De glimlach is onmiskenbaar, wanneer Andres van Leeuwen, eigenaar van ACC Industrie in Oudewater, over zijn werk praat. Wat begon met reparaties aan airco’s van machines en het opbouwen en repareren van transport koelsystemen leidde tot de introductie van een innovatief product: honderd procent elektrische transport koelsystemen. Het bedrijf sorteert hiermee voor op aangescherpte regelgeving. ‘Nu mag je met een bestelbus op brandstof de stad nog in, maar regeren is vooruitzien’, stelt Andres.
De diensten van ACC Industrie worden op locatie aan de Elzenweg én onderweg uitgevoerd. Andres: ‘Eigenlijk is die beweging meegegroeid met de uitbreiding van onze expertise. Van oudsher repareren en monteren we transport koelsystemen en airco’s in de mobiele sector. Van de grasmaaier van de gemeente tot aan de grootste hijskranen. Om reparaties ook buiten onze werkplaats uit te voeren, hebben we servicebussen rijden.’ Ook doen we daar de filter-overdruksystemen voor graafmachines, tractoren, vrachtwagens en andere machines bij. Deze zorgen voor een schone werkomgeving voor de machinist of chauffeur. Je moet je voorstellen dat er gewerkt wordt met asbest of in een anderszins vervuilde omgeving. Het systeem houdt de lucht in de cabine schoon én de arbeidsomstandigheden optimaal voor diegene die het voertuig bestuurt. Wij bouwen die systemen op, verzorgen het onderhoud en certificeringen en leveren de filters.’
Hoogspanning
Recent is er een vierde specialisatie aan het portfolio toegevoegd: het honderd procent elektrisch koelen of verwarmen van de laadruimte in voertuigen. Denk aan bestelwagens. Op aanvraag bouwt ACC al langere tijd zelf accusystemen in en dan niet alleen in bestelbusjes. Ook elektrische heftrucks en graafmachines worden van een 12- tot 120 volt aircosysteem voorzien. ‘Niet iedereen mag en durft deze werkzaamheden onder hoogspanning uit te voeren’, glimlacht hij. ‘We beschikken over de juiste certificeringen en voeren dit soort werk veel uit voor merkdealers en importeurs.’ Terug naar de bestelbusjes: regelmatig loopt Andres daar tegen beperkingen zoals gewicht en ruimte aan. Op een dag wordt hij benaderd door een Spaanse producent. Een internationaal merk met jarenlange ervaring in de sector en met een gerenommeerd netwerk in de transportkoeling. Al snel volgt er een samenwerking in de vorm van een dealership.
Kostenreductie, operationele voordelen en terugverdienen
‘Voor ons gaat dit echt over het pakken van kansen. De optie die we nu bieden is namelijk veel compacter. Daarnaast werkt het op een los koelsysteem met een eigen accupakket in één unit. De koeling maakt geen gebruik van het motorvermogen of accusysteem van het voertuig. Maar dat is niet het enige. Er zijn nog meer operationele voordelen aan de transport koelunits. Door het gebruik van een eigen batterij, is er geen verlies van actieradius van het voertuig, voortzetting van de koude-keten wanneer het voertuig stopt en een laag geluidsniveau. Dit systeem kent geen bewegende delen, heeft lage onderhoudskosten en de oplaadtijd is kort. Na vier uur opladen is de accu goed voor zes tot acht uur koelen op de dag.’ De bestelbus kan ’s nachts aan de snel-lader staan, die zichzelf uitschakelt wanneer de accu vol is. Zo kan de bestuurder die aankomt op het werk zo instappen en met een laadruimte die goed op temperatuur is de weg op. Bovendien geeft de verminderde CO2-voetafdruk recht op subsidie. Samen met de brandstofbesparing en verminderde onderhoudskosten verdient de investering zichzelf terug!
‘Om temperatuurverlies onderweg te voorkomen, wordt de ruimte grondig geïsoleerd’, vervolgt Andres. ‘Dit werk wordt uitbesteed aan een samenwerkingspartner. De transport koelunits zijn perfect geschikt voor duurzame binnenstadlogistiek, emissie vrij en stil. De unit voldoet aan de zogenaamde PIEK-normen voor geluidsoverlast van stadsdistributie. Dat maakt nachtbelevering mogelijk en verschaft de chauffeur toegang tot alle milieuzones.’
Sinds de introductie is er enorm veel vraag vanuit de markt. ‘De systemen zijn in trek bij bedrijven die werken in de voedselindustrie en bijvoorbeeld gekoeld kaas, vlees of vis vervoeren.’ Maar ook daar waar en wanneer warmte juist belangrijk is. Zoals bij het transport van planten en bloemen, wat vaak ’s nachts plaatsvindt en in koudere periodes van het jaar. Je wilt de handel wel vers houden onderweg.’
Onder de klanten bevinden zich veel marktkooplui, farmaceutische transportbedrijven en chauffeurs die dagelijks met verse producten op weg zijn voor de bevoorrading van winkels en restaurants, maar ook andere diensten die van geconditioneerd transport gebruik maken. Zij kunnen rekenen op de vertrouwde service van ACC Industrie. Een volledig dienstenpakket dat zich richt op het professioneel opbouwen, repareren en het uitvoeren van onderhoud aan de ingebouwde systemen.
Klantreactie: Lufo Trading
Lufo International Trading BV in Harmelen maakt sinds kort gebruik van het koelsysteem in hun bestelbus van het merk Maxus type E-deliver 9. De specialistische vleesgroothandel vervoert voornamelijk maaltijdcomponenten en gerechten met een surinaams karakter. Andres: ‘Mooi om van een klant terug te horen dat zij tevreden zijn en dat de installatie hen zeer goed bevalt. Daar doen we het voor!’