fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘WE WILLEN KLANTEN INSPIREREN’

Creative Agency Mandelo opende begin  april een nieuwe creatieve hub in het hart van Amersfoort. Het oude ABN Amro-kantoor aan de Stadsring bruist sindskort van de creatieve energie. En dat is nodig, vertelt Mandelo oprichter Theo van de Kamp. Want in een creatieve omgeving raken mensen geïnspireerd en is meer mogelijk dan je vooraf had bedacht!

Mandelo opent nieuwe creatieve hub in Amersfoort

De verhuisdozen staan nog half ingepakt, wanneer we Theo spreken over hun verhuizing naar het nieuwe creatieve bolwerk. ‘Twee april zijn we verhuisd’, vertelt Theo. ‘We zijn dus nog druk bezig om alles een plek te geven. Toch geeft de nieuwe omgeving ons nu al energie en dat is precies de bedoeling. We willen hier mensen inspireren. Niet alleen onszelf, maar vooral ook onze klanten. Het idee achter de creatieve hub is eigenlijk een soort markt, waar je langs de verschillende bureaus loopt en door met de verschillende specialisten te praten, telkens nieuwe ideeën opdoet. Je komt hier met één vraag, maar gaat weg met meer ideeën dan je had durven dromen. Dat gevoel willen we creëren.’

Samenwerking
Naast Mandelo, zitten er meerdere creatieve partners van het bedrijf in het nieuwe kantoor aan de Stadsring. ‘Ons bureau is qua werknemers relatief klein, wanneer je dat afzet tegen de grote bureaus in de markt. Toch kunnen we meer dan de meeste mensen denken. Dat komt omdat we een groot netwerk van partners hebben waarmee we samenwerken. De beste creatieven willen vrijheid en zichzelf ontwikkelen. Die hangen liever niet vast aan een baas, maar werken zelfstandig als freelancer. Wij schakelen hen in wanneer het nodig is. Binnen ons netwerk kunnen wij daardoor eigenlijk al het creatieve werk oppakken. Hierdoor concurreren we met de grote bureaus. Toch merken we dat klanten het moeilijk vinden om hier doorheen te kijken, omdat wij binnen Mandelo maar met z’n achten zijn. Door op één locatie alle creatieve diensten samen te brengen, geven we klanten het vertrouwen dat je hier wél voor al je vragen terecht kunt.’

‘De beste creatieven willen vrijheid en zichzelf ontwikkelen’

Van Putten naar Amersfoort
Voor Mandelo zich in het oude bankgebouw aan de Stadsring vestigde, zat het bureau in een karakteristiek jaren dertig pand in Putten. ‘We hebben best veel locaties bekeken, voor we onze keuze voor de Stadsring maakten. Toen we hier binnenliepen, waren we wel meteen verkocht. We zagen het hier helemaal voor ons. Het zit midden in het centrum van Amersfoort en de ruimtes lenen zich perfect voor onze plannen. Op het voorste stuk zit een horecavergunning. Daarvoor borrelen de ideeën al volop. Dat is een prachtige plek met hoge plafonds, waar we waarschijnlijk een horecagelegenheid willen creëren met flexplekken, maar waar ook mensen van buitenaf een kop koffie kunnen halen, of kunnen lunchen. Wanneer je de trap afloopt kom je in ons souterrain van ruim tweehonderd vierkante meter. We willen dat open houden met alle specialisten bij elkaar. Een beetje als een voetbalveld, waar iedereen verspreid over het veld staat opgesteld. En natuurlijk komt er ook een tafelvoetbal- en een tafeltennistafel. Deze horen nu eenmaal in een creatieve omgeving.’

Snelle groei
Naast het specialisme van de diverse partners, zit er ook een hoop kennis binnen het eigen bureau. Theo: ‘Ik ben Mandelo oorspronkelijk samen met een compagnon gestart als vormgevingsbureau. We merkten in ons werk dat er veel vraag was naar webdesign, dus al snel groeide ons bedrijf in die richting. We werkten hiervoor samen met twee zelfstandige ontwikkelaars. Zij bouwden, wij ontwierpen. Mijn compagnon zag uiteindelijk meer in freelancen dan in het leiden van een bureau met meerdere collega’s, dus toen Mandelo groeide, is hij voor zichzelf verdergegaan. Na onze verhuizing van Nijkerk naar Putten, namen we zelf een ontwikkelaar aan en sloot ook mijn huidige compagnon en designer Rob Loman zich bij Mandelo aan. Sinds die tijd zijn er nog enkele collega’s bijgekomen. In grofweg zes jaar tijd is Mandelo dus flink gegroeid van een zelfstandig vormgevingsbureau, naar een veel breder creatief bureau.’

Amsterdamniveau, zonder pretenties
‘Onze tagline is “creating dynamic brands”. Het draait om de merken. Daarvan vertellen we het verhaal. De manier waarop we onze klanten daarin helpen is heel verschillend. We ontwerpen logo’s en huisstijlen, doen creatieve en strategische sessies, of werken webdesign en social templates uit. Dat ligt net aan de behoefte die de klant heeft. Waarin we ons onderscheiden is denk ik het niveau waarop we dat doen. Wij zijn een nuchter bureau qua instelling, maar leveren werk op Amsterdamniveau. We kijken veel naar nieuwe ontwikkelingen en halen onze inspiratie uit prijswinnende ontwerpen. Uit een strategische sessie die we onlangs voor onszelf hebben gedaan, kwamen we naar voren als grote dromers met oog voor detail, die er lol in hebben om voor het beste resultaat te gaan. Ik denk dat dit ons perfect omschrijft. De creatieve hub gaat ons hier nog verder in helpen. Als zich hier straks steeds meer creatievelingen verzamelen, wordt er steeds meer mogelijk. Veel meer dan de klant in eerste instantie had durven dromen.’

InterviewCommunicatie & MediaMarketingEemvallei