‘Wij willen de beste zijn’
Cornelis Dolderman Montfoort Bedrijfskleding; een nuchtere bedrijfsnaam, voor een nuchtere ondernemer. Cornelis: ‘Tien jaar geleden wilde ik graag wat in de handel gaan doen. Ik kwam in contact met iemand die in werkkleding handelde en dacht: dat kan ook wat voor mij zijn. Ik wilde gewoon ergens beginnen en zien waar het schip zou stranden.’ Een aantal jaar verkoopt hij werkkleding vanuit de schuur van zijn ouderlijk huis. Op de foto’s die Cornelis tevoorschijn tovert, is te zien dat hij die schuur had omgebouwd tot een professionele winkel. Vanuit die winkel ging hij met een auto met “paskar” op pad. ‘Ik ging echt de boer op, naar bedrijven of de bouw. Maar dat was toch niet mijn ding. Ik was soms een uur aan het praten en dan verkocht ik twee broeken, of minder.’
In die tijd zijn webshops in opkomst en Cornelis ziet dat handel online veel gemakkelijker én sneller resultaat oplevert. ‘Dat ga ik ook doen, dacht ik. Ik was één van de eersten die met werkkleding online ging en de vertegenwoordigers die ik toen sprak waren nog terughoudend. Ze wisten niet of online wel wat zou worden. De gemiddelde werkkledingverkoper is traditioneel; ze hebben een lange aanloop nodig. Nu ze zien dat het werkt bellen ze me op: “Cornelis, wil je alsjeblieft ons merk verkopen? We willen ook online.” Dat is een ontwikkeling van de laatste twee tot drie jaar.’
Groeien
De online verkoop bij CDM Bedrijfskleding blijft groeien, ook – of misschien wel juist – tijdens de coronacrisis. Het aantal orders is bijna verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. ‘We zien dat mensen steeds meer bestellen. Tijdens de eerste lockdown zagen we dat er minder mensen in de winkel kwamen en de online verkoop toenam. Ondertussen komen de klanten weer naar de winkel en wordt online nog net zoveel besteld.’
Cornelis kijkt terug op tien succesvolle jaren. ‘Ja, ik ben wel tevreden met hoe het is gelopen. Vraag me nu niet wat ik over tien jaar wil. Dat zie ik dan wel weer, we doen ons best en dan zien we wel hoe het loopt. Belangrijk vind ik dat de service en het klantcontact altijd goed blijven. Natuurlijk wil ik wel blijven groeien, maar ik hoef niet de grootste te zijn. Wel de beste!’