Wie door Rivierenland rijdt, kan er niet meer omheen: de digitale schermen van Infozuil. Of je nu langs het drukke kruispunt in Leerdam komt, door Hardinxveld-Giessendam rijdt of de stad Gorinchem bezoekt, de opvallende ledschermen trekken direct de aandacht. Volgens eigenaar Dirk Slager ligt daar precies de kracht van hun onderneming: ‘Wij zorgen dat lokale ondernemers niet alleen gezien worden, maar ook herinnerd blijven. Zichtbaarheid midden in hun eigen regio, dat is onze missie.’
Van één scherm naar negentien gemeenten
Wat ooit begon met een enkel scherm aan de Europabaan in Woerden is in dertien jaar tijd uitgegroeid tot een volwassen netwerk van negentien gemeenten. Rivierenland, met locaties als Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem en Leerdam, vormt daarin een belangrijke groeiregio. ‘Voor ons is Rivierenland interessant omdat het tegen de gemeente Vijfheerenlanden aanligt, waar we ook al sterk aanwezig zijn’, vertelt Ingeborg Stuip, accountmanager bij Infozuil. ‘Door die verbinding ontstaat er een olievlek van zichtbaarheid. Juist dat regionale bereik is voor onze klanten van onschatbare waarde.’
Zichtbaarheid die blijft hangen
Voor lokale ondernemers zijn de schermen een laagdrempelige manier om zichtbaar te zijn. Ingeborg ziet dat dagelijks terug: ‘Veel ondernemers combineren hun online campagne met een plek op onze schermen. Dan zie je echt hoe krachtig dat is: mensen komen je onderweg tegen en herkennen je direct in hun social media of winkelstraat.’
Ze noemt een voorbeeld uit Leerdam: ‘Eén bedrijf probeerde het een week. Ze kregen zoveel reacties, dat ze het meteen voor 26 keer hebben geboekt. Zij zijn nu het hele jaar door om de week zichtbaar. Dat zegt eigenlijk alles.’ Zulke resultaten geven Infozuil de ruimte om verder te experimenteren met nieuwe vormen van zichtbaarheid, waarbij elke regio weer zijn eigen dynamiek en kansen kent.
Pionieren met techniek en locaties
Infozuil pioniert niet alleen door nieuwe regio’s te betreden en hun netwerk uit te breiden, maar ook door te vernieuwen in techniek en toepassingen. Zo plaatste het bedrijf in Gorinchem interactieve touchscreens, speciaal voor bezoekers van de stad. ‘Daarmee kunnen mensen direct zien wat er in Gorinchem te doen en te ontdekken is: van evenementen en stadswandelingen tot lokale winkels en horeca. Het brengt ondernemers en consumenten op een heel toegankelijke manier samen’, legt Dirk uit.
Daarnaast beschikt Infozuil over mobiele digitale schermen die ondernemers zélf kunnen plaatsen. Denk aan evenementen, beurzen of pop-up winkels. Overal waar tijdelijk extra zichtbaarheid gewenst is, kan een scherm worden ingezet. Het maakt Infozuil niet alleen flexibel, maar ook uniek in de markt.
Lokale binding als kracht
Waar landelijke spelers vaak mikken op grote steden en nationale campagnes, kiest Infozuil bewust voor een andere koers. ‘Onze kracht is dat we er echt voor het mkb zijn’, vertelt Dirk. ‘We bieden daarom ook flexibele contracten aan waarmee je met een passend budget zelf kunt bepalen wanneer je zichtbaar bent.’
Het team in Woerden verzorgt alles in eigen beheer: van het ontwerp, de productie en installatie van de digitale schermen tot het daadwerkelijk verkopen van de campagnes en (indien gewenst) het opmaken van de advertenties. Ingeborg: ‘Ik vind het leukste van ons vak dat je een relatie opbouwt met de klant. Persoonlijk contact staat bij ons altijd voorop. We denken graag mee over de meest effectieve inzet en juist daarom blijven klanten terugkomen.’
Duurzaam ondernemen in beeld
Naast zichtbaarheid voor ondernemers, vindt Infozuil het ook belangrijk om duurzaam te ondernemen. De nieuwste schermen zijn uitgerust met energiezuinige ledtechnologie die het stroomverbruik zo laag mogelijk houdt. Dirk: ‘We willen impact maken voor onze klanten, maar wel op een manier die verantwoord is. Hiervoor zijn Ingrid, mijn vrouw en mede-eigenaar, en ik begin dit jaar op bezoek geweest bij onze leverancier in China. We onderzoeken samen hoe we efficiëntere schermen kunnen inzetten zodat er minder stroom wordt verbruikt. Daarnaast hebben we in Nieuwegein nu ook het eerste LED-scherm met zonnepanelen geplaatst. Mooie ontwikkelingen voor een duurzamere toekomst.’
Vooruitblik
De komende tijd wil Infozuil hun netwerk blijven uitbreiden, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van hun dienstverlening. ‘We groeien niet om het groeien’, benadrukt Dirk. ‘Elke locatie moet een A-locatie zijn waar ondernemers écht iets aan hebben.’
Als afsluitend advies zijn Dirk en Ingeborg het eens. ‘Zorg dat je zichtbaar bent want anders besta je eigenlijk niet. En ja, dat zeggen wij natuurlijk met een knipoog, maar het is wel de kern van ondernemen.’