Wie procedeert
om een koe…

Quote_teken_links
‘De botte bijl maakt plaats voor
slimme oplossingen’

BJÖRN

Björn van Eijk is advocaat en partner bij Mistral Advocaten. Hij is praktisch en recht door zee. Specialist op het gebied van bouwrecht en vastgoed.
vaneijk@mistraladvocaten.nl | 0857734433

Het is weer zover. Ik moet mijn twintig verplichte opleidingspunten voor dit jaar nog halen. Scrollend door de lijst met bouwrechtcursussen valt mijn oog op een leergang mediation.

In mijn gedachten ga ik terug naar januari van dit jaar. Voor de rechtbanken ziet het zwart van de toga’s. Advocaten gaan de straat op om te protesteren tegen de plannen van minister
Dekker om de gefinancierde rechtsbijstand verder uit te kleden. Voor veel mensen die geen eigen advocaat kunnen betalen wordt het nog moeilijker om een “pro-deo advocaat” in te schakelen.

Ook voor ondernemers wordt de toegang tot de rechter steeds lastiger. Zo zijn de griffierechten behoorlijk gestegen. Wil je een openstaande factuur van minder dan 25.000 euro incasseren, dan krijg je van de rechtbank al snel een bonnetje van 486 tot 972 euro. Bij claims boven de 25.000 euro loopt dit gemakkelijk op tot 4.000 euro. Het gevolg laat zich raden: bedrijven zien steeds vaker af van een gang naar de rechter. De wanbetalende klant gaat dan vrijuit.

Procederen duurt bovendien langer dan ooit. De rechterlijke macht gaat gebukt onder stapels dossiers. Het gebeurt
regelmatig dat uitspraken vele maanden op zich laten wachten. Dat is vervelend als je met smart zit te wachten op een vonnis waarmee je de betaling van een factuur van 50.000 euro kunt afdwingen. Het gezegde ‘Wie procedeert om een koe, geeft er één toe’ wordt dan al snel werkelijkheid. En
dreigen met een procedure om iets af te dwingen, wordt zo zinloze powerplay.

Is dit alleen maar nadelig? Niet altijd. Het maakt procespartijen veel inventiever: de botte bijl maakt plaats voor slimme oplossingen. Zo maakten wij resent een einde aan een slepende beroepsprocedure bij de Raad van Arbitrage voor de Bouw. In een zaak die voor onze klant (een aannemer) alle kanten op kon gaan, bleek het terugkopen van een woning vol vermeende gebreken beter. Ook kostentechnisch was dit slimmer dan doorprocederen tot het gaatje.

Uiteindelijk zet Mr. Bruggenbouwer toch een kruisje bij de leergang mediation. Praktische oplossingen en maximale grip op de kosten: onze klanten (bouwers en techneuten) willen niet anders. De komende maanden geven wij jullie een kijkje in de keuken van ons kantoor. Wordt vervolgd!