Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Wij hebben ­altijd oog voor persoonlijk contact’

Het in 2005 opgerichte ProLease is een onafhankelijke en ondernemende mobiliteitspartner voor het mkb, die de zaken nét wat anders aanpakt dan de rest. Sneller, slimmer en voordeliger, is de korte samenvatting. Met Joost van Schaik als aanspreekpunt in de regio Utrecht en Michaël Melchior als drijvende kracht op marketinggebied, zet ProLease vol in op het veroveren van de markt in Midden-Nederland.

Met een groep van dertig medewerkers en een leasevloot van meer dan 7.000 auto’s is ProLease de afgelopen jaren uitgegroeid tot een middelgrote leasemaatschappij. Mooi, die uitbreiding, maar Joost benadrukt direct de kracht van betrokkenheid en persoonlijk contact. ‘Wij durven dat stapje extra te zetten voor onze klanten. Wie op vrijdagmiddag belt, heeft maandag een auto. Bij ons geen overbodige procedures en langdradige processen. We regelen het gewoon. Ook wij zijn een mkb-bedrijf en wij snappen dus heel goed wat die mkb-klant van ons verwacht: snelle service, eerlijke communicatie en als het even kan het voordeligste tarief. Dat is precies wat wij doen.’ Volgens Joost is het heel belangrijk om veelvuldig contact te hebben met klanten. ‘Wij weten precies wat er speelt en daardoor kunnen wij altijd snel kijken naar de mogelijkheden. Het is heel makkelijk om er te zijn voor je klant als het allemaal goed gaat, maar we hebben het afgelopen anderhalf jaar ervaren dat dit ineens anders kan zijn. Juist dan moet je er staan en je klant helpen. Want er komen altijd betere tijden en ik ben ervan overtuigd dat diezelfde klant dan direct aan ons denkt.’

‘Blijven ­innoveren is voor ons heel belangrijk, omdat het de ­kwaliteit van onze dienstverlening vergroot’

Partnership
Om snel een beeld te krijgen van de behoeftes van klanten, voert ProLease een mobiliteitsscan uit. ‘Zo kunnen wij heel vlot en breed de mobiliteitsbehoeften van onze klant in kaart brengen’, vertelt Michaël. ‘Naar aanleiding van de resultaten van de mobiliteitsscan ontvangt de klant van ons een score en een op maat gemaakt advies op het gebied van kostenbesparing, medewerkerstevredenheid, werkgeverschap én maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vooral de laatste factor gaat steeds zwaarder wegen, met de snelle ontwikkelingen rondom duurzaamheid en elektrisch rijden. Dertig procent van de bestuurders in Nederland rijdt al elektrisch en dat percentage loopt snel op. Veel bedrijven willen vooruitkijken, maar zitten nog vast aan traditionele leasecontracten. Het is juist belangrijk om daarin flexibiliteit aan te bieden, want de wereld verandert nu eenmaal snel. Of het nu gaat om operational lease, private lease, een compleet fietsplan of een combinatie van alles; wij denken vanuit onze kennis en ervaring graag mee en vormen een partnership met de klant, om te zorgen dat alle behoeftes in het juiste tempo en voor het gewenste budget worden ingevuld.’ Dat budget is vaak onderwerp van gesprek. ‘Er wordt vaak gezegd: leasen is duur. Maar autorijden an sich is duur. Het is dan fijn om een mobiliteitspartner te hebben die echt kijkt naar wat voor jou op alle fronten het voordeligst is, want uiteindelijk kun je met een goed plan flink besparen. Zo -hebben wij een thuiszorgorganisatie geholpen, die veel problemen had met parkeerboetes in een grote stad. Wij hebben de hele situatie met boordcomputers in kaart gebracht. Ons advies? Gebruik wat vaker de fiets! Dat levert ons dan misschien minder op, maar het is wel in het belang van de klant.’

Innovaties
Hoewel ProLease zelf ook in ontwikkeling blijft, zullen sommige dingen nooit veranderen. Joost: ‘Wij vinden het heel belangrijk om te blijven innoveren, omdat het de kwaliteit van onze dienstverlening vergroot. Wij houden wel van een stukje intelligentie achter het stuur. Zo hebben wij onze eigen ProLease Berijder App ontwikkeld, waar alle informatie rondom de betreffende auto in staat, zoals contractdetails, de groene kaart, onderhoudshistorie, tankbeurten en kilometerstanden. Eenhandige toevoeging, maar het betekent niet dat wij een online leasemaatschappij willen worden. Die keuze maken wij heel bewust.’ Want die laatste groep is in opkomst. Michaël: ‘Een grote trend in mobiliteitsland zijn de deelconcepten en -platforms. Deze – vaak online georiënteerde – partijen zijn in principe concurrenten van ons, maar ook daarin gaan wij graag partnerships aan. Zo kunnen wij alle behoeftes van onze klanten blijven invullen én wisselen we kennis uit. Het samen optrekken en met elkaar de kennis vergroten zie je natuurlijk in de hele maatschappij gebeuren. Wij gaan daar graag in mee. Zo sponsoren wij bijvoorbeeld een studententeam dat elektrische raceauto’s bouwt en ook in de omgeving van Den Bosch, waar ons hoofdkantoor zich bevindt, zoeken we de regionale samenwerkingen op, in de vorm van sponsoring van sportclubs en culturele events. Maatschappelijke betrokkenheid, lokale aanwezigheid en langdurige relaties aangaan met medewerkers, klanten en leveranciers; het zijn stuk voor stuk heel belangrijke waardes voor ons.’

Meerwaarde
In de omgeving van Utrecht heeft Joost inmiddels al een stevig netwerk opgebouwd. ‘Ik kom hier zelf vandaan, heb altijd rondom Utrecht gewerkt en weet dus met wie ik zakendoe. Ik vind het superleuk om mensen met elkaar in contact te brengen en klanten aan klanten te koppelen. Als ik weet dat een bepaalde relatie een dakkapel nodig heeft, dan zorg ik dat ik hem en een andere relatie met een bouwbedrijf uitnodig op één van onze events. Dan kun je die meerwaarde toevoegen, waardoor klanten voor ons kiezen en niet voor een grote multinational. Het is heel fijn dat ik in mijn regio de vrijheid heb om mijn eigen winkel te runnen, want juist dan kun je de zaken snel blijven regelen.’ Richting de toekomst wil ProLease graag verder groeien, maar wel op die persoonlijke manier. ‘De betrokkenheid en aandacht hebben ons gebracht tot waar we nu staan, dus dat houden we graag voor altijd vast.’

InterviewOntwikkelingenSamenwerkingTransport & AutobrancheAutodealerUtrecht