fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Wij willen de beste zijn’

Bij CDM Bedrijfskleding, dé werkkledingwinkel van Nederland, worden dagelijks zo’n honderd pakketten met werkkleding verstuurd. Van Zuid-België tot aan Noord-Groningen en van Finland tot aan Nieuw-Zeeland. Als jonge pionier nam eigenaar Cornelis Dolderman tien jaar geleden de stap tot online verkoop. Hij vertelt hoe het een succes werd.
CDM Bedrijfskleding: groot in werkkleding

Cornelis Dolderman Montfoort Bedrijfskleding; een nuchtere bedrijfsnaam, voor een nuchtere ondernemer. Cornelis: ‘Tien jaar geleden wilde ik graag wat in de handel gaan doen. Ik kwam in contact met iemand die in werkkleding handelde en dacht: dat kan ook wat voor mij zijn. Ik wilde gewoon ergens beginnen en zien waar het schip zou stranden.’ Een aantal jaar verkoopt hij werkkleding vanuit de schuur van zijn ouderlijk huis. Op de foto’s die Cornelis tevoorschijn tovert, is te zien dat hij die schuur had omgebouwd tot een professionele winkel. Vanuit die winkel ging hij met een auto met “paskar” op pad. ‘Ik ging echt de boer op, naar bedrijven of de bouw. Maar dat was toch niet mijn ding. Ik was soms een uur aan het praten en dan verkocht ik twee broeken, of minder.’

In die tijd zijn webshops in opkomst en Cornelis ziet dat handel online veel gemakkelijker én sneller resultaat oplevert. ‘Dat ga ik ook doen, dacht ik. Ik was één van de eersten die met werkkleding online ging en de vertegenwoordigers die ik toen sprak waren nog terughoudend. Ze wisten niet of online wel wat zou worden. De gemiddelde werkkledingverkoper is traditioneel; ze hebben een lange aanloop nodig. Nu ze zien dat het werkt bellen ze me op: “Cornelis, wil je alsjeblieft ons merk verkopen? We willen ook online.” Dat is een ontwikkeling van de laatste twee tot drie jaar.’

‘Ik wil te allen tijde dezelfde goede service blijven verlenen’
Service
In de webwinkel is een uitgebreid aanbod werkkleding, -schoenen, accessoires en veiligheidsartikelen van bekende merken als Blaklader, Snickers en HAVEP te vinden. Met het grote online aanbod behoort CDM Bedrijfskleding tot de top vijf van grootste online werkkledingwinkels van Nederland, denkt Cornelis. Toch lukt het hem om bereikbaar te blijven voor al zijn klanten. ‘Wij leveren aan iedereen: van een zzp’er tot bedrijven met meer dan honderd personeelsleden. Dat is onze kracht: we zijn niet groot in omvang en willen dat ook niet worden. We draaien nu goed en we groeien gestaag, vooral online, maar ik wil niet ineens met tien man personeel rondlopen. Ik wil te allen tijde dezelfde goede service blijven verlenen. Heb je vijf poloshirtjes nodig voor het weekend? Wil je een shirt met een speciale bedrukking? Dat regelen we allemaal voor je!’

In de online winkel van CDM Bedrijfskleding kunnen de confectiematen van medewerkers worden opgeslagen. ‘Ik kom één keer alle maten van de medewerkers opmeten. Als een bedrijf een jaar later schoenen en broeken bestelt, dan weten wij precies welke maten nodig zijn. Ze laten ons weten welke artikelen ze nodig hebben en een week later hebben ze alles in huis. We kunnen klanten daarin echt ontzorgen.’ Naast de webwinkel is er op de eerste verdieping ook nog een fysieke winkel. ‘Dat is waar we ons mee onderscheiden. Heb je online kleding besteld en is de maat niet goed, dan kun je bij ons gemakkelijk een andere maat passen. In de winkel hebben we de merken op voorraad die we zelf het liefst verkopen en waar veel vraag naar is, maar we kunnen alle merken voor klanten bestellen.’

Groeien
De online verkoop bij CDM Bedrijfskleding blijft groeien, ook – of misschien wel juist – tijdens de coronacrisis. Het aantal orders is bijna verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. ‘We zien dat mensen steeds meer bestellen. Tijdens de eerste lockdown zagen we dat er minder mensen in de winkel kwamen en de online verkoop toenam. Ondertussen komen de klanten weer naar de winkel en wordt online nog net zoveel besteld.’

Cornelis kijkt terug op tien succesvolle jaren. ‘Ja, ik ben wel tevreden met hoe het is gelopen. Vraag me nu niet wat ik over tien jaar wil. Dat zie ik dan wel weer, we doen ons best en dan zien we wel hoe het loopt. Belangrijk vind ik dat de service en het klantcontact altijd goed blijven. Natuurlijk wil ik wel blijven groeien, maar ik hoef niet de grootste te zijn. Wel de beste!’

OntwikkelingenDienstverleningGroothandelLopikerwaard