Je zult de naam Kiremko, de specialist in voedselverwerkingsmachines uit Montfoort, niet als sponsor zien staan bij een festival, bierfestijn of vechtsportgala. Maar is het iets dat actief bijdraagt aan de ontwikkeling en de kansen van mensen (al dan niet met een beperking) op het gebied van sport of onderwijs? Dan staat het bedrijf vooraan om haar steentje bij te dragen. Sociaal en duurzaam ondernemen is voor Kiremko eerder een vanzelfsprekendheid dan een beleidsstrategie.
Onder meer vanwege zijn enorme lokale betrokkenheid, werd directeur Paul Oosterlaken op 25 april j.l. geëerd met een koninklijk lintje. Tijdens dit interview met hem en Manager Sustainability and Communicatie Nicole Peters, schuift hij dit bijzondere gegeven echter al snel aan de kant. ‘Ik vind het te veel eer. Ik ben bijvoorbeeld voorzitter van de TechnoHub en daardoor mede verantwoordelijk voor hoe het daar gaat, maar ik heb het niet zelf gebouwd hè? Dat hebben we met ruim honderd ondernemers gedaan en zonder hulp van de gemeente, de provincie Utrecht, onderwijsfondsen en de medewerkers van de TechnoHUB was het nooit gelukt. Bij alles waar we aan bijdragen zijn nog veel meer anderen betrokken.’
Dat neemt niet weg dat Kiremko en sociaal ondernemen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat kansengelijkheid er hoog in het vaandel staat. Wat ze allemaal doen is eigenlijk niet in één artikel te vangen. FC Oudewater, Sportlust ’46, Muziekids, en de Voedselbank zijn slechts een paar van de verenigingen en instanties waar Kiremko samenwerkingen mee is aangegaan. ‘We richten ons daarbij op langdurige relaties. We gaan niet eenmalig ons logo op een voetbalshirt zetten, maar sluiten contracten voor meerdere jaren af. Zo kunnen verenigingen echt op ons bouwen en plannen voor de toekomst maken.’
Jeugd, sport en techniek
Zo is onder meer een unieke “sponsorvoetbaldriehoek” van FC Oudewater, Montfoort SV ’19 en Sportlust ’46 in Woerden tot stand gekomen. ‘Voetbal zorgt voor verbinding én techneuten voetballen graag’, lacht Paul. ‘En wij zoeken technisch personeel. Dus ja, ook daar zit een gedachte achter. We zouden liegen als we zouden zeggen dat we sponsoring niet deels voor onszelf doen. Het helpt ons namelijk ook om de naamsbekendheid van ons bedrijf te vergroten en zo te zorgen dat we aanloop krijgen van nieuwe medewerkers.’
Wat betreft voetbal is de keuze gemaakt om alleen het jeugdvoetbal te ondersteunen. ‘Niet alleen omdat de jeugd meer zichtbaarheid biedt, maar ook omdat we geloven dat élk kind moet kunnen sporten. Daarom maken we het ook graag mogelijk dat een vereniging de tenues kan regelen, zodat ook kinderen wiens ouders weinig financiële middelen hebben, kunnen sporten.’ Tenues die niet meer gebruikt worden, krijgen vervolgens een tweede leven. ‘We hebben foto’s van kinderen in Afrika die Kiremko-shirts dragen. Dat is toch prachtig?’
Skills-paspoort voor wendbare medewerkers
Het principe van “iedereen verdient een kans” komt ook tot uiting bij Kiremko zelf. Intern opleiden en mensen duurzaam inzetbaar houden staan centraal, waarbij competenties veel meer tellen dan een diploma. ‘Als we alleen naar diploma’s gaan kijken, vallen duizenden mensen buiten de boot. Zo zonde’, aldus Paul. ‘Praktische vaardigheden en andere competenties zijn minstens zo belangrijk en moeten zichtbaar worden. Wij werken samen met onder andere het FME en het ministerie van Sociale Zaken aan het zogenoemde “skills-paspoort”. Zo kan ook iemand zonder diploma laten zien wat hij of zij kan en makkelijker doorstromen in een baan. Neem nou een zij-instromer die hier al jaren werkt. Hij gaat waarschijnlijk nooit een diploma halen, maar hij leert hier wel hoe je een laserbank en waterjet moet programmeren. Als hij ooit naar een andere werkgever gaat, dan kan hij met dat paspoort laten zien wat hij al onder de knie heeft. Zo maak je medewerkers wendbaar.’
Mooie inzichten
Duurzaamheid is bij Kiremko dus duidelijk geen losstaand project, maar verweven in alles wat ze doen. De strengere Europese wetgeving rondom duurzaamheid, zoals de CSRD (inmiddels weer opgeschort), bracht Kiremko tot nog diepere zelfreflectie. Nicole: ‘We zijn hiervoor uitgebreid in onze eigen processen en bedrijfsvoering gedoken en hebben daar veel van geleerd. We hebben veel mooie, transparante gesprekken met klanten en leveranciers gevoerd. Ondanks dat we op dit moment niet meer CSRD-plichtig zijn, heeft het onze visie verscherpt. We blijven ons verder ontwikkelen met het Kiremko Fair Future beleid waar verantwoord ondernemen, met thema’s als scholing en lokale betrokkenheid, een belangrijk onderdeel van is.’
Sommige sponsorprojecten eindigden ook weer – bewust. Zoals de Kiremko Nacht van Woerden, waar Kiremko ruim zestien jaar lang hoofdsponsor was. ‘Het is niet zo dat we het geen mooi evenement meer vinden, maar we hebben ons doel bereikt: regionale zichtbaarheid en ondersteuning van de jeugd’, aldus Paul. ‘Dan is het ook goed om een keer plaats te maken voor een nieuwe sponsor.’