Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Vol gas kan (niet) altijd

We stappen steeds vaker op onze stalen ros. En ook in de zakelijke markt is de (elektrische) fiets geliefder dan ooit. Dat lijkt alleen maar goed nieuws voor Van Ekeris tweewielers uit IJsselstein. Maar
tegelijk lopen levertijden van fietsen en onderdelen steeds verder op. ‘We hebben de winkel uitgebreid, het team is op orde en de werkplaats staat er strak bij, maar we kunnen niet opschalen. Dat is nou groeipijn.’ 

Ontevreden is hij absoluut niet. ‘De markt zit flink in de lift, en wij bewegen daarin lekker mee’, vertelt Edwin van Ekeris.  Bovendien ziet de zaak eruit zoals hij het altijd voor ogen had: er zijn steeds meer mensen aan het werk en die hebben moderne en ruime werkplekken.
 ‘Hierdoor werken we efficiënter en zit de klant weer sneller op de fiets. De kwaliteit wordt hoger en de wachttijden voor reparatie
korter. Daarnaast onderscheiden we ons steeds meer met ons unieke aanbod. We hebben een combinatie van merken uit een hogere klasse als Specialized, Koga, Flyer en Gazelle.’

‘Bij dat hogere segment fietsen, hoort een
kritische klant die goed weet wat hij wil’, gaat hij verder. ‘Wij vinden dat we de klant op een bepaalde manier moeten behandelen; we geven ze de ultieme beleving. Iedereen heeft zijn eigen idee over hoe een fiets eruit moet zien. Wij zoeken daar het perfecte exemplaar bij. Vervolgens zorgen we ervoor dat de klant geen reden heeft om de fiets niet bij ons te
kopen. Bij een hoger segment, hoort werk van een hoger niveau en dat kunnen wij steeds beter leveren.’

‘Straks rijd je door het magazijn met een bakfiets in plaats van een heftruck’

Bakfiets

Ook bedrijven zien steeds meer de meerwaarde van de (elektrische) fiets als vervoermiddel. Edwin: ‘Het is gezond, duurzaam en schoon. Bovendien wordt autoverkeer vaker geweerd uit de steden, dus bedrijven moeten een andere oplossing vinden voor het leveren van hun artikelen.’ En ook hier staat Edwin vooraan met het bieden van een oplossing. Sinds begin dit jaar heeft hij de elektrische bakfietsen van Urban Arrow aan zijn assortiment toegevoegd. Inderdaad, de bakfiets waar vaders en moeders hun kroost in vervoeren. ‘De Urban Arrow is in eerste instantie ontworpen als de perfecte bakfiets voor het gezin, maar nu is hij doorontwikkeld voor gebruik op de zakelijke markt.’

Edwin neemt ons mee naar buiten waar acht Urban Arrows staan uitgestald, in verschillende soorten en maten. Een fiets met een klein bakje voor een koelbox, een grote bak voor pakketjes en zelfs een fiets om pallets mee te vervoeren! ‘Straks rijd je door het magazijn met een bakfiets in plaats van een heftruck.’ Het modulaire systeem van de Urban Arrow maakt de fiets perfect voor de zakelijke markt, beargumenteert Edwin. De achterkant, het fietsgedeelte, is altijd hetzelfde. De voorkant kan volledig worden aangepast aan de persoonlijke wensen. ‘Het werkt als een configuratie, met bijna eindeloze mogelijkheden.’ 

Uitdagende tijden

Het is een kwestie van tijd voor de elektrische bakfiets de zakelijke markt verovert, verwacht Edwin. Als een van de eersten in Nederland biedt hij daarom een uitgebreid assortiment van Urban Arrow aan. ‘We willen er vanaf het begin af aan bij zijn. Bij ons hoeft een klant niet te bestellen uit een catalogus. We zetten de fietsen in de etalage en daarmee maken we het tastbaar, ze kunnen zelfs een demomodel uitproberen. Bovendien gaan we actief in gesprek met bedrijven die eventueel geïnteresseerd zijn in een bakfiets. Dát is investeren in een nieuwe markt.’

De fietsen in en voor zijn prachtige winkel glimmen ons tegemoet en ook Edwin straalt van enthousiasme. Het lijkt de fietsenverkoper allemaal voor de wind te gaan. Maar er is een andere kant. Door de coronapandemie is de vraag naar fietsen en fietsonderdelen gigantisch gestegen en daarmee de levertijden op producten en fietsen. Tel daar het groeiend tekort aan grondstoffen nog eens bij op. ‘We merken aan alles dat de consument meer wil dan ooit en ook wij zijn er klaar voor. Maar de huidige uitdaging is om die klant te kunnen blijven bedienen. Onze creativiteit wordt nu flink op de proef gesteld. In eerste instantie lukt het nog wel om alternatieven te bedenken, maar ook die bron droogt langzaam op. Natuurlijk komt het uiteindelijk weer goed, daar heb ik alle vertrouwen in. Dat gaat niet altijd in één jaar, maar dan komt het dat jaar daarna. Het zijn lastige tijden voor de fietsenbranche, maar ook hele mooie! Er lopen ook klanten bij ons binnen die een fiets uitkiezen, en daarmee direct naar huis fietsen. Die zwaaien we vrolijk uit.’

OntwikkelingenTransport & AutobrancheTransportLopikerwaard