Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Geautomatiseerd prospects benaderen binnen wettelijke kaders

Chiel Baauw van Whatson heeft een visie. Met zijn softwaretool wil hij ondernemers de kans bieden om geautomatiseerd relevante prospects in de markt te benaderen. Geautomatiseerd én gepersonaliseerd. Want spammen, daar doet Whatson niet aan. Hoe geautomatiseerde marketing, privacy en anti-spam samenkomen in Whatson, vertelt Chiel ons samen met Patrick Jordens, expert op gebied van privacy, consumentenrecht en informatiebeveiliging. 

Een jaar geleden sierde Chiel de cover van OnderNamen. Destijds stond Whatson nog in de kinderschoenen, maar in een jaar tijd is er enorm veel gebeurd. ‘Waar we nu staan is niet te vergelijken met vorig jaar’, vertelt Chiel. ‘Destijds waren we nog met z’n tweeën en werkten we vanuit huis, nu zijn we met vijf fulltimers en hebben we een mooi kantoor in Utrecht met ruimte voor twintig man. We groeien hard. Wat we doen is dan ook uniek in de wereld. Iedereen kent wel e-mailmarketing of LinkedIn-automatisering, maar wij gaan tien stappen verder. Wij bootsen volledig geautomatiseerd na wat een acquisiteur normaal handmatig doet. Namelijk gericht zoeken naar relevante prospects, bij wie je een grote kans maakt om je product of dienst aan de man te brengen.’ 

Gepersonaliseerde mailings 

‘Wanneer je een prospect wil benaderen, kies je uit eindeloos veel criteria en personalisaties, die wij verzamelen vanuit openbare bronnen’, vertelt Chiel. ‘Denk aan LinkedIn, websites en bronnen als de Staatscourant, of openbare registers. Die personalisaties neem je mee in je benadering. Ik zal een voorbeeld geven om het wat minder abstract te maken. Onze klant Flaske maakt duurzame roestvrijstalen flessen met opdruk. Zij stuurden een mailing naar ondernemers met meer dan vijftig medewerkers, die op hun website het woord duurzaamheid minstens vijfmaal noemen én binnenkort een lustrum te vieren hebben. Zo kun je ontvangers heel persoonlijk aanschrijven en goed uitleggen waarom je juist hen benadert. In dit geval zat er zelfs een foto bij waarop het logo van de ontvanger gephotoshopt was. Uiteraard volledig geautomatiseerd, want het idee is juist dat jij als salespersoon alleen nog maar reacties van geïnteresseerden hoeft op te volgen. Deze klant kreeg enorm veel leuke reacties op de mailing. Zelfs als ze niet geïnteresseerd waren, kwam door de insteek van de mail meestal een aardig berichtje terug. Dat soort reacties krijg je niet met traditionele bulkmailings.’  

‘Wij bootsen volledig geautomatiseerd na wat een acquisiteur normaal handmatig doet’

Verantwoord gegevens verzamelen 

Het in deze mate personaliseren van acquisitie vraagt een enorme bak aan data en persoonsgegevens. Wanneer je daarmee werkt, krijg je automatisch te maken met vraagstukken rondom bijvoorbeeld privacy- en AVG-wetgeving. Hiervoor riep Whatson de hulp in van Patrick. Als oprichter van DMCC, een bedrijf gespecialiseerd in compliance, privacy en consumentenrecht én als eigenaar van een adviesbureau op het gebied van cybersecurity, weet hij precies wat wel en niet mag met betrekking tot persoonsgegevens. ‘Wat ik zo mooi vind aan Whatson is dat ze zich bewust zijn van de belangen van de ontvanger’, vertelt hij. ‘Alleen al het feit dat ze mij bellen om hierover te praten, getuigt van goede intenties op het gebied van compliance. Daarnaast was ik blij verrast om te zien wat er al is geregeld. Veel marketeers zien de AVG als een last, maar het is goed dat het er is, want het is bedoeld om jou, mij en onze families te beschermen. De kern van de wetgeving is dat je ontvangers informeert waarom je hen benadert en dat je de gelegenheid geeft om bezwaar te maken. Whatson deed dit al, maar heeft dit proces naar aanleiding van onze gesprekken nog verder verbeterd. Zo kon je je bijvoorbeeld al eenvoudig uitschrijven voor een campagne, maar nu kan je met één druk op de knop ook uit het hele systeem worden uitgeschreven. Dat scheelt in de toekomst onnodige en ongewenste irritaties bij ontvangers.’ 

Benaderen met goede reden 

Chiel is zichtbaar blij met de complimenten vanuit Patrick en vertelt dat zijn adviezen zeer verhelderend en behulpzaam waren voor het verder ontwikkelen van Whatson. ‘Mijn grootste conclusie is dat het voor de wet goed is, wanneer je met goede bedoelingen bewust over privacy en compliance nadenkt, vastlegt wat je doet en kan onderbouwen waarom je het doet. AVG-wetgeving voorkomt spam. Spam is wanneer je mensen als een nummer ziet en met een standaard bericht iedereen in bulk benadert. Wij sturen juist gerichte, persoonlijke mails en hebben duidelijke richtlijnen om dat te ondersteunen. Zo verzend je bij ons maximaal één bericht per minuut, moeten er minimaal vijf personalisaties plaatsvinden en benaderen we alleen tijdens kantooruren. Net als een accountmanager zou doen. Zo zorgen we dat we het anders doen dan de rest en betere resultaten behalen. Bij ons reageren regelmatig twee van de drie ontvangers. Waarom? Omdat het aanbod relevant is. Daardoor profiteert zowel de verzender als de ontvanger én voldoen we aan alle kaders van de wet.’ 

www.whatson.nl

InterviewOntwikkelingenDienstverleningUtrechtWoerden