VOLOP NETWERKEN TIJDENS
AMERSFOORTSE HARINGPARTY

Liefhebbers van haring konden op 20 juni hun hart ophalen tijdens een geslaagde Amersfoortse Haringparty in Bergpaviljoen Bistronomique & Bar. Enkele honderden vertegenwoordigers van lokale en regionale ondernemingen waren aanwezig.

Met foodstands en de oesterbar van het Bergpaviljoen, haringkarren met de Hollandse Nieuwe van Ruvis en (koren)wijn was alles aanwezig om te netwerken. De middag werd muzikaal ondersteund door DJ Luuk Heijm. Dagvoorzitter Peter Ros verbond de verschillende elementen van de dag aan elkaar en gaf de aftrap voor de loterij die dit jaar onder aanvoering van Miss Nederland 2018 Rahima Dirkse was. Zij werd vergezeld door een aantal dames dat voor de titel Miss Nederland 2019 strijdt. Er zijn ruim vierhonderd loten verkocht onder de aanwezige gasten. De te winnen prijzen waren beschikbaar gesteld door diverse ondernemers. Het beroemde Amersfoortse Haringvaatje – gemaakt door Ray Hookski – is uitgereikt aan Gerard Lokhorst van HumbleBuildings, omdat hij de meeste loten had gekocht.

‘Het is super om te zien dat er elke keer zoveel ondernemers zijn die naar dit
evenement komen en iets bijdragen aan het goede doel.
Mijn motto is “samen doe je heel veel” en dat blijkt elk jaar weer’

Goed doel
De loterij heeft in totaal een bedrag van 22.500 euro opgeleverd, bestemd voor het goede doel “Barcode for Life”. Barcode for Life is een stichting die geld inzamelt voor het Center For Personalized Cancer Treatment (CPCT); een centrum dat onderzoek doet naar een individuele behandeling van kanker “op maat”. In de toekomst kan hiermee elke patiënt met kanker een behandelplan op maat krijgen en wordt deze niet meer blootgesteld aan mogelijk onnodige bijwerkingen van een algemene behandeling. De basis voor deze persoonlijke en geïndividualiseerde behandeling van kanker is een DNA-analyse van kankercellen van patiënten.

Verhaal van patient
Hoe dat zich in de praktijk vertaalt, werd verteld door een patiënt die vijf jaar geleden de diagnose uitgezaaide borstkanker kreeg. Volkomen onverwacht, want ze voelde zich fit en had niets gemerkt. Bij haar zat de oorzaak van de kanker in haar DNA, het was een gen, het zat in haar barcode. Op het moment dat zij haar persoonlijke verhaal deelde, verstomde het geroezemoes. Ze eindigde haar presentatie met een dank-je-wel naar alle aanwezigen op de haringparty voor hun gift voor het goede doel Barcode for Life. Met elk lot dat is verkocht op de haringparty krijgt het CPCT meer ruimte en middelen om straks voor iedere kankerpatiënt de kans op genezing dichterbij te brengen. Presentator Peter Ros na afloop: ‘Ik weet niet hoe het met jullie is, maar die kwam behoorlijk binnen. Niets gemerkt, en toch al ernstig ziek blijken te zijn… Het geeft aan hoe belangrijk onderzoek naar kanker is en hoe deze vreselijke ziekte iedereen kan treffen op elk willekeurig moment.’

 
Trots

Theo Slotboom en Ed van den Bor organiseerden samen de Amersfoortse Haringparty. Theo: ‘Het is super om te zien dat er elke keer zoveel ondernemers zijn die naar dit evenement komen en iets bijdragen aan het goede doel. Mijn motto is “samen doe je heel veel” en dat blijkt elk jaar weer. Daar zijn we heel trots op! Op naar 2020 voor wederom een geweldige editie van de Amersfoortse Haringparty!’