Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Wij maken IT niet abstracter dan het al is’

Wat hadden we in de afgelopen periode van thuiswerken gemoeten zonder de IT-mogelijkheden van vandaag de dag? Hoogste tijd om kennis te maken met het Amersfoortse bedrijf For All IT. Geen zorgen, dit wordt geen technisch verhaal. For All IT maakt IT namelijk graag begrijpelijk. Het is al complex genoeg en bovendien: de eindgebruiker moet er uiteindelijk mee uit de voeten kunnen. In gesprek met salesmanager Rob Blaas en security officer Tim Vossepoel.

‘Niet de fysieke hardware is essentieel meer, maar dat de IT-omgeving veilig is en het IT-platform past bij de gebruikers van de klant. Dat is de grote omslag’

Bij For All IT voelen ze het thema van deze OnderNamen-editie goed aan. ‘Neem maar vast plaats aan de tafeltennistafel’, zegt Rob als hij ons binnenlaat in de vergaderruimte. Meent hij dit? Zeer zeker, zo blijkt als we even met de ogen hebben geknipperd. Daar, in het hart van de ruimte, staat werkelijk een tafeltennistafel met nette stoelen eromheen. Alleen het netje ontbreekt voor deze gelegenheid, maar dat hebben de medewerkers van For All IT in een mum van tijd gemonteerd als ze zin hebben in een fanatiek potje tafeltennis. Hangt er aan de muur ook nog een dartbord, een passie van Rob. Hij daagt zijn collega’s regelmatig uit voor een gezond competitief potje darten. Het zegt alles over de sportieve sfeer die hangt op kantoor bij For All IT. Fit zijn, zowel lichamelijk als geestelijk, kan hier op aanmoediging rekenen. Zoals het bedrijf er ook voor zorgt dat haar klanten digitaal fit zijn en blijven. Kortom: For All IT is het uitgelezen bedrijf voor het coverstory-interview van deze fitte OnderNamen-editie.

Voordat we het over digitale fitheid gaan hebben: hoe blijven jullie zelf energiek en lekker in je vel?
Rob: ‘Twee keer per week krijg ik personal training. En hier bewegen we dus ook regelmatig. Hartstikke leuk. We houden ervan om leuke dingen te doen. Een pubquiz, samen lekker eten. Ook dat heeft met fit blijven te maken; werken aan de teamgeest. Er staat hier altijd vers fruit en we bieden een gezonde lunch. We houden rekening met de wensen van onze medewerkers. Tim bijvoorbeeld, is veganist. Verder hebben we meerdere mensen in de gelederen die fanatiek wielrenner zijn. En een triatleet, die is echt topfit. Elke vrijdag ligt hij om zes uur ’s ochtends in het zwembad en komt hij een paar uur later hier fris en fruitig binnen. In dat licht is het leuk om te vermelden dat we dit jaar weer sponsor zijn van de Keistad Triathlon Amersfoort die op 5 september plaatsvindt. We stimuleren vitaliteit dus binnen én buiten onze organisatie, maar medewerkers hebben de vrijheid om het in te vullen zoals zij dat willen. En dat respecteren we ook.’

Wat is de onstaansgeschiedenis van For All IT?
‘Ons bedrijf komt voort uit GMT Europe, marktleider in software voor de afvalverwerking. GMT is in 2016 overgenomen door AMCS Group. Waar komt For All IT dan vandaan? GMT zocht een tak die haar software kon implementeren bij haar klanten. Die hebben ze intern opgetuigd. Dat was het begin van For All IT, al heette dat toen nog niet zo. Dat kwam in 2012, toen deze tak werd verkocht aan een investeerder. We bleven de preferred partner van GMT, maar zijn op eigen voet doorgegaan.’

