‘Weinig vergelijkbare locaties in het centrum kunnen onze aantallen aan’
In een voorheen min of meer verborgen werfkelder aan de Oudegracht, in het ‘hartsie’ van de stad, opende vorige zomer Boules Bites Bar Utrecht. Een uniek concept op een unieke locatie. Met plek voor tweehonderd personen kunnen er honderd tegelijk boulen. ‘Grote Utrechtse bedrijven als Capgemini en Rabobank vinden het fantastisch en komen keer op keer terug.’
In de werfkelder naast club BASIS en Rederij Schuttevaer kun je met vrienden, familie of zelfs met je complete bedrijf boulen, borrelen én eten bij BoulesBitesBar. Door de renovatie van het House Modernes, een pand met een mix van winkels, kantoren, fietsparkeerplaatsen en horeca, kwam de ruimte vrij. De gemeente zocht in 2021 een ondernemer die er een stuk leisure en horeca aan elkaar kon koppelen, wat ook de bestemming en de wens was van de verhurende partij. Ondernemen in tijden van corona vraagt om een flinke dosis lef, creativiteit en aanpassingsvermogen, maar Anno Bos en zijn compagnons zagen voldoende mogelijkheden.
Anno vertelt: ‘Het jeu de boules-concept was in Utrecht al bekend, met de JEU de boules bar aan het Paardenveld. Toen een aantal vrienden een jeu de boules-concept begon in het zuiden van het land, met vestigingen in Breda, Eindhoven en Rotterdam, ging het “balletje” al snel rollen. Er hing nog geen peertje en er was zelfs geen trap naar beneden, maar de ruimte had zoveel potentie, zeker op zo’n toplocatie hier aan de Oudegracht. Het concept van onze vrienden uit het zuiden paste perfect in het plaatje.’
Boulen in een hip jasje
De voeten in het zand, de rug gebogen en de bal in de hand: het spel wat voorheen van de senioren was, kent een ongekende opmars. Het publiek bij de Utrechtse bar is dan ook tussen de twintig en de 35 jaar en kent veel studenten, wat goed past in het profiel van de Utrechtse horeca. Anno: ‘We openden vorige zomer, niet bepaald de beste tijd, met een warme periode waarin iedereen weer op vakantie kon of überhaupt alleen maar buiten bleef. De eerste maand was het een uitdaging om de bar bekend te maken, maar na de zomer ging het draaien en kwam er veel jong publiek. Sommigen denken dat het nog een spel is voor bejaarden, omdat ze dat beeld kennen van de camping en televisieprogramma’s als “We zijn er bijna”, maar het laagdrempelige spelletje is inmiddels razend populair bij twintigers en dertigers. Daarnaast kent iedereen de Oudegracht, zelfs de mensen die niet uit Utrecht komen. Dan is dit is wel een toplocatie in de stad, heel bekend en makkelijk te vinden.’
Populair bij zakelijke markt
In de fraaie kelder zijn er voldoende zakelijke mogelijkheden. Zo kun je met collega’s lekker borrelen en boulen, vier je een afdelingsuitje of pak je het groter aan met een compleet bedrijfsfeest. Remco Roemer vertelt: ‘Door de groeiende naamsbekendheid merken we dat steeds meer bedrijven ons weten te vinden, die overigens negen van de tien keer terugkomen. Zoals de Rabobank, die hier al zeker vijftig keer is geweest met verschillende afdelingen. Dat is ook onze grote kracht: wij kunnen hier groepen van tweehonderd man kwijt, waarvan er honderd tegelijk kunnen boulen en honderd tegelijk kunnen eten, en een uur later weer honderd. Van grote Utrechtse bedrijven, zoals Capgemini en Rabobank, horen we dat het fantastisch is en dat er maar weinig locaties in het centrum zijn die deze aantallen met leisure en eten aankunnen.’
Zakelijke events vinden zowel gelijktijdig plaats als buiten de reguliere openingstijden. Remco legt uit: ‘Voor de zakelijke markt kunnen we in het midden de banen dichtleggen met houten schotten. Daar kunnen we een dansvloer van maken met een podium en een zanger erop. Zo hadden we afgelopen winter tijdens het WK voetbal een groot scherm in het midden.’
Automatisering
Voor Anno is de bar nooit af en liggen er nog genoeg plannen op stapel: ‘Bij de opening stond de bar meer naar voren en was de keuken een stuk kleiner, omdat we dachten: een glaasje bier en een bittergarnituur is voldoende. Maar we merkten al snel dat er vraag was naar volledige maaltijden, zeker voor grote gezelschappen. Dus trokken we een professionele kok aan en verbouwden we de keuken en de bar. Maar ook buiten gingen we aan de slag, met een terrasvergunning voor zestig plekken. Dat terras willen we nu samen met de buren, club BASIS en Schuttevaer, verfraaien. Om die samenwerking nog verder uit te bouwen zijn we ook bezig met arrangementen, zoals boulen en varen, suppen of kano varen.’
Daarnaast is de automatisering voor de zakelijke markt toe aan verbetering: ‘In de winter tikken we straks zesduizend mensen per maand aan en dan moet er voor bedrijven een systeem staan dat foutloos werkt. Het is nu nog te veel handmatig, via losse e-mails. We willen bovendien vaste tijden blokken voor het zakelijke gedeelte, waarbij we de gaten weer vullen met particulieren. Zo bedienen we de hele markt.’