kans dat iemand binnen een maand weg is. Het zal je verbazen, maar dat laatste gebeurt nog best vaak. Regel je het goed, met een gevulde agenda om het bedrijf te leren kennen en ondersteunende faciliteiten, dan is het meteen een visitekaartje. Voor offboarding geldt dat ook: als mensen je bedrijf verlaten, zorg er dan voor dat ze als ambassadeur de deur uitgaan. Dat wordt op verjaardagen besproken en wie weet keren ze tien jaar later met een heleboel bagage terug.’

Vincent deinst niet terug voor uitdagingen in sectoren die te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt. Daar is zijn winnaarsmentaliteit weer: ‘Niet opgeven, altijd kijken wat wél mogelijk is. Het leuke van vacatures invullen is dat het op veel manieren kan. Wat je vooral wil creëren is employer value proposition: waarom moet een installatiemonteur kiezen voor dat installatiebedrijf? Dat in kaart brengen, uitdragen en consistent aan dat imago blijven werken levert op de langere termijn veel op. Lukt iets niet? Dan proberen we een andere oplossing. Flexibel zijn en het plan bijstellen, zonder het doel uit het oog te verliezen. Het is net als met waterpolo: als ik een doelpunt wil maken en iemand zet een blok, dan moet ik opzij en schiet ik alsnog.’

‘De mooiste bedrijven met de beste
professionals verbinden’
InterviewDienstverleningUitzendbureauEemvallei