Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘WIJ LATEN ONS WERK VOOR ZICH SPREKEN’

Eigenlijk had Marcel Nagel helemaal geen plannen om net als zijn ouders de schoonmaak in te gaan. Hij deed het zeventien jaar geleden toch en bouwde Schoonmaakservice Nagel uit tot een bloeiend bedrijf. In gesprek met een ondernemer die zelf niet te beroerd is om mee te werken. ‘Het is hard werken, maar het blijft leuk.’

Onder een stralende voorjaarszon komt Marcel glimlachend aangelopen. Net stond hij nog op grote hoogte de ramen van Businesscenter Leusden te wassen. En dus is hij in zijn element. ‘Heerlijk werk, zeker met dit weer. Als het om glasbewassing of gevelreiniging gaat ben ik er zelf graag zoveel mogelijk bij. Zo hou ik binding met het bedrijf en met de medewerkers. Tegenwoordig zit ik vaak op kantoor of ben ik onderweg voor afspraken.’ Dit was in het begin wel anders. Zeventien jaar geleden nam hij het schoonmaakbedrijf van zijn ouders over, die de onderneming in 1979 gestart zijn. Op zijn toenmalige werk hoorde Marcel dat de schoonmaak daar niet naar wens werd uitgevoerd en bood hij aan hiervoor een offerte te maken.Vanaf dat moment ging het balletje rollen. Al snel werd er over gesproken en zo kwam hij bij uitgaanscentrum Brothers in Bunnik terecht (tegenwoordig Studio A12) om daar te helpen met de schoonmaak. Inmiddels is Schoonmaakservice Nagel uitgegroeid tot een mooie organisatie en timmert het team nog steeds volop aan de weg. ‘Leuk detail is dat de klant van het eerste uur die ik van mijn ouders overnam nog steeds klant is. Een Vereniging Van Eigenaren. Vanuit daar zijn we het bedrijf gaan uitbouwen.’

 

 

‘Het is hard werken, zei mijn vader. Begin er niet aan! Maar eigenwijs als ik ben…’

Stroomversnelling
In de eerste twee jaar ging Marcel nog in zijn eentje op pad, mopkarretje en stofzuigertje in zijn bus en gaan. Maar dat was door het groeiende aantal klanten al snel niet meer te doen. Hij nam voor het eerst personeel in dienst, een grote stap. Er zouden nog vele versterkingen volgen. Vooral in de afgelopen vijf jaar raakte de ontwikkeling van Schoonmaakservice Nagel in een stroomversnelling.

‘We werken nu met 35 mensen, zowel medewerkers in loondienst als zzp’ers’, vertelt Marcel. Waarom het zo goed gaat? ‘Kwaliteit leveren, communiceren en afspraken nakomen. Klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Wij doen dat blijkbaar goed. En dat wordt gezien. Mensen geven dat aan elkaar door. Wij schreeuwen het niet van de daken, laat ons werk maar voor zich spreken.’

Marcel en zijn team maken in een flink deel van Nederland complete kantoorpanden blinkend schoon. Maar ook appartementencomplexen, kinderdagverblijven, sanitair op festivalterreinen en horecazaken. ‘Lekker divers, zodat het uitdagend blijft. Ik zeg altijd: we pakken er graag meer bij, maar wel op een manier zodat de rest van onze opdrachten er niet onder lijdt.’

Marcel houdt de ontwikkelingen in zijn vakgebied nauwlettend in de gaten. En ziet hij in een innovatie een aanwinst, dan gaat hij ervoor. ‘Een aantal jaar geleden zijn we glasbewassing en gevelreiniging gaan aanbieden vanwege de groeiende vraag. Toen hebben we een speciale machine gekocht, een hogedrukreiniger met stoomfunctie. Daarmee kunnen we gevels zonder chemicaliën en beschadigingen schoonmaken. Een schot in de roos. Glasbewassing hetzelfde verhaal. Begonnen met een handsetje en een speciaal pompje om op locatie osmosewater te maken. Inmiddels hebben we twee auto’s laten ombouwen met een compleet systeem erin en op de zaak hebben we een buffertank staan, waar we het osmosewater maken. Als er iets nieuws is duik ik er meteen in. Efficiënt, milieu-ontlastend en ergonomisch verantwoord werken vinden we erg belangrijk.’

Bunnikse mentaliteit
Een nuchtere ondernemer, die Marcel. Vraag hem naar de dingen die hem voldoening geven, en hij antwoordt: ‘Als alles loopt zoals het hoort te lopen.’ Tevreden klanten, daar doet hij het voor. ‘Ik durf te zeggen dat we er dicht bovenop zitten. Dat is zakelijk de grootste les die ik van mijn ouders meekreeg: doe wat je zegt. De Bunnikse mentaliteit? Ik denk het wel. Als je iets belooft kom je het na.’ Marcel streeft een gezonde verdere groei van zijn bedrijf na. ‘Het is hard werken, zei mijn vader. Begin er niet aan! Maar eigenwijs als ik ben… Ach, hard werken hoort erbij. Je moet niet gaan stilzitten, want dan gaat het piepen en kraken.’

InterviewDienstverleningFacilitaire dienstverleningUtrecht