'Klanten voelen dat wij niet alleen naar vandaag kijken, maar ook naar morgen'
Stamhuis komt met een wel heel bijzondere uitbreiding: de bouwer uit Utrecht bestormt de markt voor (bedrijfs)kleding (!) met een bodyscanner die razendsnel en zeer nauwkeurig kledingmaten “leest” en doorstuurt naar de kledingproducent. Het resultaat? Perfect passende (bedrijfs)kleding waarin je je comfortabel voelt. Maak kennis met Next Generation Retail Tailoring (NGR), de nieuwste innovatie van Stamhuis.
Stel je voor: je runt een hotelketen of beveiligingsbedrijf en acht de tijd rijp voor écht representatieve bedrijfskleding die als gegoten zit. Voor jezelf, maar vooral ook voor je medewerkers die het visitekaartje van je bedrijf zijn. Dat treft, want je kunt vanaf deze maand NGR bellen. Dan komt Thijs Drubbel met zijn trailer voorgereden, met daarin een pashok en – daar gaat het om – een vernuftige bodyscanner die in een mum van tijd de kledingmaten van het lichaam leest en opslaat in een “bodypas”, om daarmee vervolgens de kledingproducent aan het werk te zetten. Honderd medewerkers? Kom maar door, NGR scant ze in een rap tempo. Wel zo efficiënt – kan jouw bedrijf gewoon blijven doordraaien. Vanaf deze maand is het mogelijk, want NGR is van start gegaan. Met recht presenteert het bedrijf zich als “de nieuwe generatie kleermakers” en “de retailpartner van de toekomst”. Vergeet het ouderwetse meetlint, de bodyscanner is aan zet.
Kansen
Hoe dat zo geboren is? Mooi verhaal wel. Want wie verwacht dat Stamhuis, een erkende retailbouwer met zes vestigingen in Nederland en België, zich ook gaat toeleggen op de productie van op maat gemaakte bedrijfskleding? Aan de andere kant: ondernemer Henk Stamhuis houdt zijn ogen en oren altijd open, op zoek naar nieuwe kansen. Dit is er zo één. ‘Ik ben er tegenaan gelopen’, vertelt Henk Stamhuis. ‘Wij zijn al jaren bezig met virtueel bouwen. Elk project scannen we vooraf voor exacte digitale maatvoering, zodat we onze producten passend kunnen maken. Onze medewerkers krijgen de gegevens binnen en hoeven de onderdelen vervolgens alleen nog te monteren. Dat systeem, waarbij alles van tevoren is uitgedacht en waarmee we projecten in een paar dagen kunnen bouwen, passen we met succes toe voor winkelsystemen. Maar we maken er inmiddels ook huisboten mee. Het werkt zo goed, dat we het nu ook inzetten voor de kledingmarkt.’ De softwarebouwer waarmee Stamhuis samenwerkt kwam drie jaar geleden met de bodyscanner op de proppen. ‘De afgelopen jaren hebben we die doorontwikkeld. Dit lijkt een andere wereld dan die van Stamhuis, maar de manier van denken en het voortraject zijn hetzelfde. De kleding komt terug en past precies.’ Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Henk, lachend: ‘Dat is waarom ik enthousiast werd.’
Visitekaartje
Thijs is als manager het gezicht van NGR. ‘Ik heb een lang verleden in de kleding. Toen Henk met dit idee kwam dacht ik: dit is enorm onderscheidend. Ik was vanuit mijn twee mode-opleidingen altijd een traditionele kleermaker, met stoffen en een meetlintje. Nu ga ik met de nieuwste techniek werken. Heel tof.’ Volgens Thijs is NGR een verrijking voor de kledingwereld. ‘Er zijn tientallen bedrijven die maatwerk leveren, maar niemand doet het zoals wij. Het grote voordeel? Snelheid en gemak voor de werkgever, comfort voor de eindgebruiker. We richten ons op de zakelijke markt en grotere aantallen, denk aan horeca-, hotel- en beveiligingsbedrijven. Die hebben mensen in dienst die in de picture staan, bij jou aan tafel of voor de deur. Zij zijn het visitekaartje van hun werkgever. Nog te vaak zie je medewerkers in te ruime kleding. Dat willen wij veranderen.’ Hij pakt de plattegrond van de trailer met bodyscanner erbij. ‘Kijk, het is een grote, ovalen ruimte. Overal hangen camera’s en beamers. De beamers zetten een raster op je lichaam en de camera’s fotograferen vanuit alle hoeken, volledig 3D. Als we de lichaamsmaten hebben opgenomen, sturen we die door naar onze kledingproducenten in Bulgarije, Tsjechië, Italië of Portugal. Die werken grotendeels geautomatiseerd. Het maakt dat we een heel betaalbaar product aan de eindklant leveren. Maatwerk met hoogwaardige confectiekleding voor standaardprijzen en met de gewenste afwerking. Het grote voordeel: de medewerker voelt zich goed in zijn kleding en straalt meer plezier uit.’
Bodypas
De bodyscanner en het kleermakersoog van Thijs vormen een gouden combinatie. In een mum van tijd heeft hij honderd medewerkers van een hotel opgemeten. ‘Omdat we mobiel zijn en omdat de scanner heel snel werkt. De medewerker neemt in ondergoed of nauwsluitende kleding plaats in de cabine en zijn kledingmaten zijn een minuutje later
gescand, uiteraard volledig privacy-proof.’ De gescande medewerker krijgt een bodypas, Boid genaamd, die ook weer voordelen met zich meebrengt. ‘Zie het als een kledingpaspoort met daarin je exacte maten. Is je kleding aan vervanging toe? Wij weten precies wat we moeten bestellen. In de toekomst willen we dat uitbreiden met onlinewinkelketens.’ NGR heeft de ambitie om de samenwerking aan te gaan met kledingketens en (bedrijfs)kledingaanbieders. ‘(Bedrijfs)kleding leveren is niet nieuw, de manier waarop wij het doen wel. Dankzij de techniek, het tempo, de grootschaligheid, de mobiliteit en het comfort van de kleding. We gaan laten zien dat het werkt en het vervolgens aanbieden bij vakgenoten die het nu nog op de ouderwetse, arbeidsintensieve manier doen. Tel uit je winst als ze die tijd verkorten. We pikken niet hun werk af, maar willen ze juist ondersteunen.’ Henk: ‘Inventief? Ja, daar zijn we van. Elke keer verder kijken. Ik geloof hierin, dus we gaan ervoor.’