fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

WANBOUND IS JE IT-AFDELING OP AFSTAND

Als je binnenkomt bij Wanbound aan de Pompmolenlaan in Woerden valt één ding gelijk op: de superstrakke werkomgeving. ‘Wij werken volledig papierloos. Het enige wat iedereen hier heeft is een laptop en een headset. Daarmee kun je locatieonafhankelijk werken. En dat regelen wij ook voor onze klanten.’

Aan het woord is Wayne Wilson, de oprichter van Wanbound. In 2002 startte hij met twee anderen het ICT-bedrijf. ‘We werkten destijds alle drie bij een IT-detacheringsbedrijf en we stonden niet meer achter de manier van werken. Het ging om geld verdienen en niet om kwaliteit of veiligheid. Dat kon beter, vonden wij. Daarom zijn we gestart met Wanbound, met het idee er een “Managed Services” en Clouddienstenprovider van te maken. Het proactief beheren van de volledige IT-infrastructuur voor een vaste prijs per maand, was toen nog hartstikke nieuw. Na een periode van intensieve samenwerkingen en forse groei, werken we vandaag de dag met een topteam van meer dan twintig mensen, waarvan het grootste deel ICT’ers.’

‘WERK OVERAL VEILIG,
SNEL EN INNOVATIEF’

KWALITEIT, KWALITEIT, KWALITEIT

Bedrijven kunnen al hun IT-gerelateerde zaken onderbrengen bij Wanbound en inmiddels beheert het bedrijf uit Woerden zo’n vierduizend werkplekken en meer dan 250 servers. Daarbij gaat kwaliteit boven alles. ‘Wat wij net even anders doen is dat wij heel veel investeren in bijvoorbeeld certificeringen’, zegt directeur operations Michel Verheijen, die ook is aangeschoven. ‘Al onze processen en procedures zijn ingericht volgens het raamwerk van de ISO 27001 certificering. Daardoor weten klanten die bijvoorbeeld een accountant-audit laten doen of iets anders dat zeer privacygevoelig is, dat alles op IT-gebied goed geregeld is. We houden ook een volledig digitale documentatie bij voor onze klanten waar ze via een dashboard altijd toegang tot hebben. Op dit gebied zijn we de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het zijn zaken die alleen maar belangrijker zijn geworden sinds de AVG zijn intrede deed.’

Dé Moderne Werkplek – welke het afgelopen jaar een vlucht nam door het vele thuiswerken – is bij het team van Wanbound als vanzelfsprekend al helemaal ingeburgerd. Je vindt er op kantoor geen papieren, geen grote computers en geen servers. ‘Eigenlijk dient ons kantoor als demo voor klanten. Iedereen werkt met een laptop en belt middels een softphone en een headset. Wanbound werkt volledig in de cloud. Meer dan vijf jaar geleden zijn wij al overgestapt op Microsoft 365, waar alles in de cloud is ondergebracht en Microsoft je mailserver host. Dat heeft veel voordelen want je kunt overal samenwerken met je collega’s in dezelfde bestanden en je mail. En stel: een klant raakt in Italië zijn laptop kwijt, dan kan hij daar een nieuwe kopen, kunnen wij het serienummer koppelen aan Microsoft en wordt daarna alle software automatisch ingeladen. Je kunt meteen weer aan het werk. Bovendien kunnen eventuele dieven niets met je oude laptop, want alles is versleuteld.’

KIJKEN NAAR DE PERSOON

Werken kan dus overal, als de werkplekken maar goed ingericht en beheerd worden. Wayne: ‘Daarin gaan wij wel net even een stap verder. Daar waar werkplekbeheer traditioneel gezien vooral naar de techniek – ofwel de laptop – kijkt, kijken wij naar de persoon erachter. Bedrijven bellen ons vooral omdat ze de productiviteit willen verhogen en willen zorgen dat hun medewerkers efficiënter kunnen werken. We kijken daarom ook naar het bedrijfsproces; hoe werk je nu en hoe ziet het ideale plaatje eruit? We sturen op de gebruiker. We bekijken dus iedereen die werkzaam is binnen een bedrijf; van de stagiaires tot aan de directie.’

‘We zijn de laatste jaren enorm gegroeid als het gaat om
certificering rondom informatiebeveiliging’

VOLLEDIG TEAM

Op de website van Wanbound staat: “Waarom één IT-er in dienst nemen terwijl er voor minder kosten een heel team voor je klaarstaat?” Naast de directie en de accountmanagers zijn dat bij Wanbound de network administrators en de servicedesk-medewerkers. Michel: ‘Die laatste groep beantwoordt alle dagelijkse vragen. Ze weten alles van onze klanten en hun bedrijfsprocessen. De network administrators komen periodiek bij de klant langs voor zogenoemde alignment talks. Ze bekijken welke problemen er spelen en nemen een lijst door met honderden vragen, zoals: hoe oud is de hardware? Zit er nog garantie op? Maar ze kijken ook naar de minder voor de hand liggende zaken: is bijvoorbeeld de in- en uitdienstprocedure goed geregeld? Dus als een personeelslid weggaat, hoe lang wordt de data bewaard en wordt hij of zij op alle systemen afgemeld? Ransomware-aanvallen worden vaak nog op oude accounts gedaan, dus daar zit zeker een risico. We kijken naar compliance, security, een stukje hardware en naar de mogelijkheden voor de toekomst. Daar komt een zogenoemd bommetjes-rapport uit waarna we de risico’s bespreken met de klant. Vervolgens starten we met het onboardingtraject, waarbij wij het beheer van de IT-omgeving overnemen en nieuwe diensten implementeren.’

TEKENEN IN DE CLOUD

Zo’n nieuwe dienst is onlangs ook ingevoerd bij Kromwijk Elektro, één van de vaste klanten van Wanbound. ‘Zij wilden de mogelijkheid hebben om on site bij de klant tekeningen te maken’, aldus Wayne. ‘Wij hebben ervoor gezorgd dat dit – ondanks de zware programma’s en bestanden – allemaal in de cloud kan. Dus kunnen zij op elke bouwplaats waar een internetverbinding is tekeningen openen en bewerken. Dat kunnen nog niet veel van hun concurrenten.’ Die mooie lokale samenwerkingen, dat is wat Wanbound nog meer wil doen vanuit de nieuwe locatie aan de Pompmolenlaan. ‘We willen graag wat meer verbinding met Woerden maken’, zegt Michel, die zelf ook in Woerden woont. ‘Woerden heeft zoveel mooie mkb-ondernemingen en wij geloven dat we daar mooie oplossingen voor hebben. Bovendien voelt lokaal ondernemen gewoon goed.

InterviewBouw & VastgoedInstallatietechniekWoerden