We zijn elkaars tegenpolen met een gezamenlijk doel’

Ondernemers uit de regio over het DNA van hun familiebedrijf

DNA (het; o)1afkorting van: deoxyribonucleic acid desoxyribonucleïnezuur: stof die de drager is van alle erfelijke eigenschappen van mensen en dieren

Het DNA van een onderneming heeft natuurlijk een iets andere betekenis dan de letterlijke zin van het woord, maar het zegt veel over de unieke eigenschappen van een bedrijf. En waar de één precies kan vertellen wat het DNA van zijn of haar onderneming is, krijgt de ander het maar moeilijk in één zin uitgelegd. Wat vaststaat is dat het DNA van een bedrijf vaak gevormd wordt door de mensen die er werken of gewerkt hebben. We vroegen diverse ondernemers uit regio Lopikerwaard naar het DNA van hun familiebedrijf.

Ultee keurslager

Al zo’n zeventig jaar lang heeft Ultee als slagersfamilie een goede reputatie opgebouwd in Oudewater en omgeving. Vader Eef heeft het bedrijf na de oorlog opgezet en in 1984 is het bedrijf door zoon Bas overgenomen. Nadat ook zoon Patrick toetrad tot het familiebedrijf is er in 2016 een tweede filiaal geopend in Gouda.

Bas vertelt: ‘Wat typerend is voor ons bedrijfs-DNA is dat wij nooit concessies doen aan kwaliteit of versheid van producten. We zijn altijd op zoek naar de beste en lekkerste producten en we willen hierbij betrokken zijn vanaf het begin tot het eind. We zijn altijd zoekende naar een manier om een product te verbeteren. We streven naar perfectie en willen altijd de beste zijn. Als we ons niet aan dit DNA vasthouden, is het voor ons onmogelijk om een slagerij op topniveau te draaien. Ons motto is dan ook ‘stilstand is achteruitgaan!’

‘Ga nooit voor een mindere kwaliteit, ook niet in mindere tijden’

‘Wij hebben met elkaar gemeen dat we trots zijn op ons ambachtelijk vakmanschap. We staan elke dag met passie voor ons vak in de slagerij. Maar waar ik het meest trots op ben is dat de naam Ultee zich steeds meer uitbreidt in de slagerswereld met winkels en op markten.’

‘Mijn vader Eef begon een traditionele slagerij met een kladblok en deed de boekhouding op basis van gevoel. Inmiddels heb ik het stokje 36 jaar geleden overgenomen. De slagerij is in de tussentijd steeds verder gemoderniseerd en ik heb het assortiment steeds beter aangepast aan de wensen van mijn klanten. Onze zoon Patrick voert de digitale modernisering door, met bijvoorbeeld een webshop en geautomatiseerde machines. Het belangrijkste is om vooral mee te bewegen met de wensen van de klanten en de tijd waarin je leeft.’

De voornaamste les die Bas van zijn vader heeft geleerd? “Ga nooit, maar dan ook nooit voor een mindere kwaliteit, ook niet in mindere tijden. Geloof in je kwaliteit, want dat is de enige manier om trouw te blijven aan jezelf en aan je klanten.”

Vergeer Gereedschappen

Door een uit de hand gelopen hobby van eigenaar
Ansfried Vergeer is in 1988 Vergeer Gereedschappen opgericht; een toeleverancier voor de bouw en industrie. Naast het leveren van (elektrische) handgereedschappen, is er een werkplaats waar gereedschappen van bijna alle merken vakkundig kunnen worden gerepareerd. Samen met zoon Gerco wordt het familiebedrijf, waar inmiddels zeven medewerkers werkzaam zijn, gerund.

