ZONDER MAGIE KUN
JE NIET DANSEN’

Schalkwijk Tegels en Natuursteen doet zaken met ING bij aankoop pand

Ondernemer Marc Schalkwijk zit rond de tafel met ING-adviseurs Jeroen Tonen en Mischa Smits. ‘In tegenstelling tot de stoffige massa, was ik enthousiast over deze twee. Bij andere banken heb je weinig vastigheid en persoonlijke binding.’ De drie hebben een ontspannen gesprek over de bouw, samenwerkingen en elkaars karaktertrekken.

Schalkwijk specialiseert zich in tegels, natuursteen, wellness, zwembaden, binnen- en buitenvloeren, trappen en gevelbekleding. ‘We groeien dit jaar tien tot vijftien procent. De bouw is momenteel goed. Bovendien hebben we ons goed kunnen profileren’. Marc heeft werk dat elk jaar terugkomt. ‘We doen veel sociale woningbouw, in opdracht van grote woningbouwcorporaties.’ Daarnaast heeft Marc de zogenaamde “krenten uit de pap”. ‘Die mix maakt het goed. Afgelopen jaar hebben we het hoofdkantoor van Uber en het huis van Martin Garrix gedaan. Voor Paleis Huis ten Bosch mochten we al het keramische tegelwerk, een deel van het natuursteen en een groot deel van de wellnessvoorzieningen maken. Van daaruit hebben we weer de aanvraag voor Paleis Het Loo gekregen. Ons werk is ons visitekaartje. We maken geen reclame.’ Marc is op dezelfde manier aan ING-adviseurs Jeroen en Mischa gekomen. ‘Ik was bezig met de aankoop van het nieuwe pand en de verkoper was erg te spreken over Jeroen en Mischa.’ De twee adviseurs worden net als Marc vaak van klant tot klant doorverwezen. ‘Dat is natuurlijk het grootste compliment’, zegt Mischa.

‘Als één van onze jongens een fout maakt en mensen zijn rancuneus,
kan het internet moordend zijn voor je bedrijf’

De klik
Marc kijkt altijd even rond voor hij in zee gaat met een partij. ‘Ik vind een persoonlijke benadering prettig. Bij andere banken heb je te maken met verschillende figuren die je niet kent, die een oordeel over je moeten vellen. Mischa en Jeroen kennen het bedrijf, dus ik hoef mijn situatie niet steeds uit te leggen. Een goede klik is ook belangrijk. Zonder magie kun je immers niet dansen.’ Het is handig als er een bepaalde feeling is tussen een cliënt en bankier, beaamt Jeroen. ‘Heel soms heb je geen klik. Dan moet je ook een grote jongen zijn en het uitspreken. Dan is iemand misschien beter af bij Mischa.’ Ondernemer Marc heeft ook niet altijd een klik: ‘Laatst hadden we drie van die cowboys over de vloer. We waren op zoek naar een installateur. Ik twijfelde een beetje aan hun vakkennis. De opdracht is uiteindelijk naar een man in overall gegaan, die gewoon opschreef wat hij moest doen. Het zijn toch vaak de poppetjes waar het om draait.’ Jeroen: ‘Ik denk dat het belangrijk is dat je altijd respect hebt voor degene met wie je aan tafel zit. Of dat nou een notaris, schoonmaker of bouwvakker is. Marc weet alles van tegelzetten en Mischa en ik zijn toevallig goed met cijfers. Dat is niet beter en niet slechter.’

Communicatie
Het nieuwe pand gaat gebruikt worden voor kantoor- en opslagruimte. ‘In het huidige pand hebben we een showroom, waar we laten zien wat we zoal doen: van vloerverwarming, tot de mooiste mozaïek en de laatste badkamertrends.’ Mischa: ‘Marc groeide overduidelijk uit zijn jasje. Hij had het pand al op het oog toen wij hem ontmoetten. Dan is onze adviesfunctie niet bijzonder groot. Wat wij doen is een passende financiering regelen, met een passende aflossing en bij voorkeur een zo laag mogelijke rente. Marc zijn bedrijf bestaat inmiddels dertig jaar. Dus hij weet heel goed wat hij doet.’ Marc: ‘Ik ben best overtuigd van wat we kunnen. Al vind ik het huidige tijdperk wel gevaarlijk qua communicatie. Als één van onze jongens een fout maakt en mensen zijn rancuneus, kan het internet moordend zijn voor je bedrijf. Ze zetten het op Facebook en voor je het weet ben je gebrandmerkt. Vandaar dat het belangrijk is om altijd de communicatie op gang te houden.’ Daar is Jeroen het mee eens. ‘Ik kan er zelf niet zo goed tegen als mensen niet terugbellen. Als ik een lead geef aan iemand, verwacht ik ook snel reactie.’

Te zelfverzekerd
De bouw is goed, maar er is een tekort aan vakmensen, volgens Marc. ‘Wij willen jonge mensen aantrekken en het ambacht doorgeven. Vandaar dat we een leerbedrijf zijn op het gebied van tegelwerk. Ik merk wel dat sommige jongeren het liefst zo snel mogelijk voor zichzelf willen beginnen.’ Jeroen: ‘Zelfstandig ondernemerschap is leuk, maar soms wordt het onderschat. Vooral door jonge vaklui. Je hebt geen stabiliteit en zeker in laagconjunctuur kan dat risicovol zijn.’ Marc is zelf begonnen als eenmanszaak met een kantoor op zolder. ‘Het kan, maar je moet wel graag willen. Ik ben best eigenwijs. Het is mij ooit verweten dat ik een beetje te zelfverzekerd ben. Ik ben een vakman en in mijn enthousiasme liep ik iemand zijn halve huis door, terwijl ik eigenlijk kwam voor de badkamer. Dat is een les geweest om altijd te luisteren naar de wensen van de klant.’ Jeroen en Mischa luisteren graag. Mischa: ‘Ik ben oprecht geïnteresseerd. Dat maakt dat ik snel een klik heb.’ Jeroen: ‘Zij kan echt met iedereen overweg. Dat is knap. Ik luister graag. Al vind ik praten ook wel erg leuk.’