Hoe heeft het bedrijf zich in de afgelopen tien jaar ontwikkeld?
‘We werkten in het verleden veel met Linux, maar zijn ons veel meer gaan toespitsen op Microsoft-producten. Van ons eigen private datacenter gaan we momenteel over naar een public datacenter: Azure. Daar komen enorm veel nieuwe producten en diensten uit voort; er zijn elke dag nieuwe mogelijkheden. Microsoft Office 365 is een bekend voorbeeld, maar daar hangt nog zoveel onder. Dat weten eindgebruikers vaak niet. Wij nemen ze daarin mee. We hebben erin geïnvesteerd, er mensen op aangetrokken, zodat we de beste Microsoft-producten bij klanten kunnen implementeren. In de kern zijn we een managed serviceprovider. Kijk, techniek interesseert onze klanten niet. Het gaat ze om een goed gevoel, vertrouwen. Ze willen een partner die hun IT en data beheren, daar gaat het nu om. Niet de fysieke hardware is essentieel meer, maar dat de IT-omgeving veilig is en het IT-platform past bij de gebruikers van de klant. Dat is de grote omslag.’

‘Klik niet zomaar op iets onbekends. Twijfel je? Bel ons. We hebben liever dat je een keer te veel belt, dan dat je de poppen aan het dansen hebt’

Hoe zorgen jullie ervoor dat bedrijven digitaal fit zijn?
‘Door middel van veel monitoring. Wij monitoren alles: de werkplek, de omgeving, de balansen, de resources. Was het voorheen tachtig procent beheer en twintig procent security, nu is dat omgedraaid. We letten continu op verdachte signalen, op kwetsbaarheden. Je hoeft het nieuws maar te volgen en je weet hoeveel bedreigingen en risico’s er zijn in de digitale wereld. Daar monitoren wij proactief op, zodat dit tot een minimum wordt beperkt. Maar de zwakste schakel zit tussen de laptop en de bureaustoel. Als jij maar raak klikt, dan heb je uiteindelijk wel een verkeerde link te pakken. Daarom brengen we onze klanten awareness bij. Klik niet zomaar op iets onbekends. Twijfel je? Bel ons. We hebben liever dat je een keer te veel belt, dan dat je de poppen aan het dansen hebt. Tuurlijk hebben we het aan de achterkant zo ingericht dat we het kunnen pareren of repareren, de backups staan strak, maar jij en je klanten zitten niet op gezeur en verstoringen te wachten.’

For All IT is nu dus vooral securityspecialist?
‘Ja, die hebben we ook in dienst. Ze voeren ethical hackachtige checks uit op je omgeving, om te zien of er technische kwetsbaarheden zijn waardoor kwaadwillenden bij je data kunnen. Data is het nieuwe goud, dus moet je zeker weten dat je de juiste dingen doet om het te beschermen. We kunnen niet voor honderd procent zeggen dat er niks gebeurt, want waterdicht bestaat niet. Maar je kunt er wel naar streven en maatregelen doorvoeren die de risico’s beperken.’

Hoe hebben jullie de coronatijd beleefd, toen iedereen moest gaan thuiswerken?
‘Druk! Het was een bevestiging van wat wij al jarenlang doen: klanten de vrijheid geven dat ze anytime, anyplace, anywhere kunnen werken. In het park, in het cafe, in de trein, overal. Werknemers hoeven niet per se op kantoor te zijn, dat roepen wij al jaren. IT faciliteert dat. Door het coronavirus moesten mensen gedwongen thuiswerken. Bij sommige klanten leidde dat tot enige paniek. Nu is er bezinning en zien ze de voordelen, dat het zoveel makkelijker en flexibeler is.’

Met welke ambitie gaan jullie de toekomst tegemoet?
‘Doordat de techniek steeds sneller gaat, zijn wij extra gemotiveerd om bij te blijven en onze klanten daarin mee te nemen. Dat is vanwege de snelheid elke dag een uitdaging, maar voor veel van onze mensen is het ook een hobby. En verder: we merken dat we serieus genomen worden, ook door grotere klanten tot vijfhonderd eindgebruikers. We hebben een flinke groei doorgemaakt, maar wel op een gezonde manier. Uiteindelijk gaat het om de menselijke interactie met onze klanten. Die moet vooral goed en persoonlijk blijven. De techniek loopt allemaal wel. Wij maken IT vooral niet abstracter dan het al is.’

CoverstoryIT & ICTVideocommunicatieICT/ ITSoftwareAmersfoort