ZICHTBAAR IN DE REGIO

Op steeds meer plekken in de regio zijn ze te zien: de informatieschermen van Infozuil. Een dankbaar en modern medium voor gemeenten om met hun inwoners te communiceren. En een mooi middel voor ondernemers om zichzelf en hun product of dienst te laten zien aan de dagelijkse voorbijgangers. Met ieder nieuw scherm probeert Infozuil het regionale informatieplatform verder te verbreden, zodat de boodschappen een zo groot mogelijke doelgroep bereiken.

‘Als je GEZIEN wilt worden’, is de klinkende boodschap van Infozuil Nederland. Op het hoofdkantoor in Woerden wordt in opdracht van gemeenten en bedrijven de hele dag gewerkt aan de zichtbaarheid van allerhande informatie, oproepen en reclameboodschappen op de 22 schermen verdeeld over twaalf gemeenten in Nederland. De schermen bieden allereerst goede zichtbaarheid in de basisbetekenis van het woord. Dat komt doordat Infozuil werkt met led-schermen. ‘Door de enorme helderheid en hoge kwaliteit van afbeeldingen op led is de boodschap goed zichtbaar, wat de attentiewaarde vergroot’, vertelt commercieel directeur Ingrid Kamer. Zij startte het bedrijf zeven jaar geleden met haar partner en technisch directeur Dirk Slager. 

‘Je kunt als ondernemer zelf beslissen hoe breed je zichtbaar wilt zijn’ 

Voor iedereen bereikbaar
Het allereerste scherm plaatsten Ingrid en Dirk in 2012 in Woerden. Dankzij het verdienmodel dat destijds in het leven werd geroepen om de Infozuil tot stand te brengen, ligt er nu een werkbaar plan op de plank waarmee een dergelijk informatiescherm binnen het financiële bereik van iedere gemeente ligt. ‘Wij schaffen zelf het scherm aan’, legt Ingrid uit. ‘De gemeente krijgt in ruil voor de plaatsingsvergunning een aantal communicatieposities op het scherm ter beschikking. De overig posities worden door ons verkocht aan ondernemers. In Woerden gaf de gemeente de wens te kennen om lokale en regionale ondernemers daarin exclusiviteit te geven én tegen een laagdrempelig tarief, zonder lange contracten. Op die manier is adverteren op het scherm voor iedereen bereikbaar. Dat is natuurlijk een goede gedachte vanuit de gemeente. Daarbij merken we dat juist het lokale en regionale aspect uitstekend werkt. Je zit als inwoner van een gemeente niet te wachten op de zoveelste wasmiddelof frisdrankreclame. Je wilt juist weten wanneer er een kortingsactie is bij een restaurant in jouw omgeving of de opening van een nieuwe zaak in de buurt. Iets uit je omgeving raakt je eerder.’

Uitgebreid regionaal netwerk
Ingrids collega Linda van Erkel gaat elke dag met die boodschap op pad om informatieruimte op de zuilen aan te bieden aan ondernemers. ‘Ik denk met hen mee over de inhoud van de boodschap, houd in de gaten of er niet te lang dezelfde mededeling op de schermen blijft staan – dan daalt immers de attentiewaarde – en weet natuurlijk inmiddels wat wél en niet werkt op een dergelijk medium. Bovendien attendeer ik bedrijven op de meerwaarde van het uitgebreide regionale netwerk. Zo hebben we schermen in Woerden, Montfoort, Linschoten, Mijdrecht en Oudewater. Die versterken elkaar. En daar komen nu ook schermen in Bodegraven-Reeuwijk, Uithoorn en Harmelen bij. Zo dekken we een behoorlijke regio. En de Infozuilen in de gemeente Montfoort bieden weer een cross-over naar de schermen in Nieuwegein en Vianen. Je kunt als ondernemer zelf beslissen hoe breed je zichtbaar wilt zijn en van waar je klanten aan wilt trekken.’ 

Bevorderen maatschappelijke samenhang
De gemeente Montfoort heeft nog een extra stap gezet in de communicatie via de zuilen in haar kernen. Zij biedt gratis ruimte voor boodschappen van lokale verenigingen. Volgens Ingrid wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt. ‘Je ziet echt dat het leeft. Het lokale verenigingsleven krijgt op die manier een boost. En dat bevordert weer de sociale cohesie in een gebied. Daar profiteren ondernemers op hun beurt ook weer van, want een sterke maatschappelijke samenhang strekt zich uit tot in de lokale economie.’ Een ander groot voordeel van het lokale karakter van de zuilen is volgens Linda het bereiken van potentiële werknemers in de regio. ‘Veel bedrijven in de regio worstelen met het aantrekken van personeel. Ze werven via landelijke websites, waarop ze één van de velen zijn. Dan is de plaatselijke Infozuil een mooie optie. Een vacatureplaatsing levert met regelmaat sollicitanten op, die bovendien uit de buurt komen. Op die manier versterkt een bedrijf niet alleen zijn lokale zichtbaarheid, maar levert het ook een bijdrage aan de plaatselijke economie. Inmiddels maken steeds meer ondernemers van de gelegenheid gebruik. We zien dat het werkt.’

‘Een vacatureplaatsing levert met regelmaat sollicitanten op’