fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Dertig jaar groei, vanuit het hart van Utrecht

Dertig jaar geleden opende in hartje Utrecht het eerste kantoor van UBN
Uitzendbureau. Inmiddels heeft het bedrijf zes vestigingen door heel Nederland, plus nog eens acht (semi)inhouse vestigingen bij klanten. Kersverse vestigingsmanager Mandy van Kooten en consultant Roos Buys vertellen over hun jubilerende vestiging, waar groei op meerdere manieren centraal staat.

Met ingang van juni is Mandy vestigingsmanager van UBN Uitzendbureau Utrecht. Dubbel feest voor haar, want direct mag ze met haar vestiging een feestje vieren. Dertig jaar geleden was deze locatie namelijk de start van het inmiddels flink gegroeide uitzendbedrijf. Mandy: ‘Het is mooi om de verhalen van vroeger te horen van onder andere onze algemeen directeur Willem de Groot. Vroeger werd heel Nederland aangestuurd vanuit Utrecht. Er werden enorm veel uren gedraaid vanuit één centrale vestiging in het land. Op vrijdag kwam elke uitzendkracht hier netjes zijn urenbriefje inleveren en was het op de vestiging in Utrecht een drukte van belang. Ik moet daar nu niet meer aan denken, maar dertig jaar geleden was dat heel normaal. Inmiddels zijn we veel regionaler aanwezig en is er sowieso meer spreiding van het werk. Hier is het allemaal begonnen, en prachtig om nu vestigingsmanager van de oudste locatie te mogen zijn.’

Persoonlijke groei
Dat UBN openstaat voor persoonlijke groei, blijkt wel uit het carrièrepad dat Mandy de afgelopen jaren doorliep. ‘Ik begon hier als stagiaire. Of eigenlijk zelfs eerst nog als uitzendkracht via UBN. Na mijn stage bleef ik hier werken als consultant en groeide ik door naar senior consultant. Met het vertrek van onze vorige vestigingsmanager ontstond dit jaar voor mij de kans om hier vestigingsmanager te worden. Het is een mooi voorbeeld van hoe je binnen UBN kunt groeien.’ Haar carrière ligt mooi in lijn met
Mandy’s persoonlijke ambitie. ‘Bij mijn sollicitatie vroeg Willem waar ik over vijf jaar wilde staan. Mijn antwoord was dat ik dan een vestiging in Brabant ging openen. Dat idee heeft me nooit losgelaten. In Brabant liggen mijn roots en momenteel zijn wij nog niet vertegenwoordigd onder de rivieren, terwijl daar wel heel veel gebeurt op het gebied van onze specialiteit, namelijk logistiek. Laatst sprak ik Willem nog over mijn plannen en op zich liggen we nog steeds op schema om mijn ambitie te halen. We zijn nu drieënhalf jaar onderweg en ik ben vestigingsmanager, dus wie weet wat de toekomst gaat brengen.’

‘Het is prachtig om nu vestigingsmanager van de oudste locatie te mogen zijn’

Binnen de deuren
Een heel ander pad bewandelt Roos, die momenteel inhouse werkt bij één van de klanten van UBN. Roos: ’Op dit moment hebben we acht inhouse klanten waar we echt fysiek op locatie aanwezig zijn. Het zijn klanten waar we dagelijks tientallen uitzendkrachten tegelijk hebben rondlopen. Voor iedereen is het dan veel fijner om daar kantoor te houden en rechtstreeks aanspreekpunt te zijn. Het maakt de drempel lager voor de uitzendkrachten om even langs te lopen met een vraag. Voor deze klanten verzorgen we onder andere de complete HR op het gebied van uitzendkrachten. Meestal zijn de samenwerkingen kleiner begonnen en steeds verder uitgegroeid. Dat is sowieso wel typisch UBN. We hebben veel langetermijnrelaties met klanten die we inmiddels door en door kennen. De relatie is echt een nauwe samenwerking en niet eentje in de categorie “u vraagt en wij draaien”.’

Opleiden
Het stimuleren van persoonlijke groei geldt ook voor de uitzendkrachten die via UBN werken. Mandy: ‘We leiden veel mensen op. Voordeel daarvan is dat je een eigen groep met vakkrachten creëert die je anders niet kunt vinden. Heftruckchauffeurs en operators zijn bijvoorbeeld bijzonder lastig te vinden. Je kunt dan blijven zoeken naar dat wat er niet is, of je zorgt dat je mensen opleidt en verder helpt. Onze opdrachtgevers helpen we zo aan de krachten die ze nodig hebben, de uitzendkracht leert er extra vaardigheden bij en wij zorgen voor de perfecte match. Persoonlijk vind ik een van de mooiste dingen aan ons werk om uitzendkrachten in zo’n traject te zien groeien. Zo plaatste ik eens een uitzendkracht die nog maar kort in Nederland was in de nachtdienst bij een groot logistiek bedrijf. Om hem te helpen om de taal machtig te worden hebben wij hem een cursus Nederlandse taal aangeboden. Inmiddels heeft hij een contract voor bepaalde tijd, rijdt hij op de heftruck en spreekt hij goed Nederlands. Hij verdient nu voldoende geld om regelmatig zijn familie in het buitenland te bezoeken. Als je ziet wat je voor zo iemand kan betekenen, dan besef je echt wat voor een impact ons werk heeft.’

September
Op de website van UBN worden letterlijk de dagen afgeteld tot het werkelijke jubileum. Roos: ‘In september bestaan we op de kop af dertig jaar, dus in die maand hopen we het goed te kunnen vieren. We organiseren onder andere een groot feest waar alle UBN-medewerkers, relaties en ook uitzendkrachten die al langere tijd bij ons betrokken zijn worden uitgenodigd. Het weekend daarna gaan we met alle werknemers van UBN, inclusief aanhang, een weekendje weg. Waarheen, dat mogen we nog niet weten, maar als alles tegen die tijd door kan gaan, wordt het hoe dan ook één groot feest!’

JubileumOntwikkelingenDienstverleningUitzendbureauUtrecht