fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'Wij maken mensen wegwijs in de wereld van wijn'

Over de gunfactor gesproken. In de periode van lockdowns kwam het belang daarvan nog meer aan de oppervlakte bij Wijnkoperij Henri Bloem in Amersfoort. Het was voor eigenaren Wim de Jong en Huub Havik soms alle hens aan dek om de vele bestellingen te verwerken. Mensen hebben de waarde van een culinair thuisdiner met goede wijn herontdekt én gunden speciaalzaken zoals Henri Bloem de handel.

Een beetje verrast was Wim wel. In coronatijd groeide de omzet en vertienvoudigde het aantal online bestellingen. Wim en zijn compagnon Huub konden nauwelijks een dag vrij nemen; er waren maandagen bij dat de hele zaak vol stond met dozen wijn, klaar voor bezorging. ‘We wisten soms niet wat ons overkwam, zo druk was het. ‘Dat had uiteraard te maken met de oproep om thuis te blijven en de voor een lange tijd gesloten horeca, maar dan nog moeten mensen de keuze maken om inkopen te doen bij een speciaalzaak. En dan komt gunning om de hoek kijken. ‘Ik hoor van meer zelfstandige ondernemers met speciaalzaken dat ze goed gedraaid hebben, zelfs ondanks dat ze hun deuren moesten sluiten’, vertelt Wim, die met zijn zaak aan de Leusderweg in Amersfoort wél kon openblijven. ‘Die vele gunning heeft ons ergens verrast, maar het is aan de andere kant ook zo: waar je jarenlang hard aan hebt gewerkt, daar pluk je nu de vruchten van.’ Hij gelooft dan ook heilig in de toekomst van fysieke speciaalzaken. ‘Ik heb lezingen meegemaakt, een jaar of tien geleden, waarin werd gezegd: alle winkels verdwijnen, de online markt neemt alles over. Ik geloof dat niet. Speciaalzaken hebben absoluut een toegevoegde waarde en daarmee bestaansrecht voor de lange termijn. De vraag is: komen er genoeg ondernemers bij die dat willen doen? Het kost tijd en energie, maar het is vooral heel leuk. Zeker als je klanten hebt die het jou gunnen.’

‘Voor ons staat kwaliteit bovenaan. Dat is onomstreden en dat is wat we hier elke dag nastreven’

Kwaliteit bovenaan
Hoe hebben Wim en zijn compagnon Huub de gunfactor weten op te bouwen? ‘Veel gaat erom hoe je met je klanten omgaat. Dat begint met een vriendelijke begroeting, in Nederland al bijna een onnatuurlijkheid aan het worden. Mensen moeten het fijn vinden om in onze winkel te komen. Voor ons staat kwaliteit bovenaan. Dat is onomstreden en dat is wat we hier elke dag nastreven. We leggen de lat hoog. En mensen die hier komen verwachten dat ook van ons.’ De deurbel gaat. Het is maandagmiddag, even over één uur, en de eerste klant van de week komt binnen. Een vrouw die op zoek is naar mooie champagne. Kundig legt Wim uit wat hij in huis heeft en wat de verschillen zijn. Hij houdt een fles omhoog. ‘Toevallig had ik het net in een interview over kwaliteit. Dit champagnehuis gaat voor kwaliteit en niet voor de hoeveelheid flessen. Wij zijn gek op zulke huizen en vinden het een leuke uitdaging die op te sporen en vervolgens goede wijnen te importeren.’ De vrouw heeft haar keuze gemaakt en gaat met een lach de deur uit. ‘Dit bedoel ik. Mensen die bij een speciaalzaak komen, hebben wat over voor goede producten. De meeste mensen maken wij wegwijs in die wereld van wijnen, dat maakt ons werk heel erg leuk. Ook op die manier bouwen we een band en gunning op. Huub en ik hebben door de jaren heen allebei gebouwd aan relaties. Soms komt iemand binnen en dat weet ik al: ik moet Huub even roepen.’

1.250 wijnsoorten
Naast particulieren staan Wim en Huub ook klaar voor bedrijven. ‘Ook die doelgroep bedienen we graag. Al zie je wel dat dat wat minder is geworden, mede door het thuiswerkadvies. Maar nogmaals: ze zijn van harte welkom in onze zaak. We adviseren ze net zo graag als particulieren.’ De Amersfoortse vestiging van Wijnkoperij Henri Bloem heeft flink wat te bieden. Er liggen 1.250 wijnsoorten in de winkel, fraai uitgestald in houten kasten, in prijsklasse variërend van 6 tot 600 euro. De hele wereld trekt aan je voorbij in flessen druivennat, van Frankrijk en Italië tot minder bekende wijnlanden als Roemenië en zelfs ons eigen land, dat ook een ontwikkeling doormaakt op wijngebied.

Wim: ‘Zelf ga ik graag naar Italië. Ik hoop in april weer een Italiaanse wijnbeurs te bezoeken. Mijn compagnon gaat graag naar de Bourgogne in Frankrijk. We passen ons assortiment dan op accenten aan. Je zou het niet zeggen, maar het is hard werken op zo’n beurs, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat wijn proeven. Wel uitspugen natuurlijk, haha. Er gaat veel tijd zitten in het vinden van kwalitatief hoogwaardige nieuwkomers en vervangers. Maar doordat we dat met passie doen, kunnen we beter adviseren. En ook dat hoort bij de gunfactor.’ De wereld van wijn is hun thuis geworden. Sinds 2004 runt het duo de winkel aan de Leusderweg. Ze gaan nog wel even door, maar hebben de potentiële opvolger al in huis. ‘De zoon van Huub, Jordy, is onlangs in dienst gekomen. Hij wil het uiteindelijk overnemen. Dan kan ik me van lieverlee terugtrekken. Ik ben zestig geworden. Nu kan ik het geleidelijk rustiger aan doen. Vanaf komend jaar ga ik een dag in de week minder werken. Maar de komende jaren zul je mij hier zeker nog vaak op de vloer zien, want ik heb er nog hartstikke veel plezier in.’

‘Die vele gunning heeft ons ergens verrast, maar het is aan de andere kant ook zo: waar je jarenlang hard aan hebt gewerkt, daar pluk je nu de vruchten van’
InterviewOntwikkelingenGroothandelFood (groothandel)Eemvallei