‘We bouwen aan de eerste levensbehoefte van de mens’
Van Gelder Groep uit Nijkerk helpt bedrijven en overheden op het gebied van infrastructuur. Van riolering tot treinbeveiliging en van wegenaanleg tot aanleg van glasvezel. Bij alle projecten ligt het oogmerk op duurzaamheid, ingegeven door het klimaatakkoord. ‘We zorgen voor vergroening. Ik zie veel potentie in een wijkgerichte aanpak’, zegt divisiedirecteur Leendert Ripping.
Amper een jaar geleden kampte De Uithoflijn, de tramverbinding tussen Utrecht Centraal Station en De Uithof, met het ene probleem na het andere. Storingen, trams die uit de rails liepen, een botsing met een bus. Van Gelder kreeg met andere partijen de vraag hoe het prestigeproject van de gemeente en provincie Utrecht vlotgetrokken kon worden. De centrale vraag vanuit Utrecht was: wie kan ons helpen met dit probleem, waarvan we nog niet precies weten wat het probleem is?
‘In samenwerking met onze wegentak en dochterbedrijf Van den Heuvel, die tramverbindingen en lightrailsporen maakt, hebben we het in tien weken in orde gemaakt’, vertelt Leendert in zijn werkkamer langs de A28 met een fabuleus uitzicht over de weilanden. ‘In een bouwteam met de klant kregen wij het probleem en de oorzaak boven tafel en nu functioneert De Uithoflijn zoals die moet functioneren. Niet door te zeggen: “dit moet je doen”, maar juist door samen na te denken over wat de beste oplossing is voor het probleem. Dat is de manier waarop we graag en steeds vaker werken.’
Van Gelder Groep profileert zich als dé infrapartner voor Nederland. ‘Dat betekent dat wij klanten helpen bij het oplossen van grote en kleine infrastructurele vraagstukken’, legt Leendert uit. ‘Van kabels en leidingen tot bewegingen over de weg. We bedenken oplossingen, organiseren, ontwerpen, regelen het omgevingsmanagement en bouwen en onderhouden het. Zo helpen wij mee Nederland bereikbaar, veilig en leefbaar te houden. Wij proberen dat zo slim en duurzaam mogelijk te doen.’
Projecten
Bijvoorbeeld in de projecten die Van Gelder aanpakt. ‘Wij zorgen dat het licht brandt als mensen thuis het knopje indrukken en dat alles netjes wegloopt als je het toilet doorspoelt. Zonder wegen kom je nergens, zonder stroom laadt je telefoon niet op, zonder glasvezel kunnen we eigenlijk niet functioneren. Wij bouwen aan de eerste levensbehoeften van de mens.’
Van Gelder Groep doet dat voor grofweg negentig procent in opdracht van de overheid en netwerkbedrijven. Provincies, gemeentes en Rijkswaterstaat kloppen aan bij het Nijkerkse bedrijf. Tien procent is groot particulier, zoals een havenbedrijf of tuinder. Met de gemeente Utrecht heeft Van Gelder een asfaltcontract. ‘Voor vier jaar zijn wij partner om al het beheer en onderhoud op het gebied van asfalt te doen. Dat doen we met onze eigen asfaltcentrale die hier in Nijkerk staat. We produceren ons eigen asfalt en verwerken het op de locatie, zodat de weg heel en veilig blijft.’
Dat onderhoud doet Van Gelder Groep met de nieuwste technieken. Het bedrijf gelooft in innovatie. ‘Daarom hebben we zes elektrische vrachtauto’s die honderd procent emissieloos zijn. Daarnaast hebben we een waterstofvrachtwagen met een laadvermogen van 27 ton. Die kan asfalt vanuit hier naar Utrecht brengen. Daarnaast hebben we ook elektrische graafmachines en een elektrische boorstelling die sleufloos een leiding van 1.200 meter onder de grond door kan boren. Daardoor hoeft niet de hele bestrating opengehaald te worden, wat voor minder overlast zorgt. Daar investeren we in, om de hinder voor de omgeving en bewoners te minimaliseren.’
Klimaatadaptatief en circulair ontwerpen en bouwen heeft Van Gelder helemaal omarmd. Uiteindelijk, zo zegt Leendert, hebben we
allemaal een verantwoordelijkheid waar het gaat om het tegengaan van de opwarming van de aarde. ‘We moeten van welvaart naar welzijn. Er gebeurt veel in de openbare ruimte. Daar hebben wij invloed op. Dus ga je bijvoorbeeld water langer vasthouden of zorgen dat je water versneld afvoert, zodat je bij hoosbuien geen natte voeten krijgt? We zorgen voor vergroening. Ik zie veel potentie in een wijkgerichte aanpak. Van asfalt en bestrating moeten we eigenlijk veel meer naar groen en blauw. Wij brengen groen en water terug en herstellen de natuur, waardoor we weer in evenwicht komen. Daar kom ik ’s ochtends mijn bed voor uit.’
Scantechnieken
Om projecten zo goed mogelijk aan te vliegen, speelt digitalisering een belangrijke rol bij Van Gelder Groep. Het bedrijf is de afgelopen jaren bezig met scantechnieken op auto’s en drones om wegen en gebieden in te scannen én volumes te meten. ‘Als er ergens een grote dijk of bult ligt, kunnen we zien hoeveel dat is. We zien of een weg breed genoeg is om het verkeer twee richtingen op te laten rijden. Uit die scantechnieken halen we heel veel informatie om onze projecten te optimaliseren. Ook plannen we vanuit jaargetijden, evenementenkalenders en vakanties om te kijken wanneer we werkzaamheden het beste kunnen uitvoeren. Die data kunnen we koppelen om zo voor minder overlast te zorgen en veiliger te werken. Dat is voor onszelf beter, maar scheelt ook in de kosten van de klant. Mensen en natuur staan centraal in onze opdrachten. Vanuit dat principe kunnen wij iets moois maken.’