Zoeken

Meebewegen met groei

Je hebt groeiambities én je hebt groeiambities die daadwerkelijk uitgevoerd worden. Erik Hardick behoort tot ondernemers van die laatste categorie. Hij nam in 2019 Buro N11 over en vorig jaar kwamen daar nog eens twee bedrijven bij. Het is volgens hem pas het begin van het streven om het grootste PR- en marketingbureau van Nederland te worden. Vanaf de zijlijn staat Rabobank hem bij in zijn financieringsbehoeftes.   

Als het aan MKB-adviseur Dennis van Westing van Rabobank ligt, mag dit verhaal vooral over Erik en zijn bedrijf gaan. ‘Het is best spectaculair wat hij in slechts een paar jaar tijd voor elkaar heeft gekregen. Bovendien is de financiering voor de overnames niet alleen op het conto van Rabobank te schrijven. Het was een teamprestatie, samen met onder andere de accountant van Erik en de overnamespecialist  Rembrandt M&A, een zelfstandige en onafhankelijke dochter van de Rabobank Groep.’

Overname Buro N11

Goed, over naar Erik dus, wiens ondernemersverhaal leest als een jongensboek. ‘Ik kom uit de uitgeverswereld, heb lange tijd bij Reed Elsevier gewerkt’, introduceert Erik zichzelf. ‘Na mijn MBA ben ik voor Philips gaan werken en via een kleine omweg kwam ik vervolgens bij Hyundai terecht, eerst als marketingdirecteur en daarna kort als Managing Director Nederland. Wij waren de grootste klant van Buro N11; ze deden veel marketing en PR voor ons. De toenmalige eigenaar van N11, Henri Stolwijk, zat al bijna dertig jaar in het vak en tijdens een lunch zei ik: hoe gaat het met je en wat zijn je plannen met je bedrijf? Hij gaf aan een verkoop te onderzoeken, waarna ik er meteen uitflapte: ik wil het hebben. Ik vond het een prachtig bedrijf met goede, trouwe medewerkers en mooie klanten. Henri heeft het me echt gegund. Zonder hem was het niet gelukt.’

In september 2019 werd Erik officieel eigenaar. Ondanks de komst van corona, amper vijf maanden nadat hij het overnam, ging het als een speer bij Buro N11, gelegen aan de, precies, N11 in Bodegraven. Het bedrijf is actief in drie takken; pr, contentcreatie en marketing, met name gericht op mobiliteitsbedrijven en grote retailers. ‘Het grootste deel van de persberichten die je over auto’s leest, komt bij ons vandaan. Zestien van de top twintig automerken zijn klant bij ons. We hebben daarnaast diverse contentdiensten; vijftien redacteuren die over auto’s en aanverwante zaken schrijven, van SEO-teksten tot blogberichten. Daarnaast houden we veel websites bij en bouwen we media-portals voor klanten.’

‘De totstandkoming van de financiering voor de overnames was een rnechte teamprestatie’

Groeiambitie

Erik had vanaf het begin af aan de ambitie om te groeien. ‘Organisch waren we al gegroeid, een andere mogelijkheid voor groei zag ik in een overname.’ Zijn oog viel op B.Made uit Rotterdam. Het zaadje hiervoor werd notabene geplant via de Rabobank. ‘Ik had aangegeven een deel van het geld op de bank in te willen zetten als durfkapitaal voor een overname’, aldus Erik. ‘Rabobank heeft er toen intern een memo uitgestuurd naar de accountmanagers met de boodschap dat wij op zoek waren naar een bedrijf ter overname. Daar kwam een longlist uit met dertig bedrijven. Ik heb zeker bij twintig ervan koffie gedronken. Eén van die bedrijven wees me op B.Made, dat oorspronkelijk dus niet op de lijst stond. “Ga daar eens naar toe, dat bedrijf past bij jullie”. B.Made is gericht op content en marketing en dan met name digitale marketing. Er werken diverse hardcore developers die high end platformen bouwen. Ook maken ze goede content met een sterk audiovisueel- en designteam, wat goed bij onze diensten aansluit. Bovendien hadden ze een klantportfolio dat me aansprak.’

Het bleef niet bij B.Made. Ook MaisonPR, een Amsterdams PR-bureau, kwam op Eriks’ pad. ‘Wat ik nog miste in ons portfolio, is de lifestyle-kant. Dat kregen we ook te horen van klanten van N11. Uit onderzoek blijkt namelijk dat in een gemiddeld huishouden de vrouw meestal de beslissing neemt voor de aankoop van een auto. De man komt met opties, de vrouw beslist. Daarom willen we ook die doelgroep bereiken. MaisonPR is erg goed in het organiseren van lifestyle-events en ze werken veel samen met influencers. Een super interessante aanvulling.’

Onder de opgerichte N11 Group vallen nu Buro N11, YIMB (een influencerbureau), B.Made en MaisonPR. Daar blijft het wat Erik betreft niet bij. ‘We zijn pas net begonnen. Ik wil nog kijken naar takken van sport die ons bedrijf verder kunnen aanvullen.’

De zachte kant

Na dit indrukwekkende verhaal, haakt Dennis nog even in. ‘Je ziet niet dagelijks ondernemers zoals Erik, die deze investeringen durven te doen. Drie bedrijven in amper vijf jaar tijd, dat is niet niks. En daar blijft het niet bij. Als bank willen we graag mee in die passie en die groei. Ik en mijn collega Jeroen Ekkel, die hiervoor het contact met Erik onderhield, hadden beiden meteen een goed gevoel bij Buro N11 en Erik. Ja, de kengetallen moeten kloppen, maar de “zachte kant” is ook belangrijk. Daarom probeer ik achter de schermen ook veel voor hem te doen en zijn inspirerende verhaal over te brengen. Als het zo doorgaat, gaat Erik straks een deurtje verder, naar grootzakelijk. Het is goed als hij straks één accountmanager krijgt die aan het bedrijf verbonden is.’

Erik is blij met de support van Rabobank. ‘We willen met hulp van de bank blijven versnellen. Er is geld nodig, maar het geld gaat door de groei ook steeds sneller renderen. Dat momentum willen we vasthouden, want bedrijven sluiten zich graag aan bij een “winning team”. Wij zitten hier om plezier te hebben en mooie dingen neer te zetten. Dat resoneert in de markt.’

 

www.rabobank.nl

www.n11.nl