Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Werkgevers moeten niet voor voldongen feiten worden gesteld’

Van Anraad Pensioendiensten is stevig verankerd in het bedrijfsleven van Nieuwegein en omgeving. Dat is geen overbodige luxe, want veel relaties staan aan de vooravond van een grote verandering door de Wet toekomst pensioenen. Er is werk aan de winkel voor directeur Philip van Anraad en zijn team. ‘Onze rol is om klanten te helpen de zaken tijdig op orde te hebben.’

Op de site van Van Anraad Pensioendiensten is te lezen dat Philip van Anraad “een enthousiast fietser is met uithoudings- en incasseringsvermogen”. Zijn lachsalvo komt door de vraag hoe die kwaliteiten hem helpen met het leiden van zijn bedrijf. ‘In coronatijd is dat incasseringsvermogen soms flink op de proef gesteld’, steekt hij van wal. ‘Wij hebben klanten die over de hele breedte van het mkb opereren, dus ook horeca, evenementenbureaus en communicatiebedrijven. Die zijn vaak flink getroffen. We informeerden bij ze hoe het ging en wat we voor ze konden betekenen. Dat waren soms schrijnende verhalen.’

Regeling

Nadat de pandemie toesloeg merkte Philip dat veel ondernemers een regeling aanvroegen bij de Belastingdienst, maar vergaten na te denken over de vraag: wie kan me hier nog meer bij helpen? ‘Als je omzet ineens van honderd naar nul gaat, dan heb je een stevige uitdaging. Wij zagen dat verzekeraars en banken snel tot regelingen kwamen over premieafstel, premie-uitstel en versnelde operaties tot verlagingen van verplichtingen om ondernemers lucht te geven.’

Bij Van Anraad zaten ook ze ook niet stil. Van de twaalf medewerkers bij het Nieuwegeinse bedrijf houdt grofweg de helft zich bezig met advies en bemiddeling van schadeverzekeringen. Bij de andere helft ligt de focus op inkomen en pensioenen. ‘Dat doen we onder de naam Van Anraad Pensioendiensten. Bij pensioenen heb je veel te maken met relaties tussen werkgevers en werknemers. Wij helpen bedrijven tussen de 1 en 250 medewerkers en zijn sterk regionaal verankerd. Mijn vader is ooit vanuit huis begonnen met een schadeverzekeringsportefeuille en ging bij de mensen thuis langs. Als bedrijf ontwikkelden we ons tot een lokale leider op het gebied van pensioen, inkomen en verzekeringen. Onze klanten komen veelal uit de regio.’

‘Bedrijven kunnen te maken krijgen met een kortstondige lastenverzwaring. Dat is geen populaire boodschap’

Omvangrijke wijziging

Veel van die klanten staan aan de vooravond van een omvangrijke wijziging in de pensioenregeling. Met de Wet toekomst pensioenen komt er een pensioenstelsel dat beter aansluit bij de continu veranderende arbeidsmarkt. ‘Dat is een heel vaag begrip’, erkent Philip. ‘Een deel van het probleem is dat er in het verleden dingen zijn gesuggereerd die financieel niet volledig zijn ingevuld. Bovendien was er een vrij grote transfer van geld van jongere naar oudere werknemers. Dat maakt op zich niet zo veel uit, want je wordt vanzelf een keer oud. Er waren alleen mensen die daar op een verkeerde manier van profiteerden. Of juist pech hadden.’

In Den Haag zijn nu regels opgetuigd die beter aansluiten bij de beleving en budgetten van werkgevers, maar ook goed zijn voor de rechten van werknemers en gepensioneerden. ‘Feitelijk betekent dit dat er allerlei onderliggende contracten worden gewijzigd of dat mensen die met pensioen gaan kunnen zeggen: “Mag ik alvast een eenmalige opname van tien procent uit de pensioenpot?” Dat mocht voorheen niet. Veel mensen vinden dat toch prettig op die leeftijd.’

Hoewel het voornemen is dat de Wet toekomst pensioenen in januari van kracht wordt, verwacht Philip de implementatie op z’n vroegst in de zomer van 2023. ‘Iedereen krijgt de gelegenheid een zachte landing te maken. Onze rol is om klanten te helpen de zaken tijdig op orde te hebben. Er zijn regelingen waarbij je slechts met kleine veranderingen te maken hebt, maar ook stevige ingrepen op de pensioenregeling komen voor. Dan moet je in gesprek met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Bedrijven kunnen te maken krijgen met een kortstondige lastenverzwaring. Dat is geen populaire boodschap, ik kom liever iets anders vertellen. Het gaat erom dat wij het goed uitleggen en vertellen wat eraan te doen is, zodat het behapbaar blijft. Werkgevers moeten niet voor voldongen feiten worden gesteld.’

Balans

Met zulke grote operaties voor de deur is Philip blij dat zijn team in balans is. De laatste vacature is begin dit jaar ingevuld. ‘Mensen werken vrij lang voor ons, de sfeer is goed. Ik merk dat het personeel het prettig vindt om langdurig betrokken te zijn. Klanten herkennen de medewerkers.’ Corona deed Philip anders aankijken tegen thuiswerken. ‘We waren vrij traditioneel waarbij we allemaal vanuit kantoor werkten. Nu heeft iedereen de gelegenheid om zijn of haar werk deels vanuit huis te doen. Ik heb daar positieve ervaringen mee. Iedereen is zich doordrongen van zijn of haar verantwoordelijkheid.’

Om de juiste balans te bewaken, investeert Philip ook in de vitaliteit van zijn medewerkers. ‘Het grootste deel van de mensen loopt hier op eigen initiatief met een sporthorloge. Als ze hun beweegdoelen halen, kunnen ze iets verdienen. Mijn mensen hoeven echt niet vijf keer per week te sporten, lekker wandelen of fietsen is voldoende. Wel proberen we ze bewust te maken van het nut van beweging. Wie zijn of haar wekelijkse beweegdoel haalt, kan een cadeaukaart van Bol.com, Intratuin of Intersport verdienen. Fit for the job. Dat straalt af op de kwaliteit van het werk en de uitstraling naar onze klanten. Daar ben ik gevoelig voor.’

 

Website

vananraad.nl

InterviewOntwikkelingenDienstverleningFinanciële dienstverleningLekstroom