Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Wij zorgen ervoor dat mensen zelfredzaam zijn bij brand

Optimale brandveiligheid in je bedrijf is een must. Punt. Dus kun je het maar beter goed geregeld hebben. Gelukkig is daar Sander Westhof (45), al jarenlang woonachtig in Amersfoort en sinds begin dit jaar als Sales Manager werkzaam bij BBA, onderdeel van een internationale organisatie gericht op brand- en persoonlijke veiligheid. Hij is de man die een oplossing heeft, altijd. ‘Welke oplossing? Dan moet je me bellen!’ 

Zijn wens gaat in vervulling nu Sander in zijn thuisstad aan de slag mag. Hij zoekt het graag in de buurt, is fan van de kreet: doe sociaal, koop lokaal. Als het even kan, bezoekt Sander zijn klanten op de fiets. Er zit een gedachte achter die lokale aanwezigheid; een gedachte die raakt aan zijn professionele activiteiten als brandbeveiligingsspecialist bij BBA.  

‘De basis daarvan is dat ik het belangrijk vind om een veilige omgeving te creëren’, vertelt hij. ‘Ik ben met sociale veiligheid bezig in mijn rol als mede-initiatiefnemer van de Wijkmobiel in Amersfoort, waarmee we ouderen en mindervalide mensen van A naar B brengen en daarmee eenzaamheid tegengaan. Dit geeft me echt een geluksgevoel. Ik heb in de inbraakbeveiliging gewerkt en ben nu dus in mijn werk gericht op brand- en persoonlijke veiligheid. Mijn overtuiging is: als je met elkaar in contact staat, wordt de wereld er veiliger op. Want als je elkaar kent, waarschuw je elkaar sneller en wordt het allemaal makkelijker. We moeten het samen doen. Dat verklaart waarom ik graag lokaal betrokken en zichtbaar ben. Sterker nog: ik vind dat essentieel.’

Begrijp hem goed, hij wil niet wollig klinken. Sander is ook gewoon een commerciële salesprofessional die de dienstverlening en producten van BBA in het bedrijfsleven aan de man wil brengen. Maar dan wel op zijn sociale, eerlijke manier. ‘Niet zozeer om orders in te tikken, maar om dingen mogelijk te maken. Dat is mijn drijfveer. Ik noem het ruilhandel. Wij zijn expert op het gebied van brandveiligheid, onze klanten niet. Het is mijn taak om die klanten te vinden, aan ons te binden en dienstbaar te zijn. Betekenisvol zijn, daar draait het om.’

 

‘Mijn overtuiging is: als je met elkaar in contact staat, wordt de wereld er veiliger op’

Snelle actie

BBA doet dat in heel tastbare vorm. Het bedrijf levert pasklare maatwerkoplossingen voor brand- en vluchtveiligheid. Het beheert en onderhoudt hanteerbare producten voor brandbestrijding voor alle sectoren en gebruikers (zoals fluorvrije schuimblussers die beter voor het milieu zijn). En BBA geeft trainingen en cursussen om de veiligheid binnen bedrijven op peil te houden.

In de kern komt het volgens Sander hierop neer: ‘Wij zorgen ervoor dat mensen zelfredzaam zijn bij brand. Hulpdiensten zijn niet meteen ter plaatse als er brand uitbreekt. In die tijd dat zij er nog niet zijn, zorgen wij ervoor dat er actie ondernomen kan worden. Dat de brand zo snel mogelijk gesignaleerd wordt dankzij brandmeldinstallaties en dat er blusmiddelen en AED’s aanwezig zijn om snel te reageren. Hoe doe je dat dan? Daar geven wij trainingen voor.’

Hij kan nog allerlei producten opnoemen, maar dat is nu niet relevant. Dat wordt pas relevant als de bedrijfsspecifieke situatie met de daarbij horende risico’s in kaart zijn gebracht, want elke situatie is weer anders. En uiteraard bestaat er wet- en regelgeving waaraan bedrijven moeten voldoen. ‘Daar heeft BBA verstand van. Wij helpen ondernemers eraan te voldoen. We zijn REOB-gecertificeerd. Dat zegt veel ondernemers niets, die willen gewoon dat het geregeld wordt en dat ze bij een eventuele controle van de veiligheidsregio overal aan voldoen. BBA zorgt daarvoor.’

Vaak is er vooral op organisatorisch gebied een wereld te winnen. ‘Wie doet wat als er brand uitbreekt? Wie is de veiligheidscoördinator en hoe is de BHV ingericht? Ik ben niet zozeer met de middelen bezig, als wel met de vraag: hoe heb je je risicosituatie ingericht? Je kunt nog zoveel blussers neerhangen, maar als je niet weet wie ze gaat gebruiken en hoe dat dan moet… Dan kun je beter vluchten.’

Lokaliteit

BBA is onderdeel van de SK Firesafety Group, een grotere, internationale organisatie met slagkracht en kennis. Het maakt dat het bedrijf veel te bieden heeft. Maar, zo zegt Sander er meteen bij, misschien is de klik die klanten met hem hebben wel belangrijker. ‘Dat is de reden waarom ik bij BBA ben gaan werken. Omdat lokaliteit en binding met ondernemers uit de buurt bij mij passen. Ik kan allerlei superlatieven over onze dienstverlening opgooien, maar het gaat uiteindelijk vooral om de persoon met wie je in gesprek gaat. Je wilt met iemand zakendoen die meedenkt, de stad kent en waarin je vertrouwen hebt. Ik hoop dat ik die persoon kan zijn voor veel bedrijven uit de regio Amersfoort. Ik ben de man die op het gebied van brandveiligheid een oplossing heeft, altijd. Welke oplossing? (lachend) Dan moet je me bellen!’

InterviewDienstverleningEemvallei