Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Volgend jaar weer shinen’

Kansen zijn er om te pakken. Dus Gijs Viester en Koen Los hoefden niet lang na te denken, toen zij Vindicta konden overnemen van Bastiaan Al. De twee, al jarenlang met plezier werkzaam bij het ICT-bedrijf, waren toe aan een volgende stap. Maar op het moment dat de champagne open kon, kwam Covid-19. Wat doe je dan als kersverse ondernemers? Je rug rechten en bewegen – niet achteruit, maar vooruit.

Overname zonder feestje, maar Gijs Viester en Koen Los blijven optimistisch

Het moest zo zijn dat Gijs en Koen nu zij aan zij ondernemen. De twee geboren en getogen Amersfoorters trekken al lang met elkaar op. Sinds de brugklas, om precies te zijn. ‘Dat was in 1992. Sindsdien zijn we vrienden’, vertelt Gijs. ‘We hebben in het begin bij verschillende bedrijven gewerkt, maar hebben altijd contact met elkaar gehouden. In 2008 ben ik bij Vindicta begonnen als junior consultant. Een klein jaartje later kwam Koen erbij.’

Koen: ‘Ik zat al jaren in de IT en was toe aan een nieuwe uitdaging. Het leuke is dat Gijs en ik vrijwel altijd dezelfde functies hebben vervuld, al ben ik wat meer verantwoordelijk geweest voor het datacentrum en het verhuren van de servers. We hebben zelfs gelijktijdig promotie gemaakt bij Vindicta en behoren al vijf jaar tot het MT; we kennen elkaar door en door.’

In de afgelopen jaren groeide bij zowel Gijs als Koen de ambitie om een volgende stap te zetten. Op eigen benen? Dat was nog een open vraag. Uiteindelijk kwam het antwoord uit onverwachte hoek. Bastiaan Al, de oprichter van Vindicta, vond de tijd rijp om een nieuw avontuur aan te gaan en zag in Gijs en Koen zijn gedroomde opvolgers. Gijs: ‘Hij vond het mooi om ons de kans te gunnen. Binnen een dag hebben we besloten het te doen. We zijn al jaren op onze plek bij Vindicta en beslisten al mee met de baas. Wat we overnemen is heel bekend, we kennen de medewerkers en weten hoe het bedrijf ervoor heeft gestaan in de afgelopen twaalf jaar. Het klantenbestand is stabiel en ons team hecht, dus die keuze was snel gemaakt.’

‘Binnen een dag hebben we besloten het te doen. We zijn al jaren op onze plek bij Vindicta’

Geen feestje
De overname verliep soepel. Uitgerekend op het moment dat alles rond was, dook Covid-19 op. Gijs: ‘Het lullige was: we hebben jarenlang intensief samengewerkt met Bastiaan, die heb ik in bepaalde periodes vaker gezien dan mijn vriendin, en ik kon hem geen hand geven. Geen feestje, niks. Dat was een domper.’
Of er paniek was? Nee, want de digitale wereld draait gewoon door, met of zonder Covid-19. ‘In die eerste weken hebben we thuiswerken gefaciliteerd voor nieuwe en bestaande klanten. De impact van Covid-19 zit voornamelijk bij nieuwe leads. Er zijn gesprekken gecanceld, de aanwas van nieuwe klanten is verminderd. Bedrijven zoeken in deze crisissituatie toch minder snel een nieuwe IT-partner. We bedienen dit jaar hoofdzakelijk onze bestaande klanten en grijpen deze periode aan om onze naam bekender te maken.’

Allround ICT-partner
Mooi bruggetje naar Vindicta en haar dienstverlening. ‘Wij zijn een allround ICT-partner voor mkb-klanten. Van kantoorautomatisering tot cloudoplossingen: we verzorgen het allemaal. Onze klanten hoeven ons maar te bellen en we regelen het. Als we de expertise niet in huis hebben, dan heeft Vindicta een selecte groep van betrouwbare partners. De klant wordt in alle gevallen volledig ontzorgd.’

Op het gebied van security begeeft Vindicta zich in het hogere segment, zeker sinds het behalen van de ISO 27001 voor informatiebeveiliging in 2013. ‘Toen we die behaalden waren we een van de kleinste ICT-bedrijven. Dit certificaat omarmen wij nu al jaren en werkt door in al onze processen. Beveiliging en procedures zijn nu een specialiteit van ons. We adviseren klanten om hun data te beveiligen op een hogere standaard dan normaal. Dat wordt gewaardeerd. In de afgelopen tien jaar hebben we nauwelijks aan acquisitie gedaan, maar zijn bedrijven via mond-tot-mondreclame bij ons gekomen. Nu hebben we een heel divers klantenbestand, van horecabedrijven tot verzekeringsmaatschappijen en advocatenkantoren, die veel informatie moeten delen en hoge eisen stellen aan hun IT-infrastructuur.’

Sociaal karakter
Kleinschalig is Vindicta nog steeds, met dertien mensen in dienst. Het maakt dat het sociale karakter hier hoog in het vaandel staat, ook in het contact met klanten. ‘Dat is onze kracht. Als je een dienst bij ons afneemt, komen we in de normale situatie langs voor een rondje op de werkvloer. Horen we iemand zuchten, dan pakken we dat meteen op. IT moet met je werken, in plaats van tegen je.’

Vindicta bedenkt IT-oplossingen op maat. ‘Als er een vraag komt – we willen sneller, beter, mooier – dan kijken wij: klopt de vraag en wat is de oorzaak dat hij gesteld wordt? Daarna gaan we pas op zoek naar de oplossing die bij deze vraag, het bedrijf en de financiële middelen past – en dat hoeft niet per se onze oplossing te zijn.’

Het devies van Gijs en Koen voor deze tijd: help elkaar de crisis door te komen. Ze kijken hoopvol vooruit naar 2021. ‘Dan zal het anders zijn. Bedrijven zullen meer dan ooit kijken naar kostenbesparing. Wij kunnen daarbij van waarde zijn. Wij inventariseren de huidige omgeving en kijken samen met de klant waar winst te behalen valt. Dan kunnen we weer shinen.’

InterviewOntwikkelingenIT & ICTVideocommunicatieICT/ ITSoftwareAmersfoort