Zwanger zijn is fantastisch, maar laten we eerlijk zijn: soms is het een crime als je dit intensieve broedproces wilt combineren met een drukke werkweek. Hier volgen daarom wat handzame tips voor de zwangere vrouw/carrièrejager en haar omgeving. Mannen, dit is óók voor jullie. Om meer begrip te kweken voor die vrouwelijke collega die zorgt voor de nieuwe aanwas van mensen en potentiële directeurtjes.
Tip 1 – Meteen de belangrijkste: licht je medewerkers in!
Over eventuele ongemakken of beperkingen. Het zorgt voor meer begrip als collega’s wéten waar je “vandaan komt”. Mensen zijn doorgaans ook bereid om te helpen, dát is het leuke aan mensen. Wedden dat collega’s dan ineens voor je rennen, bukken of zelfs je veters strikken. Máár (een grote maar): let wel op hoe je het brengt. Klagen is voor niemand leuk.
Tip 2 – Zwanger zijn gaat gepaard met voordelen, gebruik die!
Wie ooit zwanger is geweest zal dit fenomeen wellicht herkennen, maar als zwangere vrouw heb je de golden ticket in handen. Mensen vind je instinctief leuker, liever en aantrekkelijker. Of je moet écht onmogelijk zijn natuurlijk. Zwangerschap gaat gepaard met een enorme gunfactor, vooral bij de mannen (vrouwen zijn soms iets kritisch op elkaar). Gebruik dit in salesgesprekken en op de werkvloer. Je verdient het! Steek die buik naar voren en straal erop los.
Tip 3 – Voorkom dat je een zeurmiep wordt
Maak mensen deelgenoot van je “situatie”, maar wees genuanceerd. Vertel je verhaal – zwanger of niet zwanger – vanuit gezond verstand en met relativeringsvermogen. Geloof me: hoe drúk jij ook bent in combinatie met maagzuur, moeheid en algehele hysterie, er zijn altijd mensen die meer ellende ervaren. Breng dit zo nu en dan in de conversatie naar voren; je collega’s zullen je er om waarderen. En nog steeds met je rond de lunchtafel willen zitten.
Tip 4 – Vind de geschikte uitlaatklep
Soms zul je nou eenmaal een beetje agressie of weerstand ervaren, misschien ook niet, maar zo já, zorg dan dat je een groot deel daarvan thuis kwijt kunt. Slecht nieuws voor het thuisfront, goed nieuws voor de sfeer op kantoor. En mócht je op werk eens even flink willen spuien, zorg dan dat je een directe toon aanslaat. Wat heb je nodig en hoe kunnen mensen jou helpen? Ondernemers hebben doorgaans een rode persoonlijkheid, zijn recht door zee en komen graag snel ter zake. Communiceer op datzelfde level.
Geschreven door: Marie-Louise