Data het nieuwe goud? Niet als het alleen maar data blijft. Biyond gidst bedrijven en organisaties van ruwe gegevens naar waardevolle kennis. Naar stuurinformatie waarmee ze elke dag opnieuw doordachte keuzes kunnen maken. Dat doet de Amersfoortse specialist in business intelligence al 12,5 jaar lang op een nuchtere en pragmatische manier – alleen dat wat de klant nodig heeft is leidend.
The art of being bright. Onder dat credo bundelden Ton Cornelissen en Maikel Follon in 2010 hun krachten. Na jarenlange ervaring in digitale transities bij aansprekende klanten van een groot, internationaal bedrijf waren ze het erover eens: het kan anders, het kan beter. En dus zijn ze het gewoon zelf gaan doen.
rnKort gezegd komt hun filosofie hierop neer: de meeste organisaties kunnen geholpen worden door hun informatievraagstukken op een pragmatische en nuchtere manier te behandelen. Inderdaad: the art of being bright. En daarbij laat het team van Biyond zich niet beperken door wat gebruikelijk is. Zolang het maar om de behoefte van de klant gaat.
rn‘We laten ons daarbij graag uitdagen om steeds betere dienstverlening en oplossingen te leveren’, vertelt Ton, een enthousiaste ondernemer met ruim 35 jaar ICT-ervaring op de teller. ‘Tegelijkertijd stellen we ook uitdagende vragen om ervoor te zorgen dat onze klanten bewust zijn en blijven van onze toegevoegde waarde. En zijn we in staat om, ook ná implementatie van de oplossing, support te blijven leveren.’
rnSnellere en betere beslissingen
rnData is overal. En steeds meer bedrijven willen er wat mee. Want ze kunnen er zoveel van leren. Ton houdt zijn iPhone omhoog. ‘Mijn telefoon heeft meer geheugen dan het mainframe van de belastingdienst toen ik daar eind jaren tachtig werkte. Ik wil er maar mee aangeven dat iedereen over grote hoeveelheden data beschikt. Wij helpen bedrijven om van die data stuurinformatie te maken, zodat ze op basis daarvan snellere en betere beslissingen kunnen nemen.’
rnBusiness intelligence is de sleutel. Daarbij neemt Biyond de klant stapsgewijs mee via het Biyond Maturity Model; een “ladder” die als opstap dient naar doelgericht beslissen: van data, naar informatie, naar kennis, naar intelligentie. ‘We verzamelen data, maken er informatie van, zetten die informatie om in kennis en aan het einde van de dag is het de ambitie dat een bedrijf er intelligenter van wordt. Wij zijn er stellig van overtuigd dat je kennis en intelligentie in je bedrijf moet borgen. Niet alleen in één of twee medewerkers, maar als essentieel onderdeel van je informatiehuishouding.’
Toekomstvast en onafhankelijk
rnOf de informatievraag nu functioneel, organisatorisch of technisch van aard is, Biyond weet er raad mee. ‘Het komt erop neer dat wij alle data die geregistreerd wordt binnen een bedrijf verzamelen, in een grote mixer gooien en ervoor zorgen dat er goede stuurinformatie uit voortkomt’, vertelt Ton. ‘Het liefst gepersonaliseerd, maar in elk geval zo dat de basis voor elke medewerker hetzelfde is. Het maakt ons niet uit waar die data vandaan komt. Ongestructureerd of niet, historisch of actueel, uit welke ERP-software als registratiesysteem dan ook: wij pakken het op en maken er informatie van.’
rnBiyond maakt daarbij gebruik van haar zelfontwikkelde referentie-architectuur als fundament voor elke oplossing, waardoor het bedrijf zich onafhankelijk kan blijven opstellen. ‘De meeste van onze klanten draaien daarop. Het grote voordeel daarvan is dat ons werk heel beheersbaar, overdraagbaar en toekomstvast is. Zonder ingewikkelde licenties.’
rnTerugkijken én forecasten
rnEr komen tal van oplossingen voort uit de sterke staaltjes business intelligence van Biyond. Ton lepelt er zo een aantal op. KPI’s, analyses en rapportages gebaseerd op ERP-data, datawarehousing en financiële consolidatie voor de verpakkingsindustrie, de industriële dienstverlening in staat stellen om sneller te beslissen en beter te voorspellen (forecasten), complexe marge-rapportages samenstellen voor een producent van designmeubelen en ingewikkelde stuklijsten inzichtelijk maken voor een machinebouwer: Biyond doet het allemaal.
rnTon ervaart dat veel bedrijven nog met handmatige informatieprocessen in Excel werken. ‘Dat is vruchtbare grond voor ons. Je wil als organisatie vijf jaar terugkijken én kunnen forecasten. In Excel gaat dat heel lastig. Bovendien kan het maar een geringe hoeveelheid data aan. Met onze oplossing zorgen we ervoor dat onze klanten snel uitgebreide margeberekeningen kunnen maken: wat levert ons geld op en wat kost ons geld?’
rnFeiten vs. onderbuikgevoel
rnTegelijkertijd neemt het aantal bedrijven dat datagedreven werkt toe. Steeds meer organisaties willen hun beslissingen onderbouwen op basis van feiten in plaats van hun onderbuikgevoel. Ton: ‘Ze gebruiken steeds meer data, produceren steeds meer informatie en zien in dat het een belangrijk onderdeel is van een moderne bedrijfsvoering. Het maakt dat hun mensen hun tijd steeds beter kunnen besteden.’
rnBiyond staat die bedrijven bij met een sterk en hecht team van twintig professionals met veel kennis en ervaring. ‘Je denkt misschien dat ik een nerd ben, maar dan ken je ons team nog niet’, zegt Ton lachend. ‘Echte techneuten die mooie oplossingen ontwikkelen voor onze klanten en hun medewerkers. Hen optimaal laten renderen is ons ultieme doel. Veel bedrijven willen digitaal transformeren en meer uit hun data halen, maar weten niet hoe. Wij kunnen hun gids zijn.’
rn