Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

We staan te trappelen!

Volop nieuwe energie in Eenhoorn Meeting Center Amersfoort! De zalen zijn fraai opgeknapt, er mag gelukkig steeds meer en de aanvragen stromen binnen. Na maanden van lockdowns staan directeur Maarten Geurtse en zijn team te trappelen om als vanouds gastvrijheid te vieren. Mooi moment voor een rondleiding door Eenhoorn nieuwe stijl.

‘Kom, ik wil je meteen iets moois laten zien.’ Maarten heeft er zin in en gaat meteen na de begroeting voor naar STUDIO33 op de begane grond. ‘Dit is onze grootste zaal, onze trots’, zegt Maarten bij het betreden van de prachtig verlichte ruimte met im- ponerend podium. Het is alsof je een theaterzaal inloopt. Aan alles voel en zie je: dit is een congresruimte anno 2021, waar onder normale omstandigheden 350 mensen in kunnen om van een bijeenkomst met de beste faciliteiten te genieten.

‘Toen ik hier bijna vijf jaar geleden kwam werken, was dit de eerste ruimte die we hebben aangepakt’, vertelt Maarten. ‘Ik heb een theaterachtergrond, kwam in deze zaal en zag meteen de potentie. Het licht, het geluid, de akoestiek, het podium: daar konden we veel meer uithalen. We hebben het helemaal opgeknapt en er een studio van gemaakt. Nu kunnen we met een druk op de knop de zaal maken die je wenst.’

Op naar de volgende ruimte, eerste verdieping. Weer klinkt er trots uit de mond van Maarten – en terecht. ‘Dit is de Lounge. Voorheen een personeelskantine met daarnaast een pantry van de bediening. Er werden waterflessen en koffiekannen gevuld. Dat is niet meer van deze tijd. En moet je nu zien! Een prachtige loungeruimte voor onze gasten. Fris en sfeervol. Op alle verdiepingen in ons gebouw hebben we koffiemachines en watertappen gerealiseerd zodat mensen dat naar behoefte kunnen pakken. Gaat ook nog eens verspilling tegen.’

‘Ik heb me vrij snel vast- gehouden aan een uitspraak die ik hoorde van Pieter van den Hoogen- band: ‘Accept, Adapt, And move on’

AFSTOFFEN
Maarten en zijn team hebben grote stappen gezet. ‘Toen ik kwam bestond de Eenhoorn 35 jaar. We hebben het bedrijf toen goed tegen het licht gehouden: wat hebben we nou eigenlijk? Dan kom je tot de conclusie: een hartstikke mooie locatie, een fantastische en trouwe klantenkring, onze gastvrijheid die geroemd wordt, maar het gebouw zelf moest wel even afgestoft worden. We wilden onze tijd weer vooruit zijn.’

Maarten kon er als net binnengehaalde buitenstaander met een frisse blik naar kijken. En dat pakte goed uit. Maar, zo zegt hij er meteen bij: zijn hele team heeft eraan bijgedragen. ‘We hebben veel gedaan, veel gerealiseerd. Het was een tijd van doorpakken.’

Maar ja, toen kwam corona. ‘We waren net een paar maanden open in nieuwe stijl. Onze gasten hebben er maar kort van kunnen genieten. Onze boeken liepen vol, het ging als een speer. Maar het ging allemaal net zo hard de boeken weer uit toen we de lockdown ingingen.’

En toch, het team van Eenhoorn Amersfoort bleef vooruitkijken. Maarten: ‘Ik heb me vrij snel vastgehouden aan een uitspraak die ik hoorde van Pieter van den Hoogenband: ‘Accept, Adapt, And move on.’ Ik dacht: ja, zo moeten wij er ook in zitten. Het ligt niet binnen onze macht, ertegen vechten heeft geen zin. Laten we kijken hoe we ons kunnen aanpassen. Waar kunnen we mee bezig gaan om toch vooruit te komen?’

HYBRIDE MEETINGS
Als één van de eerste congreslocaties in Nederland zette Eenhoorn Amersfoort hybride meetings op de kaart: half fysiek, half digitaal bijeenkomen. ‘De videosets hadden we al in huis gehaald, omdat we voorbereid wilden zijn op de toekomst. Het maakt dat bedrijven hier hybride meetings kunnen houden. De ene helft van de gasten volgt het in de zaal, de andere helft via een videoverbinding vanuit huis. Zulke concepten hebben we snel opgetuigd zodat we onze klanten daarin konden faciliteren. Zij zaten ook ineens met de vraag: 300 man congres, hoe gaan we dat doen? Dat hebben we mooi opgelost.’

Het geloof in de kracht van fysieke bijeenkomsten blijft onverminderd groot. ‘Wij zitten nu niet voor niets bij elkaar. Videobellen is een andere dynamiek, dan ontstaat niet wat er nu wel is ontstaan. Fijn dat de digitale oplossingen er zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat mensen weer samen willen komen. En dan heb je gastvrijheid en een goed uitgeruste zaal nodig, lekkere koffie en goede techniek. Wij zijn er om voor die onbezorgde bijeenkomst te zorgen.’

Eenhoorn Amersfoort heeft 25 zalen, van kleine vergaderzalen tot de grote studio. ‘Gaat het om een training? Een vergadering? Een congres of event? Het kan allemaal.’

SPIRIT
Maarten eindigt de rondleiding beneden bij Hartig.nl. Niet zonder reden, want ook deze tak van sport heeft volop gedraaid in coronatijd. ‘Een fantastische lunch maken doen we al tien jaar, maar in de afgelopen periode zijn we die ook gaan bezorgen bij bedrijven. We hebben overal lunchboxen naartoe gereden, zelfs naar België en Duitsland. We hadden de mensen, de keuken, een mooi product en vervoer was geen probleem. De klanten reageerden blij verrast en dat leidde weer tot veel positieve energie in ons team.’

En zo hield het team van Eenhoorn Amersfoort de spirit er toch in. ‘Dat zegt veel over de mentaliteit die hier heerst. Ons team bestaat uit doorpakkers met hart voor de zaak. We zien het gelukkig nu al drukker worden en staan te popelen. Alles is nieuw, alles staat klaar.’

InterviewOntwikkelingenHoreca & RecreatieCateringEventsEemvallei