fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Wij zijn super nuchter

Gineke Sietsma heeft hart voor ontwikkeling. Ze traint, coacht en leidt op – al ruim twintig jaar. In het bedrijfsleven geeft ze les in communicatieve vaardigheden en reikt ze handvatten aan voor persoonlijke ontwikkeling. Aan ondernemers, leidinggevenden en medewerkers. Dat doet ze als oprichter van AMETHIST samen met tientallen andere coaches en trainers die het ieder mens gunnen om zijn potentie te benutten. ‘Wij houden van leerprocessen.’

Even terug in de tijd: hoe is AMETHIST ontstaan?
‘Ik was verloskundige en psychotherapeut, had twee praktijken waarin ik dat werk deed. Ik ben AMETHIST begonnen omdat ik vond dat het er moest komen. Ik zag de behoefte, ik zag de noodzaak. Ik was zelf iemand die zich vaak bijschoolde en trainingen en cursussen volgde. Heel kort gezegd: ik vond de kwaliteit vaak ondermaats. Soms zaten er wel mooie dingen in, maar die moest ik er dan zelf uitspitten.

Ik dacht: dan ga ik het zelf doen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit werk heel leuk om te doen, maar ik roep altijd: ik ben blij als het overbodig is geworden. Ik geef dan ook alleen trainingen waarvan ik vind dat ze niet van bepaalde kwaliteit aanwezig zijn. We geven bijvoorbeeld geen training in projectmanagement, want die zijn er genoeg.’

 

Wat zijn trainingen die jullie wel geven?

‘We geven trainingen die voornamelijk gaan over communiceren, persoonlijke ontwikkeling, leiding- geven aan jezelf en leiding geven aan anderen. Dat doen we via cursussen en trainingen op open inschrijvingen. Je kunt een training uitzoeken en jezelf daarvoor inschrijven op onze website. Die training vindt vervolgens plaats bij ons op locatie, in het kantoorgebouw aan de Argonweg 7C. We trainen ook bij bedrijven, als dat gewenst is.’

Waarom kloppen bedrijven juist bij AMETHIST aan?
‘Het is misschien gek om te zeggen, maar we zijn een beetje een raar bedrijf. Communicatie en zeker persoonlijke ontwikkeling vliegen we anders aan dan andere trainingsbedrijven. Neem nou het modewoord “kwetsbaar”; dat hoor je te pas en te onpas. Terwijl ik denk: kwetsbaar? Je kunt alleen jezelf kwetsen. Neem zelf verantwoordelijkheid
voor je eigen gevoelens. Wij zetten mensen juist in hun kracht. Persoonlijke ontwikkeling is vaak een hoop zweverigheid, maar wij zijn supernuchter.’

‘Persoonlijke ontwikkeling is vaak een hoop zweverigheid, maar wij zijn supernuchter’

Hoe zetten jullie mensen in hun kracht?

‘Een van de belangrijkste kenmerken is dat wij een brede definitie hebben van wat een slachtofferrol is. Als er kritiek is op jouw werk en jij wordt boos, dan ben je ook slachtoffer. En dan moet je dus met jezelf aan de slag. Dat doen we op een no-nonsense manier. Het resultaat? Regie over je gevoelsleven, tolerant ten opzichte van anderen, snel door naar een oplossing met fijne resultaten tot gevolg. We zijn sterk op de mens gericht. Ander voorbeeld. Als ik in een bedrijf kom, pas ik me eerst aan. Wat willen jullie? Wat zoeken jullie? Ik maak altijd iets op maat. De atmosfeer in dit bedrijf is niet veilig, hoor ik dan weleens. Dan moet jij eerst veilig worden met jezelf. Want als iedereen voor zijn eigen veiligheid zorgt en vriendelijk doet tegen elkaar, dan hoef je de veiligheid niet bij de ander te zoeken. Ze ervaren vervolgens hoe licht de sfeer wordt.’

 

Wat is het ideale resultaat?

‘Dat iedereen zo communiceert dat de ander hem of haar goed begrijpt. En dat mensen de verantwoordelijkheid van begrepen worden bij zichzelf leggen. Dus niet: je luistert nooit. En dat ze geleerd hebben jammer te zeggen als iets niet werkt of lukt. Niet boos worden of met verwijten gooien, maar iets nieuws verzinnen. Dat is waar we voor gaan. Een acht is een goed cijfer, maar wij gaan altijd voor een tien.’

 

Jullie geven veel trainingen in een kantoorverzamelgebouw van Hoksbergen Exploitatie Maatschappij, aan de Argonweg 7C. Hoe bevalt dat? ‘Uitstekend, we zitten er al tien jaar. Het is een ge- bouw zonder fratsen. Degelijk en functioneel. We worden ontzettend vrij gelaten en dat is heel fijn. We kunnen het pand gebruiken zoals we dat willen, al houden we het natuurlijk netjes. Het is heel goed te bereiken en met de verhuurder hebben we een kort lijntje, dat is prettig. Ze gaan met zorg met de huurders om. Dat heb ik in coronatijd eens te meer gemerkt, omdat ze uit zichzelf hebben gevraagd of ik het wel red of overleg wil over het betalen van de huur. En nadat ik een keer de hele nacht had vastgezeten in de lift – ik had mijn telefoon niet bij me – kreeg ik de volgende dag een bos bloemen. Dat vond ik heel attent.’

 

Wat maakt jouw vak na 21 jaar nog altijd leuk?
‘Voor die tijd wisselde ik veel van beroep, dus dat zegt wel wat. Ik hou van de afwisseling, van steeds nieuwe trainingen ontwikkelen. En wat ik altijd leuk zal blijven vinden, ook voor de honderdduizendste keer, is lesgeven. Toen ik twee was, was ik al juf. Ik hou van leerprocessen, van mensen tot bloei laten komen. Dat ziet er elke keer weer anders uit. Hoe iemand leert is zo uniek en prachtig, dat blijf ik heel mooi vinden.’

‘Een acht is een goed cijfer, maar wij gaan altijd voor een tien’
InterviewSamenwerkingOnderwijs & CultuurEemvallei