Wij zijn merkenbouwers’

Reprovinci is altijd op zoek naar de ziel van een bedrijf

In maximaal vijftien regels samenvatten wat de trots van een bedrijf is: dat is het doel van Arjan van den Broek en zijn team bij Reprovinci, voor iedere klant die bij hen binnenstapt. De directeur van het creatieve bureau in Schoonhoven heeft passie voor hardwerkende ondernemers. ‘Zij hebben iets opgebouwd en ik wil graag helpen hun échte verhaal aan de buitenwereld te vertellen.’

Bij Reprovinci werken creatievelingen, vormgevers, websitebouwers, online marketeers en strategen. ‘We hebben een team van twintig medewerkers, waarvan het merendeel breed gespecialiseerd is’, zegt Arjan. ‘Hierdoor kunnen wij ieder vraagstuk op het gebied van communicatie aan.’ Strateeg Ewout Brons vult aan: ‘Het is moeilijk om mensen te overtuigen van het feit dat we met een relatief kleine groep zo’n brede deskundigheid hebben, maar wij hebben een team van multitalenten.’ Arjan: ‘Wij hebben in de afgelopen twintig jaar steeds uiteenlopendere vragen gekregen van klanten. Daardoor bleven wij onszelf continu ontwikkelen en bouwden we steeds meer expertise op. Inmiddels weten we dat hetgeen wij ontwikkelen voor onze klanten van het hoogste niveau is. We weten wat we kunnen en belangrijker nog: we weten hoe we ondernemers verder kunnen brengen in hun communicatie.’

Manifest
De tijd van alleen een website bouwen of een huisstijl ontwerpen is volgens de heren dan ook allang voorbij. ‘Wij leggen de ziel van een bedrijf bloot. Dat doen wij – bij voorkeur – door iedereen binnen het betreffende bedrijf te betrekken bij onze creatieve sessies. Bij een grote groenvoorziener schuift ook een collega van buiten aan om te vertellen waarom hij bij dit bedrijf werkt en wat hem trots maakt’, zegt Arjan. ‘Met de antwoorden op deze vragen, schrijven wij een manifest. Dat laatste vormt de basis voor de strategie.’ Ewout vult aan: ‘Dit manifest beslaat niet meer dan een A4 waarop precies de persoonlijkheid van het bedrijf staat omschreven. Daarna worden de middelen gezocht die passen bij de boodschap die de ondernemer wil vertellen. Dat kan een website, een huisstijl, een social media-campagne of een corporate video zijn, maar vaak gaat het juist om de combinatie van alle elementen.’

Zo is Reprovinci voor een van de grootste houtleveranciers van halffabricaten in de Benelux bezig met een rebranding, met als eindresultaat een nieuwe huisstijl, website en corporate video. Ewout: ‘In eerste instantie wilden ze alleen een nieuwe website. Toen we met ze in gesprek gingen kwam echter de onderliggende vraag naar boven: ze wilden naar buiten brengen wat er nu precies binnen het bedrijf gebeurt.’ Arjan: ‘Het viel mij op dat iedereen binnen dit bedrijf even hard werkt: van directeur tot zaterdaghulp; ze helpen allemaal mee met lossen zodra een nieuw schip met hout aanmeert. Dat karakter is vertaald naar een manifest: de trots en eenheid die het bedrijf maakt tot wat het is. Toen wij dit voorlazen werd het stil. We hadden treffend samengevat waarom zij ’s ochtends uit hun bed komen. Dat vormt de basis voor alle nieuwe communicatiemiddelen.’

‘We hadden treffend samengevat waarom zij ’s ochtends uit hun bed komen’

Authentiek
Ewout: ‘Wij hebben geen uitgekauwde marketingstrategieën. Onze kracht is dat wij ons echt kunnen verplaatsen in een bedrijf. En dat we kunnen achterhalen waarom mensen bij een bedrijf werken. We dreunen geen verkooppraatje op, maar maken gebruik van verschillende tools om achter het echte verhaal te komen. Natuurlijk omschreven in mooie zinnen, maar wel authentiek. Storytelling, daar draait het om.’ Arjan: ‘Wij zijn down to earth, net als onze klanten. Want als een relatie niet klopt, werkt het niet. Zo simpel is het ook weer. Waar we echt warm van worden zijn met name mkb- en familiebedrijven. Met de poten in de klei en gewoon hard werken; daar identificeren wij ons mee. Wij lopen niet in pak, verkondigen geen blabla en gebruiken geen vage termen. Wel leveren we goed werk door het hele land. Voor stevige clubs die echt voor een vraagstuk of uitdaging staan.’

Enthousiast
Bovenstaande neemt niet weg dat het team van Reprovinci openstaat voor klussen die buiten hun comfortzone vallen. Arjan vertelt over een potentiële klant die een tassenmerk heeft overgenomen en om advies vroeg. ‘Nog voor de opdracht werd bevestigd, ben ik aan de slag gegaan. Damestassen is weer een nieuw gebied voor ons en zoiets maakt mij enthousiast. Ik had gelijk inspiratie en nog diezelfde avond heb ik een naam en stijl bedacht en een voorstel opgestuurd. Het risico bestaat dan dat al het werk voor niets is geweest als de klant bedankt voor de moeite, maar ik vind het gewoon prachtig om te doen. Overigens ligt de opdracht nu bij ons en hebben wij een nieuwe naam bedacht, een website gebouwd en denken wij mee over de invulling van het merk. Om aan te geven hoe ver wij daarin gaan: dit bedrijf had 85 soorten tassen, in verschillende kleuren. Een groot assortiment vraagt veel voorraad en personeel. Wij hebben voorgesteld om van dit tassenmerk een A-merk te maken en daarom van kwantiteit naar kwaliteit en exclusiviteit te gaan. Door ook tips te geven over vormgeving van de tassen is een heel nieuw product ontstaan met vijf exclusieve tassen en dat merk gaan wij groot uitrollen. Hoewel wij geen verstand hebben van tassen, weten we wel hoe we een merk neer moeten zetten. Zo zie je dat er tijdens zo’n proces soms ook beslissingen worden gemaakt die verder gaan dan alleen de marketing. Eigenlijk is dat het gaafste aan ons vak.’

Zoals Reprovinci het prettig vindt om met betrokken bedrijven samen te werken, toont het creatieve bedrijf diezelfde betrokkenheid naar klanten. Arjan: ‘Vaak zijn het lange trajecten die je samen aangaat. Dan moet er wel een klik én vertrouwen zijn. Alleen op die manier kunnen wij de authenticiteit van een bedrijf bovenkrijgen en het echte verhaal vertellen. Wij laten bedrijven ook echt opnieuw naar zichzelf kijken. En dan gebeurt er wat: de trots komt weer naar boven en daar doen we het voor.’