fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Dé Toyota-dealer van het Groene Hart

Vierde generatie Van Ekris aan het woord

Met de overname van de vestiging in Woerden breekt voor familiebedrijf Van Ekris een nieuw hoofdstuk aan: ze zijn dé Toyota-dealer van het Groene Hart. Bovendien zorgt de vooruitstrevende blik van de vierde generatie voor leuke ontwikkelingen. De vestiging Woerden is voor het eerst in de race voor de runner up award als zijnde meest vooruitstrevende dealer van het land. En online communicatie is de holy grail.

We spreken de vierde generatie Van Ekris, Ferry en Calle, in hun nieuwste vestiging in Woerden. Er heerst een ontspannen sfeer, de twee zijn compagnons, neven én vrienden. ‘Wij zijn opgeroeid met het bedrijf en Toyota. We zijn er gek van, maar we hebben ook meegekregen dat het hard werken is’, vertelt Calle, marketingcoördinator. Hij versterkt het team, is een grote aanwinst wat betreft online communicatie, en werkt deels elders om extra ervaring op te doen. Van de derde generatie is alleen Ruud nog actief, maar even later loopt ook zijn broer Harry de vestiging binnen. Het is bij Van Ekris de normaalste zaak dat de familie betrokken blijft.

Ambitie

Woerden is naast Maarssen, Mijdrecht en Alphen aan den Rijn de vierde vestiging van Van Ekris in het Groene Hart. ‘De vorige eigenaar was voornemens om met pensioen te gaan’, vertelt Ferry. Hij is used car manager en de vestigingsleider van Woerden. ‘Ik ben zelf mijn loopbaan begonnen hier in de vestiging Woerden, dus we kennen elkaar goed, en daarom waren de gesprekken in aanloop naar de overname warm.’ Het is al langere tijd de ambitie van familiebedrijf Van Ekris om dé partner van het Groene Hart te zijn. ‘Je hoort regelmatig; het is eten of gegeten worden in deze branche, maar het is bovenal onze wens om te groeien’, vertelt Calle. ‘We kijken vooruit, wat betreft ontwikkelingen in de industrie, zoals auto’s op waterstof. Maar ook intern; we willen het samendoen.’

‘Het is vaak eten of gegeten worden in deze branche, maar het is bovenal onze wens om te groeien’

Modern

De medewerker is koning en werken op commissie doen ze bij Van Ekris niet: een moderne managementstijl. ‘Wel in de zin dat we medewerkers betrekken bij veranderingen, en ook als iets slecht gaat’, vertelt Ferry. ‘De vorige generatie werkte meer vanuit een hiërarchische structuur. Dat is niet fout, maar het paste bij die tijdgeest. Wij zijn daar niet gevoelig voor. We willen door met het bedrijf en Toyota. We hebben veel vertrouwen in het merk. Ze zijn breed georiënteerd, en dat is goed. De fabrikant begon in 1997 met de productie van de eerste hybride auto, “de Prius”, en die is pas in 2002 op de markt gekomen. Dat is typisch Japans: ze laten een stuk van de markt liggen, maar willen zeker zijn van het product. Dat is voor ons weer een zorg minder, én dat maakt dat we tien jaar garantie kunnen bieden aan klanten.’

Aftersales

Andersom geldt hetzelfde: Toyota wil met Van Ekris door. ‘Ze zetten nog steeds in op dealerbedrijven, maar dan het liefst zelfstandigen en familiebedrijven. Wij werken met een particuliere importeur. Het voordeel daarvan is dat we een gesprekspartner hebben als er een probleem is. Dat zorgt voor een menselijkere relatie met klanten.’ Voor Toyota zijn de aftersales net zo belangrijk. ‘Zij willen dat wij de lokale speler zijn waarbij de regio terechtkan. Net als wij. Vandaar dat wij constant bekokstoven hoe “het” beter kan. De nadruk ligt bij ons heel erg op de medewerker. Als de medewerker met plezier zijn werk kan uitvoeren, merkt de klant dat ook. Bij de vestiging in Woerden zijn alle oud-medewerkers gebleven. Dat is voor ons natuurlijk hartstikke fijn, maar ze moesten wel wennen. Wij andersom ook.’

Verandering

‘Wij geven makkelijk de verantwoordelijkheid weg. Als iemand iets anders wil: “prima, maar dan is het jouw project”. En praten, praten, praten: dat is belangrijk. Er komt veel kijken bij een overname; wij proberen veranderingen in stappen op te delen, geheel in lijn met het BRIT- programma, een Japanse filosofie en managementstijl. Bij tien gemaakte stappen spreken we hier van een “revolutie” en daar betrekken we iedereen bij.’ Per juni 2023 is er merkbaar verbetering. ‘De werkwijze is ernaar, net zoals de resultaten en de stemming. Het leuke is: onze vestiging in Mijdrecht staat op dit moment op nummer één wat betreft de meest vooruitstrevende dealer van het land. Dat wordt bekroond met een Ichiban Award, en Woerden is nu in de race voor de runner up Award. Het zou toch mooi zijn als we die alle twee kunnen winnen.’

Verschuiving

Van Ekris is een familiebedrijf met ruim honderd jaar geschiedenis, en is in 2012 zelfs benoemd tot Hofleverancier, een predicaat om hun rol voor de regio te vieren. Ferry en Calle leren van het verleden en durven net zo goed hun eigen koers te varen. ‘Tegen mij wordt regelmatig gezegd: “heb je hem weer met zijn telefoon”, vertelt Calle. “Vroeger” gebruikten onze vaders spanborden met “Occassion Show” en dan rukte heel Breukelen uit – de stad waar we eerder gevestigd waren. Onze doelgroep is tweeledig: we hebben een “ouder” publiek, maar we bemerken ook een verschuiving naar een veel jonger publiek. Die benaderen we via social media.’

Verder is het ad rem reageren op aanvragen via de site. ‘Online is onze showroom. Ferry en ik maken sinds kort video’s om mensen kennis te laten maken met een auto, en om vragen te beantwoorden over de bediening. Daar hebben we plezier in! Het bedrijf is hard werken, natuurlijk. Maar het voelt ook als passie. Anders dan de derde generatie werden wij vrijgelaten in onze keuze of we hier wilden komen werken. Want als je wilt, is het makkelijker om de passie over te brengen.’

www.vanekris.nl/contact/woerden

OntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerWoerden