fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Gerard van den Tweel is ondernemer. Hij is algemeen directeur en eigenaar van Van den Tweel Groep BV en daarnaast honorair consul van de Republiek Suriname in Nederland. Motto: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.

VLUCHT VOORUIT

23 september 2020 | 3 minuten lezen

Ben ik erfelijk belast? Ik denk het wel. Als zoon van een middenstander zit het ondernemen mij in het bloed. Of in mijn DNA, om bij het thema van deze Ondernamen aan te sluiten. Van jongs af aan heb ik nooit twijfel gehad over wat ik in het leven zou gaan doen: zelfstandig ondernemer worden natuurlijk! Ik heb het geluk gehad dat ik in 1968 als beginnend zelfstandig supermarktondernemer terechtkwam in een zich snel ontwikkelende markt. In de leegstaande Eierhal van Nijkerk bouwde ik in 1974 mijn eerste winkelcentrum, met een grote supermarkt. In Voorthuizen deed ik hetzelfde en zo breidde mijn bedrijf zich in de loop der jaren uit met supermarkten, winkels, horeca, vastgoed en andere activiteiten, zowel in binnen- als buitenland.

Anno 2020 zijn de tijden veranderd. Eerst was er tien jaar geleden de bankencrisis die een spoor van leegstand in de stads- en dorpscentra achterliet. Nu worden we geconfronteerd met een coronacrisis die een enorme impact heeft op het consumentengedrag. Mensen zitten aan huis gekluisterd en kopen nu meer online, wat natuurlijk niet goed is voor de fysieke winkels. Bijna alles is online te bestellen, maar laten we de lokale middenstanders steunen in deze moeilijke tijd. Dus: WEES LOYAAL EN KOOP LOKAAL. Natuurlijk moeten die winkeliers de noodzakelijke maatregelen in acht nemen om de consumenten veilig te kunnen laten winkelen. Dat kunnen we alleen samen doen! Als we corona achter de rug hebben is het nog de vraag hoeveel consumenten terugkeren naar het shoppen in fysieke winkels

‘Ondernemen is vooral met je tijd meegroeien’

Het veranderde koopgedrag zorgt en gaat zorgen voor leegstand van winkels. We zullen dus moeten nadenken over nieuwe invulling van stads- en dorpscentra. Concentratie van winkels is de toekomst. Bouw winkelpanden aan de randen van het centrum om tot woningen (waar dat kan) en concentreer de winkels in het hart van het centrum. Lokale speciaalzaken, zoals goede modezaken en delicatessenwinkels zullen altijd publiek blijven trekken. Er moet reuring zijn in het centrum. Diversiteit is ook goed voor levendige centra. Wellicht minder winkels, maar meer horeca, cultuur, onderwijs, et cetera. Het is belangrijk meer beleving in het centrum te krijgen, waar de mensen willen zijn. In het stadshart gaat het niet alleen om winkelen, maar ook om wonen, werken en vrijetijdsbesteding. Zo ben ik momenteel bezig met een nieuwe invulling voor de een aantal jaren geleden prachtig gerestaureerde en verbouwde Eierhal, waarin ooit mijn supermarkt was gevestigd. Ik zou graag de bibliotheek daarin willen onderbrengen. Een moderne bibliotheek is niet alleen een verzameling boeken. Ook worden er vaak cursussen, lezingen of concerten georganiseerd. Met een leuk horecaplein eromheen trekt dat veel publiek.

Ik ben niet somber over de toekomst. Ondernemen is initiatief nemen, creatieve oplossingen bedenken en vooral ook met je tijd meegroeien. Kies voor de vlucht vooruit. Elke tijd biedt kansen. Het is de uitdaging van de ondernemer om deze te zien en met beide handen aan te pakken. En ja, dat zit zeker in mijn DNA.

InterviewGroothandelFood (groothandel)Eemvallei