Zij hebben de gunfactor
‘Zorg voor je mensen, daar draait het om’
In de huidige wereld is schoonmaken core business. Dat merkt Linda Sporkslede goed met RTL Cleaning. ‘We zijn booming en hebben de gunfactor’, vertelt de eigenaresse. Behalve goed schoonmaken, wil zij ook haar stempel drukken door een verbinder te zijn en heeft ze het beste voor met haar personeel.
‘Misschien’, merkt Linda op als het gesprek al een tijdje loopt, ‘heb ik een beetje een andere mindset dan andere eigenaren of directeuren. Maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Alleen ben je nergens, je moet het samen doen. Er hoeven echt geen tonnen winst gedraaid te worden. Ik vind het veel prettiger als mijn mensen in een goede, warme winterjas buitenlopen.’
Wie goed doet, goed ontmoet. Zo zou kort door de bocht de manier van leidinggeven van Linda bij RTL Cleaning kunnen worden omschreven. Ze kan er gloedvol over vertellen, in de vergaderruimte met uitzicht op de bedrijfshal in Nieuwegein. Ze wil echt iets betekenen voor haar medewerkers. En voor opdrachtgevers wil ze een verbinder zijn. ‘Dat is belangrijk. Dan gaat het ook over gunnen. Als ik bij een klant kom die groenvoorziening nodig heeft, dan ken ik wel iemand binnen mijn kring. Dan draag ik dat bedrijf aan.’
Dronebeelden
‘Bij elke nieuwe klant, vragen we toestemming om dronebeelden te maken’, vervolgt Linda over de manier waarop verbinding wordt gezocht. ‘Daar maken we een verhaal bij en delen dat op social media. Zo heten we de nieuwe klant welkom en vertellen we ook wat de werkzaamheden van die klant zijn. Dat is een beetje promotie voor die klant, die dat filmpje natuurlijk ook zelf mag gebruiken. Pas hebben we nog zo’n gave film gemaakt bij Het Zendstation in IJsselstein.’
Al met al, vervolgt Linda, staat RTL Cleaning er goed op. ‘Van klanten hoor ik terug dat we een fijn bedrijf zijn om mee te werken. Dat is natuurlijk prettig om te horen. We zijn altijd bereikbaar, alles kan en alles wordt opgepakt. We maken waar wat we beloven en zijn ook flexibel. Op- en afschalen is, zeker in coronatijd, inherent geworden aan dit werk. Dit is ook mede te danken aan het team, dat op de achtergrond keihard werkt. Samen vormen we de drijvende kracht achter de kwaliteit die wij leveren en die onze klanten ook van ons verwachten.’
Helpen
Door zich ook nadrukkelijk in te zetten voor het welzijn van haar medewerkers, merkt Linda dat RTL Cleaning ook onder personeel en potentiële medewerkers een hoge gunfactor heeft. ‘Het personeel weet waar het management voor staat en als er een probleem is, kunnen ze bij ons terecht. We helpen indien nodig met financiële of sociale problemen. Monique, onze nieuwe medewerkster op personeelszaken, signaleert veel. Wat doen ze, zitten ze goed in hun vel? Daar zijn we druk mee en dat vinden wij belangrijk’, vertelt ze. ‘Blijkbaar wordt dat gezien, want we krijgen regelmatig sollicitaties van mensen die hebben gehoord dat wij zo’n leuk bedrijf zijn.’
Ze hoopt met haar manier van werken een stempel te drukken op haar branche in Midden-Nederland. ‘Er zijn zo ongelooflijk veel misstanden in schoonmaakland. Mensen krijgen geen overuren uitbetaald of een te lage eindejaarsuitkering. Ik vraag me weleens af hoe het kan dat er nog steeds bedrijven zijn die niet aan de wet voldoen. En wat ik al helemaal niet begrijp: wáárom blijven mensen werken bij een bedrijf dat niet goed voor je is?’
Droom waarmaken
‘In het verleden had ik glazenwassers die graag voor zichzelf wilden beginnen’, vervolgt Linda. ‘Prima! Kwamen ze af en toe langs voor advies over de boekhouding. Als ik hoorde dat ze werk nodig hadden, bood ik ze iets aan. Een andere medewerker wil iets gaan doen in de zorg voor dementerende ouderen. Hij volgt een opleiding, maar heeft ondertussen wel inkomen nodig. We hebben afgesproken dat hij als zzp’er een paar dagen per week voor ons werkt en ondertussen kan hij zijn droom waarmaken. Prompt kreeg ik een verzoek vanuit de gemeente om mee te doen aan een project waarbij mensen onder begeleiding werken. Perfect voor hem en waarschijnlijk telt het ook nog mee als stage. Vang je drie vliegen in één klap.’
Op de manier waarop Linda vertelt, klinkt haar werk bijna als een missie. ‘Zo had ik ook twee medewerksters die jarenlang voor ons in het ziekenhuis werkten. Ze namen afscheid, omdat ze de opleiding tot verpleegkundige zijn gaan doen. Hoe gaaf is dat?! Dat gun ik ze enorm. En als het niet lukt, staat de deur hier altijd weer voor ze open. Je moet erover nadenken: welke footprint laat je achter? Dat gaat vaak over duurzaamheid. Zijn wij ook mee bezig hoor, door bijvoorbeeld alle werkkarren te vervangen door honderd procent gerecyclede werkkarren. Over die ecologische footprint denken we echt wel na. Maar zorg ook voor je mensen. Dáár draait het om.’