‘We zijn elkaars tegenpolen met een gezamenlijk doel’

Gerco vertelt: ‘Een kernwaarde binnen ons bedrijfs-DNA is dat de klant altijd op nummer één staat. De klant komt naar ons met een vraag en dan is het aan ons de taak om hem zo goed en eerlijk mogelijk te helpen; ook als blijkt dat de klant bij ons niet aan het juiste adres is. Door interesse te tonen en goed te luisteren naar de wensen, is het mogelijk de perfecte match te vinden tussen mens en machine. Als een klant dan supertevreden de deur uitloopt, kan ik daar erg blij van worden.’

‘Het eerste wat er in mij opkomt als ik bedenk waarin ik op mijn vader lijk, dan is dat zijn handelsgeest. Hierdoor vertegenwoordigen we nu een ruim assortiment aan A-merken. Dit in combinatie met onze technische kennis en eigen werkplaats maakt ons uniek. Verder lijken we totaal niet op elkaar. We zijn zelfs elkaars tegenpolen met een gezamenlijk doel: een tevreden klant en eerlijke handel drijven. De combinatie van onze afzonderlijke talenten, maakt dat we elkaar goed aanvoelen en aanvullen en zo een goed team vormen.’

‘Omdat we elkaars tegenpolen zijn, pakken we ook bedrijfsmatig de zaken op een andere manier aan. Belangrijk voor mij hierin, is dat ik wel de kans krijg van mijn vader om dingen anders te doen. Op dit moment ben ik druk bezig met het zoeken van nieuwe producten. Hier ben ik goed in en dit is een belangrijk element voor onze handel. De belangrijkste les die ik van mijn vader heb geleerd? Dat je altijd eerlijk tegen je klant moet zijn!’

De Lekkerkerker Groep

De Lekkerkerker Groep uit Lopik is een familiebedrijf opgericht door Kees Lekkerkerker, waarbij de tweede generatie – bestaande uit Niels en Mariska – sinds 2010 de bedrijven aanstuurt. Mariska vertelt: ‘Binnen ons bedrijf worden we gedreven door ondernemerschap. Nieuwe kansen zien, flexibel omgaan met veranderingen en oplossingsgericht denken. Dit zijn kenmerken die we als familie delen en die ook in onze bedrijven terugkomen. We vinden dit DNA heel belangrijk omdat we als middelgrote ondernemingen in de foodbranche hierin het onderscheid kunnen maken. Onze klanten weten ons juist te waarderen om onze snelheid en klantgerichtheid.’

‘Niels en ik hebben allebei met onze vader gemeenschappelijk dat we doelgericht zijn, de klant centraal stellen en denken in oplossingen. Niels is wat analytischer ingesteld en erg scherp op de kostenbeheersing. Zelf vaar ik meer op mijn intuïtie en wil ik sneller veranderingen doorvoeren. Niels heeft deze eigenschap meer van mijn moeder gekregen en ik lijk hierin juist meer op mijn vader. Onderling vullen we elkaar goed aan.’

‘Zelf vaar ik meer op mijn intuïtie en wil ik sneller veranderingen; dat heb ik van mijn vader’

‘Wij hebben ons de afgelopen jaren sterk gericht op het stroomlijnen en herinrichten van de interne organisatie en het ontwikkelen van een langetermijnvisie. We zijn gegroeid in omvang, maar ook de organisatie moet hierin mee-ontwikkelen om dit aan te kunnen.’ Deze aanpak is typerend voor tweede generaties binnen een familiebedrijf en is vaak anders dan hoe de eerste generatie het bedrijf aanstuurt. ‘Als oprichter is onze vader vooral een echte zuivelpionier geweest; als hij een kans zag, pakte hij deze beet en liet deze niet meer los. Hij heeft in al die jaren in de productie enorm veel inhoudelijke kennis opgebouwd. Door de grootte van de onderneming kan dit nu niet meer. Niels en ik zijn minder specialistisch en wij moeten meer bouwen op de kennis en kunde van ons team.’
Een belangrijke leus die Mariska van haar vader heeft meegekregen is: “De optimist die snel beslist en zich wel eens vergist, brengt meer geld in de kist dan de pessimist die het lef van de aankoop mist.”