fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Vooruitstrevend in verlichting, met techniek en design als gouden combinatie

Verandering? Bij Lightboxx weten ze er alles van. Mede door de verhuizing naar een eyecatcher van een pand langs de A28 bij Nijkerk groeide het bedrijf dat creatieve lichtplannen ontwikkelt uit tot een vooraanstaande speler in de markt. De basis werd al veel eerder gelegd, met techniek en design als gouden combinatie achter de verlichting die Lightboxx ontwerpt en produceert.  

Ook na drie jaar imponeert het pand van Lightboxx nog steeds. Zeker als de avond valt, vangt het de blikken van voorbijrazende automobilisten. Practice what you preach gaat hier zeker op. Lightboxx laat met haar eigen lichtplan op indrukwekkende wijze zien wat de onderneming op dat gebied in huis heeft.

Klanten die er over de vloer komen kijken al helemaal hun ogen uit. De ruimtes in het pand die dienst doen als showroom tonen de nieuwste ontwikkelingen in lichtland. Al gehoord van biodynamische verlichting? Dat bootst daglicht en het natuurlijke verloop daarvan na. Lightboxx past het toe in haar eigen kantoor en dat van klanten die de waarde daarvan omarmen; het draagt bij aan het welzijn en de productiviteit van hun medewerkers.

‘Biodynamische verlichting compenseert de toetreding van daglicht’, legt Remco de Groot van Lightboxx uit. ‘Bijvoorbeeld als het heel zonnig is, of juist heel regenachtig en grijs. En het gaat met de dagcurve mee. Als mensen ’s ochtends op kantoor komen is het licht warmer en in de loop van de dag wordt het wat intensiever. Rond vier uur, het bekende Cup-a-Soup-momentje, is het op zijn hoogtepunt, zodat mensen ook dan gefocust kunnen blijven werken.’

Innovatiedrang

Het is een voorbeeld van de innovatiedrang die Lightboxx aan de dag legt, niet in de laatste plaats dankzij Edwin Overduin. ‘Hij richtte ons bedrijf twintig jaar geleden op en is de innovator met oog voor technologie die ervoor zorgt dat wij altijd vooruitstrevend zijn’, zegt Remco. ‘Op mijn beurt mag ik ervoor zorgen dat alles organisatorisch reilt en zeilt.’ 

Met een ingespeeld team van inmiddels ongeveer 35 medewerkers bedienen ze vier markten met hun lichtconcepten: luxe woningbouw, retail, office en hospitality. ‘Dat gaat van grote villa’s in Nederland en Zuid-Europa waar we ook de projectbegeleiding verzorgen tot een aantal hotelketens in diverse Europese landen. Ook als het gaat om kantoorprojecten doen we specifiek high-end projecten. We doen geen standaard kantoortuinen met led-panelen, maar kantoren waarover nagedacht is door interieurdesigners en waar veel lichttechniek bij komt kijken, aangevuld met mooie decoratieve verlichting.’

Verlichting is een essentieel onderdeel van het kantoorinterieur, zo realiseren steeds meer bedrijven zich. Remco: ‘De werkgever van nu wil een fijne atmosfeer creëren voor zijn medewerkers. Licht is dan cruciaal. Wij bieden onze klanten een totaalpakket van advies tot realisatie voor bedrijven die een lichtplan willen dat bijdraagt aan de sfeer en productiviteit en tegelijkertijd energie bespaart.’

‘De werkgever van nu wil een fijne atmosfeer creëren voor zijn medewerkers. Licht is dan cruciaal’

Keylight

Het fundament van Lightboxx is Keylight. ‘Dat is ons eigen merk. Je kunt het zien als de technische basis van onze light designs. De Keylight-armaturen ontwikkelen wij voor een deel zelf en laten we vervolgens in hoogwaardige kwaliteit produceren in Oost-Europa en Azië. Het licht optisch op een steeds hoger niveau krijgen, dat is het doel. Vaak vullen we dat aan met decoratieve designproducten van bedrijven waarmee we samenwerken. Die combinatie maakt ons sterk. Veel lichtbedrijven zijn sterk in design of techniek, wij doen het allebei.’ 

De handtekening van de lichtconcepten van Lightboxx? Remco: ‘On-trend is het eerste wat in me opkomt. We passen zoveel mogelijk innovaties toe in onze lichtdesigns en de techniek van onze eigen armaturen van Keylight. We zijn OEM-partner van Philips, waardoor we bovenop nieuwe ontwikkelingen zitten. We zijn nu ook in eigen beheer met de ontwikkeling van apps bezig waarmee eindgebruikers domotica in woningen eenvoudiger kunnen bedienen.’

Studio Lightboxx

Zeker de afgelopen jaren heeft Lightboxx een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De verhuizing naar het nieuwe pand heeft daar sterk aan bijgedragen. ‘We zitten hier fantastisch en kunnen goed laten zien wat we doen. Er komen nog weleens mensen binnen die denken dat we een lampenwinkel zijn, maar dat is een heel ander verhaal, haha. Belangrijk is ook de uitbreiding met Studio Lightboxx, waar ons team van designers lichtconcepten ontwerpt en uitdenkt. Dat doen we voor onze klanten, maar ook voor derde partijen, zoals architecten en ontwikkelaars. Het is onze ambitie om dat in de toekomst uit te bouwen, zoals we ook onze eigen productielijn voor armaturen willen door ontwikkelen.’ 

Wat verandering binnen een onderneming vergt? Remco deelt zijn ervaringen graag. ‘Alles begint met een visie en een doel. Je moet als ondernemer keuzes durven maken om dat te bereiken, rekeninghoudend met de mogelijkheden, het budget en het tijdspad. Dat wil niet zeggen dat het altijd lukt natuurlijk. Maar je moet wel gecalculeerde risico’s nemen. Voel je dat je op de juiste koers zit? Dan moet je doorpakken, met de juiste mensen om je heen. Alleen met een zak geld kom je er niet, je moet ondernemersbloed hebben. Continu erbovenop zitten en je voelsprieten hebben uitstaan om te voelen wat er speelt. Ga je verder of de andere kant op?’

Het ontwikkelingsproces van Lightboxx heeft “zeer positief” uitgepakt, vertelt Remco. ‘We zijn van een middelgrote speler doorgegroeid naar een bedrijf dat zich beweegt in een grote markt. We zijn niet alleen qua omzet gegroeid, ook qua kennis en medewerkers. Zij krijgen veel vrijheid en zijn met hun inbreng een belangrijk onderdeel van onze ontwikkeling. In de afgelopen jaren, nu én in de toekomst, want wij blijven vooruitstrevend.’

 

Meer weten over Lightboxx?
Bekijk de website via www.lightboxx.nl

 

OntwikkelingenBouw & VastgoedInterieurbouwEemvallei